مقایسه خصومت و اختلالات خواب در میان دانشجویان رشته پرستاری با اختلال استرس پس از سانحه

پیام:
چکیده:
مقدمه
علاوه بر یازدهمین ویرایش طبقه بندی بین المللی بیماری ها، در پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی اذعان شده است که نگرش ها (نسبت به خود، دیگران، جهان و آینده) و کیفیت خواب می تواند به طور جدی توسط اختلال استرس پس از سانحه مختل شود. پژوهش حاضر به منظور مقایسه خصومت و اختلالات خواب در دانشجویان پرستاری با و بدون اختلال استرس پس از سانحه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی -علی مقایسه ای بر روی 190 (140 دختر و 50 پسر) دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان، ایران انجام گردید. شرکت کنندگان توسط نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. در این مطالعه سه پرسشنامه شامل فهرست اختلال استرس پس از سانحه ویرایش عادی، خرده مقیاس خصومت از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و خرده مقیاس اختلالات خواب از پرسشنامه می سی سی پی، برای اختلال استرس پس از سانحه مربوط به جنگ مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
56 نفر از 190 دانشجو با علایم اختلال استرس پس از سانحه مشخص شدند. این گروه از دانشجویان به طور قابل توجهی نمرات بالاتری در خصومت و اختلالات خواب داشتند. تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که اختلالات خواب و خصومت، پیش بینی کننده های مثبت معنی داری برای اختلال استرس پس از سانحه بودند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع قابل ملاحظه و تاثیر اختلال استرس پس از سانحه بر کیفیت خواب و خصومت بیمارانی که از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند، به نظر می رسد که مداخله برای پیشرفت تشخیص و درمان بسیار مهم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!