ارزیابی میزان همبستگی آزمون FAB و UPDRS در مراحل اولیه بیماری پارکینسون

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری پارکینسون با یک طیف وسیعی از آسیب های شناختی، روانی و رفتاری مرتبط است که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیماران و بستگان آن ها تاثیر می گذارد. امروزه مشاهده شده است که پیش آگهی و مرحله ای از بیماری پارکینسون را می توان به وسیله آزمون FABبا اندازه گیری اختلال در عملکرد اجرایی شناسایی کرد. آزمون FAB یک آزمون مختصر و دقیق است. یک همبستگی بین این آزمون و سایر آزمون های تشخیصی برای بیماری پارکینسون، مانند مقیاس یکپارچه درجه بندی پارکینسون (UPDRS) وجود دارد که زمان بر است. بنابراین هدف از این مطالعه اندازه گیری نمره های FAB و UPDRS و تعیین همبستگی احتمالی بین این آزمون ها بود.
مواد و روش ها
49 بیمار با تشخیص بیماری پارکینسون و 50 فرد سالم گروه کنترل مشمول مطالعه شدند. نمراتFAB را در افراد سالم و در بیماران پارکینسون که از نظر سن، جنسیت، مقیاس یکپارچه درجه بندی پارکینسون، آموزش و نمره آزمون کوتاه وضعیت ذهنی تطبیق داده شده بودند، مقایسه کردیم.
یافته ها
نتایج یک همبستگی بین آزمون های FAB و UPDRS را در مراحل اولیه بیماری پارکینسون در همه بیماران نشان داده است؛ درحالی که هیچ گونه همبستگی بین این دو آزمون در گروه مردان و زنان به طور جداگانه وجود ندارد.
نتیجه گیری
آزمون تشخیصی FAB یک جایگزین مناسب برای UPDRS در بیماران ایرانی با مراحل اولیه پارکینسون نیست. نیاز است که یک نسخه مناسب از این آزمون برای بیماران ایرانی بر اساس فرهنگ و زبان فارسی فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!