اثر اینترفرون بتا یک - آبر یافته های MRI مغزی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
مولتیپل اسکلروزیس MS یک بیماری اتوایمیون و وابسته به T-cell با ضایعات سیستم عصبی مرکزی که با انفیلتراسیون تک هسته ای، ادم، دمیلینیزاسیون و گاها ضایعات آکسونی مشخص می شود. MS یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان طولانی مدت دارد. اینترفرون باعث کاهش علایم عصبی و پلاکها در تصاویر MRI می شود. هدف ما بررسی اثر اینترفرون بر پلاکهای موجود MRI در بیماران MS در مرکز پزشکی امام خمینی تبریز می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تعداد 30 بیمار با معیارهای تشخیصی MS انتخاب گردید و از بیماران MRI پایه و معاینات عصبی بعمل آمد و سپس بیماران 6 ماه تحت درمان با اینترفرون بتا یک - آبصورت عضلانی هفته ای یک بار قرار گرفتند و در پایان دوباره از بیماران MRI و معاینات عصبی بعمل آمد و نتایج بالینی ابتدا و انتهای مطالعه مقایسه شدند و تغییرات موجود یادداشت گردید و اطلاعات بدست آمده با استفاده از تست های آماری تی زوج و کای دو آنالیز گردید. سطح معنی دار p<0.05 در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 30 بیمار، 22 نفر زن و 8 نفر مرد بودند. میانگین سنی بیماران در زمان مطالعه 31.2 ±5.86 سال بود. در 13 مورد از بیماران کاهش علایم حرکتی، در 5 مورد کاهش علایم حسی، در 5 مورد کاهش علایم ساقه مغز و مخچه ای و در 7 مورد کاهش علایم نخاعی مشاهده گردید. در 17 مورد کاهش اندازه پلاک های سوپراتنتوریال، در 14 مورد کاهش اندازه پلاک های مخچه و ساقه مغز و در 4 مورد کاهش اندازه پلاک های نخاع مشاهده گردید. در سوپراتنتوریال 4 مورد، مخچه و ساقه مغز 10 مورد و نخاع 2 مورد کاهش تعداد پلاک ها وجود داشت. در MRI اول تعداد پلاک ها به ترتیب در سوپراتنتوریال 30 مورد، در اینفراتنتوریال 13 مورد و در نخاع 13 مورد بود.
نتیجه گیری
اینترفرون یک داروی مفید در کاهش اندازه پلاک های MRI در بیماران مبتلا به MS است. همینطور در کاهش علایم بیماری نیز تاثیر مفیدی دارد، این اثرات به علت اثرات ضد التهابی اینترفرون بتا یک - آبر روی ضایعات MS است که منشا التهابی دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p341925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!