شیوع اضافه وزن و چاقی در بیماران آسیب نخاعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
چاقی یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با رژیم غذایی می باشد و خطر بیماری های دیابت شیرین، فشارخون بالا، تصلب شرایین و چربی خون بالا را افزایش می دهد. بیماری های قلبی -عروقی یکی از علل اصلی ناخوشی و مرگ و میر در افراد مبتلا به آسیب نخاعی هستند. افزایش توده چربی به عنوان یک عامل خطر مهم در بیماران با آسیب نخاعی مزمن مشخص شده است و کنترل وزن به عنوان یک استراتژی مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی -عروقی توصیه می شود. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در افراد دارای آسیب نخاعی می باشد.
مواد و روش‏ها: یک مطالعه به صورت مشاهده ای مقطعی -تحلیلی بر روی پرونده های 850 بیمار مبتلا به آسیب نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیای تهران، ایران از سال های 1387 تا 1392 انجام شد. این اطلاعات شامل سن، جنس، قد، وزن، مدت زمان گذشته از آسیب نخاعی و سطح آسیب نخاعی می باشد. سپس نمایه توده بدنی برای هر بیمار محاسبه شد و شیوع اضافه وزن و چاقی تعیین شد.
یافته ها: از 850 بیمار مورد مطالعه 833 نفر مرد و 17 نفر زن بودند. در کل، 50/2% بیماران نمایه توده بدنی طبیعی داشتند و 7/6% از بیماران دچار سوءتغذیه بودند. شیوع اضافه وزن و چاقی به ترتیب 32/1% و 10% بود. یک رابطه معنی داری بین سن و نمایه توده بدنی وجود داشت اما هیچ همبستگی معنی داری بین سطح آسیب و نمایه توده بدنی یافت نشد.
نتیجه گیری
شیوع اضافه وزن و چاقی در افراد دارای آسیب نخاعی بالا است و یک همبستگی مثبت معنی داری بین سن و نمایه توده بدنی وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!