تحلیل پارامترهای کیفیت شیمیایی و میکروبی آباستخرها و جکوزی های عمومی در شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
استخرهای شنا یکی از اماکن ورزشی- تفریحی می باشند که عدم توجه به رعایت نکات بهداشتی در آنها می تواند سبب انتقال بیماری های مختلف قارچی، انگلی و میکروبی گردد. بنابراین هدف این تحقیق بررسی و مطالعه کیفی آباستخرهای شناور جکوزی ها در شهرتبریز بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی- کاربردی که بصورت مقطعی در سال 1387 انجام گرفته است از جامعه آماری شامل22استخر و 17 جکوزی در شهر تبریز با استفاده از رابطه کوکران 8 جکوزی و 11استخر بعنوان نمونه بصورت تصادفی ساده انتخاب و با آزمون T مورد تحلیل شد. تمامی مراحل نمونه برداری، انتقال به آزمایشگاه و آنالیز نمونه های آب از نظر pH، کلی فرم و مقدار کلر باقیمانده بر اساس روش های استاندارد آزمایش های آب و فاضلاب صورت گرفت.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان داد که میانگین غلظت کلر باقیمانده و تعداد کلی فرم در آب جکوزی های مورد آزمایش به ترتیب برابر mg/L 075/0 و 1/7 (در 100 میلی لیتر) بوده که به طور معنی داری با میانگین استاندارد آنها اختلاف دارد (05/0 ≥ P). از سوی دیگر، میانگین غلظت کلر باقیمانده و تعداد کلی فرم موجود دراستخرها به ترتیب برابر mg/L 75/1 و 14/2 (در 100 میلی لیتر) تعیین شد، که به طور معنی داری با میانگین استاندارد اختلاف نداشته و مقدار آن با استانداردهای موجود مطابقت داشت (05/0 ≤ P). همچنین، بر اساس نتایج بدست آمده، میانگینpH آب جکوزی ها واستخرهای مورد مطالعه به ترتیب 82/7 و 71/7 به دست آمد که بطور معنی داری با میانگین استاندارد اختلاف نداشت (05/0 ≤ P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، مقادیر کلر باقیمانده و کلیفرم موجود دراستخرها با مقادیر میانگین استاندارد این دو پارامتر مطابقت داشته، درصورتیکه، میانگین مقادیر کلر باقیمانده و کلی فرم موجود در جکوزی ها از استاندارد های موجود تبعیت نمی کند. لذا، کنترل کیفی آب جکوزی های موجود در شهر تبریز نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. تمامی نمونه های مورد مطالعه از نظر pH، مطلوب بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p976256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!