عملکرد مجلات علوم پزشکی ایران نمایه شده در پایگاه گزارش استنادی نشریات

چکیده:
مقدمه
همزمان با افزایش تعداد مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی و استنادی بین المللی، بررسی نحوه عملکرد کیفی و جایگاه این مجلات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد و جایگاه بین المللی مجلات علوم پزشکی ایران انجام شده است.
روش کار
پژوهش حاضر با استفاده از شاخص های کتاب سنجی انجام شده است. در این پژوهش عملکرد 21 مجله علوم پزشکی ایرانی نمایه شده در پایگاه گزارش استنادی نشریات سال 2013 با استفاده از 20 شاخص مختلف بررسی شده است. جهت گردآوری داده ها از پایگاه های گزارش استنادی نشریات، وب علوم و وب سایت مجلات استفاده گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که اکثر مقاله های منتشر شده در مجلات علوم پزشکی ایران توسط پژوهشگران داخلی تالیف شده است. از سوی دیگر تنها حدود 23 درصد از استنادهای دریافتی مجله های مذکور از سوی مقاله های نویسندگان خارجی و یا مقاله های مشارکتی نویسندگان ایرانی و خارجی بوده است. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین ضریب تاثیر تمامی مجلات علوم پزشکی ایرانی از میانه ضریب تاثیر مجلات هم رشته آن ها در پایگاه گزارش استنادی نشریات کمتر بوده است. نهایتا وجود رابطه آماری معنادار میان تعداد مقالات خارجی و تعداد استنادهای خارجی و همچنین تعداد مقالات مشارکتی و تعداد استنادهای مشارکتی، بر لزوم جذب هر چه بیشتر مقالات پژوهشگران برجسته بین المللی جهت افزایش کیفیت مجلات ایرانی تاکید دارد.
نتیجه گیری
برخی از مجله های ایرانی علی رغم نمایه شدن در پایگاه های اطلاعاتی و استنادی معتبر جهان، از نظر ترکیب نویسندگان، استنادکنندگان و اعضای هیات تحریریه در سطح بین المللی قرار ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1511154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!