معرفیRNA های غیرکدشونده بلند به عنوان نشانگرهای زیستی نوین در اختلالات سیستم عصبی مرکزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
RNA های غیرکدشونده بلند مولکول های تنظیمی هستند که بسیاری از فرایندهای حیاتی در سلول را تنظیم می کنند. این RNA های تنظیمی به عنوان یک جزء مهمی از شبکه های تنظیمی ژن ها و بیان ژن های کلیدی درگیر در تنظیم تکامل یک نقش مهمی را در بیماری های عصبی سیستم عصبی مرکزی بازی می کنند. هدف از این مطالعه بررسی عملکردهای تنظیمی این lncRNA ها در تکامل سیستم عصبی مرکزی و یک مروری بر نقش های آن ها در بیولوژی بیماری های عصبی -روانی بود. بیش از نیمی از تمام lncRNA ها در سلول های سیستم عصبی مرکزی بیان می‏شوند و بیان تنظیم شده آن ها در تکامل و عملکرد سیستم عصبی با اهمیت است. lncRNA ها در تکامل قسمت های مختلف مغز، اختصاصیت و تمایز رده ای الیگودندروسیت و میلیناسیون نهایی دخالت دارند. به علاوه، آنها یک نقشی را در تنظیم عملکردهای حیاتی مانند حفظ سلول های بنیادی عصبی، نورون زایی و گلیوژنز، هموستاز و اتصالات سیناپتیک دارند. lncRNA ها با فرایندهای بیولوژیکی در مغز مانند تکامل هیپوکامپ و پیری مرتبط هستند.
نتیجه گیری
این مطالعه مروری نشان داده است که چطور lncRNA ها فرایندهای حیاتی در سلول‏های عصبی را به منظور داشتن یک درک بهتر روی مکانیسم های بیماری های عصبی توسط دخالت RNA تنظیم می کنند. درک نقش دخالت RNA های تنظیمی و تاثیر آن ها روی بیولوژی سیستم عصبی مرکزی می تواند در زمینه پیش آگهی، پیشگویی پاسخ به درمان و مرحله بندی بیماری زایی مفید باشد. به علاوه می تواند به عنوان اهداف درمانی جدید مهار شود یا تحت کنترل درآید.
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!