مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی زنجبیل با حرکت روی نوار گردان بر روی تغییرات بافتی و میزان ترانس آمینازهای کبدی در موش های صحرایی نر بالغ مبتلا به اختلال کبد چرب غیر الکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
زنجبیل با داشتن خواص آنتی اکسیدانی باعث اصلاح شاخصهای اکسیداتیو می شود. استفاده از رژیم غذایی پرچرب، از دلایل شیوع بیماری های کبدی می باشد.لذا این مطالعه باهدف بررسی اثرعصاره زنجبیل و حرکت روی نوارگردان بر تغییرات بافتی ناشی از رژیم پرچرب و بر میزان سرمی آنزیمهای کبدی در موشهای صحرایی نر بالغ انجام گردید.
روش بررسی
دراین مطالعه تجربی از56 سر موش صحرایی نر بالغ درگروه های کنترل (فاقد تیمار)،شاهد(تیمار با رژیم پرچربml/kg10) و5 دسته تجربی دریافت کننده رژیم پرچرب(ml/kg10) به همراه دوزهای mg/kg200 و100 عصاره زنجبیل به تنهایی و با حرکت روی نوارگردان استفاده گردید. تجویزها 28 روزه و به صورت گاواژ انجام گرفت. درپایان پس ازبیهوش نمودن حیوانات و خونگیری از قلب آنها جهت اندازه گیری آنزیمهای AST،ALT وALP،کبدآنهاخارج وپس از تهیه مقاطع بافتی ،نتایج حاصل از اندازه گیری آنزیمهای کبدی توسط آزمونهای ANOVA و Duncan آنالیز ومعناداری اختلاف داده ها درسطح 05/0>Pدر نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد رژیم پرچرب باعث افزایش آنزیمهای AST،ALT وALP در سطح 001/0>p و آسیب بافتی کبد نسبت به گروه کنترل می شود و تیمار با زنجبیل و حرکت روی نوارگردان تنها و با یکدیگرباعث کاهش معنادار آنزیمهای AST وALT درسطح 01/0>p و ALP در سطح 001/0>p وبهبود بافت کبد نسبت به گروه تحت تیمار با رژیم پرچرب تنها می شود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد رژیم پرجرب باعث افزایش ALT، AST و ALP و آسیب بافتی کبد می شود و حرکت روی نوارگردان و عصاره زنجبیل به تنهایی و همراه با هم باعث کاهش ALT، AST و ALP و بهبود ساختار بافتی کبد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1853149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!