بررسی نگرش کارشناسان جهاد کشاورزی به ایمنی در کشاورزی با تاکید بر آموزش ایمنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کشاورزی جزو فعالیت های پرخطر بوده و مصدومیت های شغلی در آن زیاد است. آموزش ایمنی در کاهش حوادث شغلی کاربران کشاورزی موثر می باشد. در همین راستا کارشناسان و مروجان کشاورزی نقش مهمی در برنامه های آموزش ایمنی دارند. لذا هدف این تحقیق بررسی نگرش کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی نسبت به ایمنی بود.
روش کار
این تحقیق از نوع توصیفی و هم بستگی بود که به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان های خوزستان و ایلام بودند که 230 نفر از آنان بر اساس جدول تعیین حجم نمونه تاکمن و به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ای بود که روایی آن بر اساس نظرات گروهی از متخصصان و پایایی آن نیز از طریق یک مطالعه راهنما و آزمون کرونباخ آلفا محاسبه و تایید شد (75/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS22 استفاده شد.
یافته ها
میانگین نگرش ایمنی پاسخ گویان 04/4 از 5 و با انحراف معیار 77/0 بود و در مجموع نگرش 23/71 درصد از افراد در سطوح «خوب» و «متوسط» قرار داشت. از بین مولفه های نگرش ایمنی کارشناسان، «هزینه در ارتقاء ایمنی به عنوان یک سرمایه گذاری ارزش مند» و «ضرورت تدوین قوانین ایمنی کشاورزی از سوی مجریان» جزء اولویت های اول و دوم بود. میانگین نگرش ایمنی پاسخ گویان برحسب متغیرهای جنسیت و سابقه کار عملی کشاورزی تفاوت معنی داری داشت. اما بر اساس وضعیت تاهل، طبقه شغلی و شاهد بودن حوادث کشاورزی تفاوت معنی داری نداشت. رابطه سن و سطح تحصیلات با نگرش به ایمنی مثبت و معنی دار بود، اما رابطه تعداد دوره های آموزشی گذرانده و نگرش به ایمنی معنی دار نبود.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت موضوع آموزش ایمنی، شناسایی عوامل مرتبط با نگرش ایمنی کارشناسان کشاورزی به متخصصان ایمنی برای تدوین و اجرای راهبردهای کاهش حوادث شغلی کاربران بخش کشاورزی کمک می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!