تاثیر ترکیبی عصاره هیدروالکلی شوید (آنتوم گراوئولنس) و تمرین هوازی بر سطوح سرمی مالون دی آلدهید و پروتئین واکنشگر-C در مردان مبتلا به هایپرلیپیدمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
باتوجه به آثار مفید شوید در پیشگیری و درمان بیماری ها، هدف از پژوهش حاضر تعیین آثار ترکیبی مکمل دهی بلندمدت عصاره شوید، به تنهایی و همراه با تمرینات منظم هوازی بر برخی از فاکتورهای التهابی در سرم مردان مبتلا به هایپرلیپیدمی است.
مواد و روش ها
شصت مرد مبتلا به هایپرلیپیدمی (در محدوده سنی 20 تا 50 سال و شاخص توده بدنی30 تا 35 کیلوگرم بر مجذور متر) در قالب یک طرح نیمه تجربی در چهار گروه همگن 15 نفری دارونما (P)، تمرین هوازی (AT)، عصاره شوید (D) و تمرین هوازی همراه با عصاره شوید (AT+D) قرار گرفتند. از نمونه ها رضایت نامه کتبی گرفته شد. آزمودنی ها قطره خوراکی دیل سان (2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز اسانس شوید) را به مدت 8 هفته همراه با پروتکل تمرینی (3 جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه دویدن روی نوارگردان در شیب صفردرجه با شدت 60 تا %70 ضربان قلب ذخیره) مصرف کردند. نمونه خون ها طی دو مرحله (48 ساعت پیش و پس از آخرین جلسه تمرین) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و پس تعقیبی بونفرونی در سطح معنی داری %5 بررسی شد.
یافته ها
سطوح سرمی پروتئین واکنشگر-C و شاخص پراکسیداسیون لیپیدی (MDA) تنها در گروه ترکیبی-AT+D- (به ترتیب 2/68 mg.l و 2/61 nm.ml) کاهش معنی دار داشت (0/03=P)؛ درحالی که کاهش میزان شاخص های CRP: 2/91 mg.l و 2/83 mg.l & MDA: 12/3 nm.ml و 01/3 nm.ml به ترتیب در میان گروه های تجربی (AT و D) از لحاظ آماری معنی دار نبود (0/05P>).
نتیجه گیری
ترکیب تمرینات منظم هوازی و مکمل یاری شوید به دلیل برخورداری از آثار مضاعف نسبت به درمان با مصرف مکمل شوید و تمرین هوازی به تنهایی، روش درمانی موثرتری جهت کاهش شاخص های التهابی در ارتباط با هایپرلیپیدمی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
2063 تا 2075
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!