بررسی محتوای آموزشی دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص دندان پزشکی سالمندان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت آموزش تئوری و بالینی سالمندی در دندان پزشکی، این مطالعه با هدف بررسی محتوای آموزشی موجود در دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر کفایت آموزش دندان پزشکی سالمندی انجام شد.
مواد و روش ها
ددر این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، که در سال 1396 انجام شد، تمامی بخش های دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به جز بخش اطفال انتخاب شدند. چک لیست طرح، در چهار بخش فراوانی و محتوای مباحث، تدریس بالینی و پیشنهادات، تهیه و در اختیار مدیران گروه های آموزشی قرار گرفت. همچنین شناسنامه ی دروس ارائه شده در بخش های مختلف، جهت استخراج سرفصل های مرتبط با سالمندی بررسی گردید. داده ها پس از جمع آوری توسط آمار توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
تنها در دو گروه آموزشی جامعه نگر و ترمیمی، دندان پزشکی سالمندان به صورت واحد درسی مجزا ارائه می شود. گروه های جامعه نگر، ترمیمی و پریودنتولوژی، سرفصل های خاص در خصوص دندان پزشکی سالمندان ارائه می دهند ولی در سایر گروه ها به جز ارتودنتیکس، مباحث مربوط به دندان پزشکی سالمندان به صورت ادغام یافته در سایر مباحث تدریس می شود. با توجه به اطلاعات به دست آمده، بیشترین درصد پوشش مطالب سالمندی مربوط به دو گروه آموزشی آسیب شناسی و جراحی می باشد و در گروه آموزشی ارتودنتیکس تقریبا هیچ گونه آموزشی در این زمینه به دانشجویان ارائه نمی شود.
نتیجه گیری
ببا توجه به نتایج، به نظر می رسد سهم دندان پزشکی سالمندی در مباحث و سرفصل های موجود در دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان، ناکافی است و آموزش دندان پزشکی سالمندی باید هم به صورت تئوری و هم به صورت بالینی در گروه های آموزشی افزایش یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p1857566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!