آنالیز عددی عوامل موثر در رخداد زمین لغزش و پهنه بندی حساسیت آن با روش های رگرسیون لجستیک و رگرسیون چندمتغیره خطی (مطالعه موردی: حوضه ماربر)

چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر در رخداد زمین لغزش و پهنه بندی حساسیت آن با استفاده از روش های ‏رگرسیون لجستیک و رگرسیون چند متغیره خطی است. بدین منظور در ابتدا با استفاده از تفسیر عکس های هوایی ‏با مقیاس 1:40000، نقشه های توپوگرافی، زمین شناسی و عملیات میدانی با استفاده از GPS ، نقشه پراکنش زمین لغزش ها به صورت سطح به عنوان متغیر وابسته تهیه گردید. برای تعیین عوامل موثر در رخداد زمین لغزش از آنالیز ‏مقادیر عددی پارامترها با روش ماشین های بردار پشتیبان در محیط نرم افزار ‏Rapid Miner‏ استفاده گردید و از 21 لایه ‏اطلاعاتی انتخابی، 15 لایه اطلاعاتی انتخاب و جهت تهیه نقشه پهنه بندی به عنوان متغیر مستقل در محیط ArcGIS 10.1 تهیه و رقومی گردیدند. پس از وزن دهی به لایه ها، نقشه پهنه بندی با استفاده از روش های انتخابی در 5 کلاس ‏خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تهیه گردید. نتایج وزن دهی لایه ها نشان داد که در هر دو روش، کاربری اراضی ‏و جهت شیب بیشترین تاثیر را در وقوع زمین لغزش داشته اند. منحنی ‏ROC‏ و مساحت زیر منحنی (AUC) برای نقشه های پهنه بندی ترسیم و از ‏AUC‏ برای صحت سنجی استفاده گردید و مقادیر حاصل از آن نشان داد که مدل چند ‏متغیره خطی (‏ ‏890/0) دارای کارایی بالاتری نسبت به مدل لجستیک (829/0) جهت پهنه بندی خطر زمین لغزش است. بر اساس نتایج مدل برتر (چند متغیره خطی)، ‏1/16046‏ هکتار (13/20 درصد) از منطقه در رده خطر زیاد ‏و ‏2/15671‏ هکتار (66/19 درصد) از منطقه در رده خطر خیلی زیاد قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!