بررسی ارتباط عزت نفس با توانمندسازی زنان در باروری

چکیده:
سابقه وهدف
توانمندی از اجزای بهره وری از سلامت محسوب می باشد و اساسا به قدرت تصمیم گیری درباره ی وضعیت سلامت مربوط است و به عنوان یک حق درنظرگرفته می شود. در اهداف توسعه هزاره توجه ی ویژه بر توانمندسازی زنان شده است. توانمندسازی زنان و اولویت بخشی به زنان و توجه به عزت نفس و به هم پیوستگی این دو مفهوم مهم می باشد و باعث دستیابی به توسعه پایدار می شود. از این رو این پژوهش با هدف بررسی ارتباط عزت نفس با توانمندسازی زنان در باروری انجام گردید.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است بر روی 400 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های دموگرافیک، اجتماعی و اقتصادی، عزت نفس روزنبرگ و توانمندسازی زنان در باروری بوده است. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها حاکی از بوده است که زنان از سطح متوسط توانمندسازی در تصمیم گیری باروری برخوردار بوده اند. عزت نفس با توانمندسازی زنان در باروری ارتباط معنی دار داشتند (001/0˂p).
استنتاج: توانمندی زنان در کل و در بعد تنظیم خانواده نیازمند توجه ویژه است. عزت نفس با در توانمندسازی زنان در تصمیم گیری باروری ارتباط دارد و این حوزه نیازمند توجه ی جدی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!