مقایسۀ مؤلفه های سازگاری اجتماعی، مهارت های خودتنظیمی هیجانی و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا در زنان بزهکار و عادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از پژوهش حاضر، «مقایسۀ مؤلفه های سازگاری اجتماعی، مهارت های خودتنظیمی هیجانی و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا در زنان بزهکار و عادی شرق استان تهران» بود.
روش
روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای و جامعۀ آماری شامل کلیۀ زنان بزهکار شهرهای شرقی استان تهران (قرچک، ورامین، بومهن، پیشوا، دماوند، پردیس، رودهن، دماوند، فیروزکوه، آبسرد، آبعلی، کیلان، ارجمند و جوادآباد) در سال 1395 بود که از میان این شهرها به شیوۀ تصادفی، چهار شهر ورامین، رودهن، فیروزکوه و پیشوا انتخاب شد. نمونه ای به حجم 200 نفر به تفکیک گروه ها، 100 نفر از زنان عادی و 100 نفر از زنان بزهکار به عنوان نمونۀ مطالعه و مقایسه انتخاب شدند. شرکت کنندگان با سه پرسش نامۀ دشواری تنظیم هیجان (DERS) ، راهبردهای مقابله با استرس لازاروس و فولکمن و سازگاری اجتماعی اقتباس شده از پرسش نامۀ شخصیت کالیفرنیا (CPI) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج آزمون t جهت مقایسۀ دو گروه زنان بزهکار و عادی نشان داد، سازگاری اجتماعی و بعضی از مؤلفه های آن (کنترل بر خود و تحمل پذیری) در زنان بزهکار کمتر از زنان عادی است. همچنین، مهارت های خودتنظیمی هیجانی (رفتار هدفمند، کنترل تکانه، آگاهی هیجانی، دسترسی به راهبردها، شفافیت هیجانی) و کل توانایی تنظیم هیجانی زنان بزهکار به صورت معناداری کمتر از زنان عادی است. زنان بزهکار نسبت به زنان عادی بیشتر از راهبردهای هیجان مدار و کمتر از راهبردهای مسئله مدار استفاده می کنند و در کل، زنان بزهکار نسبت به زنان عادی کمتر از راهبردهای مقابله ای استفاده می کنند.
نتیجه گیری
روش های مقابله با استرس، خودتنظیمی هیجانی و سازگاری اجتماعی بزهکاران با افراد عادی متفاوت است و این نشان می دهد، این عوامل به عنوان عوامل پیشگیری از بزهکاری و کمک به افراد، در افزایش سازگاری با تغییرات و عوامل فشارزا مؤثر است. کلید واژه ها: سازگاری اجتماعی، راهبردهای مقابله ای، راهبردهای مسئله مدار، راهبردهای هیجان مدار، مهارت های خودتنظیمی هیجانی، زنان بزهکار.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!