بررسی فراوانی ترانسفورماسیون هموراژیک بدون علامت ناحیه انفارکتوس در سی تی اسکن بیماران استروک ایسکمیک حاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ترانسفورماسیون هموراژیک بدون علامت ناحیه انفارکتوس به عنوان یکی از عوارض استروک ایسکمیک شناخته می شود. این پدیده ممکن است با درجات مختلف در تمام موارد انفارکتوس رخ دهد. این مطالعه با هدف ارزیابی و بررسی فراوانی بروز ترانسفورماسیون هموراژیک بدون علامت در بیماران استروک ایسکمیک حاد بستری شده در بیمارستان انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به صورت مقطعی و آینده نگر از فروردین 1393 تا فرودین ماه 1394 در بیماران بستری در بخش نورلوژی بیمارستان سینا شهر تهران، با تشخیص استروک ایسکمیک (شامل ترومبوتیک و آمبولیک) انجام گردید. 10 روز پس از شروع علایم، بیماران تحت ارزیابی مجدد از نظر عدم ایجاد علایم نورولوژیک جدید قرار گرفته و در صورت عدم ابتلا، سی تی اسکن بدون کنتراست مغزی از جهت بررسی هموراژیک شدن ناحیه انفارکتوس برای آن ها انجام شد. در صورتی که یافته هموراژیک در ناحیه ای غیر از ناحیه پیشین رخ داده بود، عدم ترانسفورماسیون هموراژیک در نظر گرفته شده و بیمار وارد مطالعه نگردید.
یافته ها
تعداد 387 نفر دارای شرایط ورود به مطالعه بودند. از این تعداد 249 نفر به علت عدم مراجعه مجدد، ترومبوز وریدهای مغزی، ایسکمی لاکونار، دریافت آنتی کوآگولان (هپارین، وارفارین)، ترانسفورماسیون هموراژیک علامت دار و فوت بیمار از مطالعه خارج شدند. در نهایت 138 بیمار (35/6%) شامل 86 مرد (62/3%) مرد و 52 زن (37/7%) با میانگین سنی 9/37±66/61 سال (101-50 سال) در مطالعه باقی ماندند. 27 مورد از بیماران (19/6%) دارای ترانسفورماسیون هموراژیک بدون علامت بودند.
نتیجه گیری
در بیماران ایسکمیک استروک حاد، سابقه Coronary artery bypass graft (CABG) به طور معناداری باعث افزایش احتمال بروز ترانسفورماسیون هموراژیک بدون علامت می گردد درحالی که سابقه Cerebrovascular accident (CVA) با کاهش احتمال بروز ترانسفورماسیون هموراژیک بدون علامت همراه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
786 تا 791
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!