بررسی رابطه بین مصرف رسانه، دینداری و ارزشهای خانواده: مطالعه موردی شهر سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف
تحولات سریع و عمیق در دنیای جدید که برجسته ترین مشخصه آن بستر اطلاعاتی و ارتباطی که موجد و هدایتگر این تحولات هستند، نهاد خانواده را چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ ارزشی در معرض دگرگونی های محوری قرار داده بصورتی که سایر نهادهای اجتماعی مثل دین که در شکل پذیری خانواده در این دو بعد تا پیش از عصر مدرن تاثیر بسزایی داشتند را به انزوا رانده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصرف رسانه (ماهواره و اینترنت) و دینداری بر ارزش های خانواده در شهر سمنان است.
روش
روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعه آماری شهروندان شهر سمنان میباشد که تعداد 401 نفر از آنها بصورت نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری گویایی تایید فرضیه های تحقیق است.
یافته ها
طبق یافته های تحقیق رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزشهای خانواده؛ همچنین بین مصرف رسانه و میزان دینداری وجود دارد. از سوی دیگر رابطه مستقیم معنی داری بین دینداری و پایبندی به ارزش های خانواده بدست آمد.
نتیجه گیری
افزایش سواد رسانه ای خانواده ها، تولید محتواهای رسانه ای با الهام از آموزه های دینی، ارائه مشاوره به خانواده ها و برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه بخشی از راهکارهایی است که نهادهای مسئول همچون رسانه ها و نیروی انتظامی با توجه به ظرفیت های خود میتوانند در جهت مدیریت بهتر رابطه شهروندان و رسانه ها و جلوگیری از استحاله ارزش های خانواده بکار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!