اثر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء باور و ایجاد رفتارهای غربالگری سرطان پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سرطان پستان، شایعترین سرطان زنان در ایران و جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان زنان بعد از سرطان ریه می باشد. تشخیص زودهنگام به منظور بهبود پیامدها و میزان بقاء بسیار مهم می باشد. هدف این مطالعه، تعیین میزان تاثیر آموزش با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر تغییر عقاید و رفتارهای غربالگری در رابطه با سرطان پستان می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. 219 نفر از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی-درمانی تبریز به روش تصادفی خوشه ای، در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای خودساخته مشتمل بر 4 بخش مشخصات دموگرافیک، سوالات آگاهی از سرطان پستان و روش های غربالگری، سنجش عقاید و رفتارهای بهداشتی مربوط به غربالگری بود. 3 ماه بعد از آموزش زنان گروه مداخله، از هر دو گروه پس آزمون بعمل آمد. از آزمون های رگرسیون لجستیک، تی زوج، ویل کاکسون، تی مستقل، من ویتنی یو، مک نمار، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مجذور کای برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده شد و داده ها توسط SPSS نسخه 17 آنالیز شد.
یافته ها
بدنبال آموزش در گروه مداخله، افزایش معنی داری در شدت (02/0=P)، تهدید (01/0=P) و منافع درک شده زنان (001/0>P) مشاهده گردید حال آنکه در گروه کنترل، شدت درک شده، کاهش معنی دار (01/0= P) و حساسیت درک شده، افزایش معنی داری (01/0= P) را نشان داد. در گروه مداخله بدنبال آموزش میزان انجام خودآزمایی پستان 4/15درصد افزایش نشان داد. در کل، رفتارهای غربالگری سرطان پستان در پس آزمون، بین دو گروه معنی دار بود (03/0= P).
نتیجه گیری
برنامه آموزشی تدوین شده بر اساس نیازسنجی، متناسب با فرهنگ و بر پایه مدل اعتقاد بهداشتی تا حدودی در تغییر عقاید بهداشتی و رفتارهای غربالگری موثر بوده، تمرکز بر افزایش حساسیت ادراکی و کاهش موانع درک شده در برنامه های آموزشی آینده همراه با فاصله پیگیری طولانی در انجام ماموگرافی موثر بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p976435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!