تاثیر هشت هفته تمرین هوازی به همراه مصرف جلبک کلرلا بر مقادیر پلاسمایی آنزیم پاراکسوناز-1 و لیپید هیدروپراکسید در رت های نر دیابتی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف از این تحقیق، تعیین اثر هشت هفته تمرین هوازی و مصرف کلرلا بر مقادیر پلاسمایی پاراکسوناز-1 و لیپید هیدروپراکسید در رت های نژاد ویستار مبتلا به دیابت نوع 2 است.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی، 50 سر رت نر نژاد ویستار با میانگین وزنی 10±220 گرم به مدت هشت هفته مطالعه شدند. آن ها به پنج گروه «شاهد سالم، کنترل دیابتی، دیابتی+ مصرف کلرلا، دیابتی+ تمرین و گروه توام (دیابتی + مصرف کلرلا و تمرین)» تقسیم شدند و مقادیر پاراکسوناز-1 و لیپید هیدروپراکسیداز آن ها در پایان هفته هشتم اندازه گیری شد. داده ها با تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
در بین گروه ها ازنظر مقدار پاراکسوناز-1 تفاوت معنی دار مشاهده شد (0/001p=). در مقایسه بین گروه کلرلا با ورزش (0/001p=)، کلرلا با توام (0/001p=) و ورزش با توام (0/007p=) نیز تفاوت معنی دار مشاهده شد. بین گروه ها ازنظر مقدار لیپید هیدروپراکسید نیز تفاوت معنی دار وجود داشت (0/001p=)؛ به طوری که بین گروه کلرلا با تمرین (0/005p=) و توام (0/001p=) و گروه تمرین با توام (%29p=) تفاوت معنی دار مشاهده شد؛ تغییرات در گروه توام، قابل توجه تر بود.
نتیجه گیری
هشت هفته تمرین هوازی و هشت هفته مصرف کلرلا به تنهایی می تواند باعث کاهش لیپیدهیدروکسی پراکسیداز و افزایش پاراکسوناز-1 در رت های مبتلا به دیابت شود؛ بااین حال ترکیبی از تمرین هوازی و مصرف کلرلا نتایج بهتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2206 تا 2217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1842461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!