مقایسه طرحواره های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بهنجار و بزهکار

پیام:
چکیده:
مقدمه
بزهکاری یکی از معضلات اجتماعی است که معمولا در زمان بلوغ بروز می کند و باعث مشکلات جدی برای آن ها، خانواده هایشان و جامعه می شود. عوامل متعددی از قبیل طرحواره های ناکارآمد اولیه، اضطراب و تنظیم شناختی هیجان وجود دارد که منجر به بزهکاری می شود. این مطالعه به منظور مقایسه طرحواره های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بهنجار و بزهکار مشهد، ایران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه علی -مقایسه ای، دو گروه شامل 60 دانش آموز پسر (سن 12 تا 17 سال) وجود داشت، که در گروه های بهنجار و بزهکار تقسیم بندی شدند. گروه نوجوانان بهنجار (از دبیرستان) توسط نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند و گروه نوجوانان بزهکار (از گروه مجرمان در موسسه نوجوانان) توسط نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه ها شامل پرسشنامه طرحواره های ناکارآمد اولیه یانگ، پرسشنامه اضطراب ویژگی -حالت اسپیلبرگر و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان توسط گارنفسکی و کرایج بودند.
یافته ها
داده ها نشان داد که میانگین نمرات طرحواره های ناکارآمد اولیه در نوجوانان بزهکار بالاتر از نوجوانان بهنجار است. در مقابل میانگین نمرات اضطراب پنهان و تنظیم شناختی مثبت هیجان به طور قابل توجهی در گروه بهنجار بالاتر بود. راجع به تنظیم شناختی منفی هیجان، تفاوت بین دو گروه نبود.
نتیجه گیری
با توجه به تفاوت معنی دار طرحواره های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی مثبت هیجان بین گروه های بزهکار و بهنجار، سازگاری فردی و همچنین رشد روانی و اجتماعی می تواند مفید و کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!