ملاحظات کاربرد پست در ترمیم دندانهای درمان ریشه شده

پیام:
چکیده:

استفاده از پست یکی از رایجترین روش های تامین گیر ترمیم تاجی در دندانهای درمان ریشه شده است. میزان موفقیت این درمان در صورت انتخاب و جایگزینی پست مناسب بسیار بالاست. در هنگام انتخاب پست توجه به عواملی مانند وضعیت درمان ریشه دندان، نسج باقیمانده دندان، اثر فرول و انتخاب پستی با طول، قطر، طرح و جنس مناسب میتواند در میزان موفقیت درمان بسیار تعیین کننده باشد. از سوی دیگر امروزه با معرفی پستهای جدید و سمانهای گوناگون، دندانپزشک می تواند طرح درمانهای متنوع تری را ارائه دهد.
با این وجود باید توجه داشت که دندانهای درمان ریشه شده بشدت مستعد شکستگی می باشند. از آنجا که قسمتی از نیروهای وارد به ترمیم از طریق پست به ساختار ریشه وارد می شود، یک پست نامناسب می تواند تنشهای وارده به دندان را افزایش دهد. نتیجه اعمال این تنشها می تواند به سه حالت بروز پیدا کند؛ از دست رفتن گیر پست، شکستن پست/ترمیم، و شکستگی ریشه. در این بین گرچه شایعترین رخداد از دست رفتن گیر پست است، اما این احتمال نیز وجود دارد که با بکارگیری یک پست نامناسب شکستگی ریشه رخ دهد، و البته در این صورت،معمولا خارج کردن دندان ضرورت پیدا می کند. هدف از ارائه این مقاله، مروری بر ملاحظات استفاده از پست در ترمیم دندانهای درمان ریشه شده میباشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p772794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!