فهرست مطالب

مهندسی و مدیریت کیفیت - سال ششم شماره 4 (زمستان 1395)

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال ششم شماره 4 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی رضا ارشدی خمسه*، علی رضا حمیدیه، بهمن نادری صفحات 213-227
    امروزه شبکه های زنجیره تامین در فضای کسب و کار رقابتی، با وقوع اختلالات احتمالی، ماهیت غیر قطعی پارامترهای کسب و کار و تغییرات مداوم بازار تقاضا مواجه اند که بر کارایی و عملکرد شبکه تاثیر گذارند بنابراین ضرورت دارد شبکه زنجیره تامین در مقابل وقوع اختلالات پایا، در برابر عدم قطعیت پارامتری استوار و در مواجه با پویایی بازار پاسخگو باشد این پژوهش، ترکیب جدید برنامه ریزی امکانی پایا-استوار را برای طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته چند محصولی تحت شرایط عدم قطعیت توسعه داده است برای توسعه رویکرد جدید از برنامه ریزی ریاضی محدودیت اعتبار استفاده شده است شبکه فوق با اهداف ماکزیمم سازی پاسخگویی و پایایی و مینیمم سازی هزینه طراحی شده است و جهت اطمینان یافتن از سطح بالای عملکرد شبکه زنجیره تامین در صورت وقوع اختلال از شاخص استواری با رویکرد مدل سازی مبتنی بر سناریو استفاده شده است. مدل های پایای مبتنی بر برنامه ریزی محدودیت اعتبار و ترکیب جدید استوار-محدودیت اعتبار ارائه گردید و با استفاده از داده های واقعی یک پروژه ملی صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفتند نتایج نشان می دهد ترکیب جدید استوار پیشنهاد شده  با متوسط هزینه مطلوب و حداقل انحراف استاندارد ، استواری مدل و اثربخشی آن را ارتقا داده است.
    کلیدواژگان: قابلیت اطمینان، شبکه زنجیره تامین، برنامه ریزی استوار، پایایی، محدودیت اعتبار
  • محمود شهرخی*، زهرا سبحانی صفحات 228-236
    تخصیص افزونگی یکی از رویکردهای مهم برای افزایش قابلیت اطمینان است که توسط طراحان سیستمها به کار گرفتهمیشود. در این رویکرد برای بهبود قابلیت اطمینان سیستم، قطعات یا زیرمجموعه های)مولفه های( مازادی را در سیستم در نظرمیگیرند که در صورت خرابی مولفه های حساس سیستم به سرعت جایگزین آنها شده و به اینترتیب از توقف عملکرد سیستمپیشگیری میشود. در این پژوهش مسئله تخصیص افزونگی برای سیستمی با یک مولفه با محدودیتهای تعیین شده و با توجهبه هزینه تولید از دست رفته ارائه شده است. در مساله این مقاله، هدف کمینه کردن کل هزینه های سیستم است که دو استراتژیافزونه سرد و موجودی در انبار را در نظر میگیرد. افزونه سرد به حالتی اطلاق میشود که مولفه مازاد در حالت عادی زیر بارنبوده و احتمال خرابی آن تا قبل از جایگزینی قطعه خراب مستقل از زمان عملکرد سیستم است. متغیر تصمیم در این پژوهشمقادیر تعداد مولفه های افزونگی و میزان موجودی مولفه های یدکی در انبار است. تفاوت این دو در آن است که مولفه افزونه بهسرعت و بدون تاخیر جایگزین مولفه معیوب در سیستم میشود و همچنین وجود آن موجب عدم توقف در هنگام نگهداریپیشگیرانه مولفه اصلی میشود. مدل برنامهریزی ریاضی جهت رسیدن به اهداف مساله به صورت یک مسئله مختلط غیرخطیتهیه شده است. همچنین مثالی برای سیستم بیان شده و توسط نرم افزار بهینهسازی GAMS حل شده است. در انتها نتایجحاصل از حل مدل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: قابلیت اطمینان، دسترسی پذیری، افزونگی، موجودی قطعات یدکی
  • مجید جلیلی*، مهدی بشیری، منوچهر منطقی، علی اصغر توفیق صفحات 237-249
    در بسیاری از کاربردهای کنترل فرایند آماری، رابطه بین متغیر پاسخ و یک یا چند متغیر کنترلی توسط یک تابع مورد ارزیابی قرار می گیرد که به آن پروفایل گفته می شود. پروفایل ها به لحاظ ماهیت متغیر پاسخ به انواع مختلفی مانند پروفایل های خطی و غیرخطی تقسیم می شود. در این تحقیق، نمودار کنترل جدیدی مبتنی بر رویکرد آزمون خطی تعمیم یافته و رگرسیون تکه ای، به منظور پایش پروفایل های خطی چندگانه با اثرات متقابل در فاز 2 ارائه شده است. نتایج شبیه سازی نمودار کنترل پیشنهادی بیانگر عملکرد بسیار بهتر آن نسبت به نمودار کنترل مبتنی بر روش حداقل مربعات خطا است.
    کلیدواژگان: پروفایل چندگانه خطی، مدل رگرسیون تکه ای، متوسط طول دنباله، فاز2
  • محمدرضا وکیلی*، امین محمودی، عباس سقایی صفحات 250-259
    نمودارهای کنترل سنتی مبتنی بر این فرض اساسی هستند که داده های فرآیند بطور متوالی مستقل از یکدیگر بوده و دارایتوزیع نرمال میباشند. این در حالی است که در بسیاری از موارد در دنیای واقعی از جمله در فرآیندهای شیمیایی و پیوسته این فرضاساسی وجود ندارد و بین داده های جمع آوری شده از فرآیند نوعی خودهمبستگی وجود دارد. استفاده از نمودارهای کنترل سنتی درفرآیندهای خود همبسته غیرقابل اطمینان بوده و باعث افزایش اخطارهای اشتباه میشود. یکی از روش های توسعه داده شده به منظورکنترل فرآیندهای خودهمبسته، شناسایی ساختار سری های زمانی فرآیند و استفاده از مقادیر باقیمانده ها به منظور کنترل فرآیند میباشد.در این مقاله از یک مدل مبتنی بر سیستمهای تطبیقی عصبی-فازی به منظور شناسایی ساختار سری های زمانی و پیش بینی استفادهطراحی میشود. در AR(2) شده است. همچنین نمودارهای کنترل باقیمانده مبتنی بر این سیستم برای داده های خود برگشتی درجه 2و برای )EWMA( نهایت با استفاده از داده های شبیه سازی شده، کارایی روش پیشنهادی در نمودار میانگین متحرک موزون نمائیدرجه های مختلفی از همبستگی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
    کلیدواژگان: کنترل فرآیند آماری، نمودار کنترل، سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی، داده های خود همبسته
  • صدیق رئیسی*، مهدی دیوسالار صفحات 260-273
    معمولا تجهیزات بر اساس فرآیند زوال تدریجی با الگوی تصادفی دچار خرابی می شوند. در این موارد سطح زوال به طور تدریجی افزایش می یابد و زمانی که مقدار آن از آستانه زوال از پیش تعریف شده تجاوز کند، از کارافتاده تلقی می شود. علاوه بر آن ممکن است عوامل اغتشاش محیطی مانند دما، رطوبت، فشار و نظایر آن با تغییرات غیر قابل کنترل مواجه شده و الگوهای خرابی را تغییر و یا تسریع کنند. از آنجائی که تخمین باقیمانده طول عمر تجهیز اهمیت بسیاری در موثر بودن برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات پیشبینانه دارد و این برآورد متکی بر شناسائی الگوهای تسریع شده خرابی می بایست انجام شود، تحقیق حاضر  برای نخستین بار بر برآورد باقیمانده طول عمر تجهیز در شرایط حضور اثرات تسریع کننده دو عامل اخلال همبسته متمرکز شده است و در آن برای پایش عوامل تاثیر گذار محیطی بر طول عمر تجهیز از نمودارهای کنترلی و چگونگی برآورده متوسط باقیمانده طول عمر تجهیز در شرایط مختلف تحت کنترل بودن، خارج از کنترل بودن به دلیل عامل اخلال اول، خارج از کنترل بودن به دلیل عامل دوم و خارج از کنترل بودن به دلیل هر دو عامل ارائه شده است. برای تشریح هر چه بیشتر جزئیات محاسبات مثال عددی نیز ارائه شده است.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط، باقیمانده عمر مفید، زوال، قابلیت اطمینان، آزمون طول عمر تسریع شده
  • سید احمد شیبت الحمدی*، محمد مهدی موحدی، عباس طلوعی اشلقی، معصومه امیرابراهیمی خوش مهر صفحات 274-285
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل ایجاد ارتعاش و عیوب قابل شناسایی بلبرینگ از طریق صوت سنجی به کمک شبکه عصبی چند لایه است. شبکه ی عصبی از روش های هوشمند محسوب می شود و با توجه به خاصیت های اصلی آن یعنی قابلیت بالایش برای تخمین توابع غیرخطی و یادگیری تطبیقی، برای عیب یابی ارتعاشات مکانیکی ماشین آلات یعنی صوت سنجی بلبرینگ و تحلیل فرکانسی آنها مورد استفاده قرار گرفته است. برای جمع آوری داده ها، یک نوع بلبرینگ مخروطی ساچمه ای سالم و یک بلبرینگ مشابه آن که ساچمه هایش معیوب بودند، در دستگاه های مته رومیزی و مته رادیال پایه دار، در 5 دور مختلف مورد استفاده و بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، با توجه به شبکه ای دارای 10 لایه پنهان، فرکانس سیگنال به عنوان ورودی شبکه عصبی چند لایه در نظر گرفته شده و در نهایت عیوب بلبرینگ و علت احتمالی آن تعیین گردیده و اقدامات اصلاحی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: ارتعاش، بلبرینگ، شبکه عصبی، عیب یابی، کنترل کیفیت