فهرست مطالب

نشریه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
سال چهارم شماره 2 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسین قربانی*، سید جلیل میریوسفی، احسان محمدی ترکمانی صفحات 1-15

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ تیمی بر انسجام تیمی در تیم های والیبال دسته یک استان کرمان بود. پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود و به صورت میدانی اجرا شد. نمونه آماری، برابر با جامعه و شامل تمامی بازیکنان، مربیان و کادر اداری تیم های والیبال دسته یک آقایان و بانوان استان کرمان، به تعداد 167 نفر بوده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه فرهنگ سازمانی مخصوص تیم های ورزشی بایلی4 (2007) و برای سنجش انسجام تیمی پرسشنامه استاندارد محیط گروهی5 کارون 6و همکاران(1985) بود. روایی پرسشنامه ها ازسوی 10 نفر خبره و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ تایید شد. داده های پژوهش با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Warp pls5، تحلیل، و مناسب بودن شاخص های ارزیابی مدل تایید شد. نتایج نشان داد فرهنگ تیمی بر انسجام تیمی دارای اثر مثبت معناداری، برابر با 0.755 است. سه بعد انطباق پذیری، درگیر کار شدن و ماموریت گرایی نیز به ترتیب، دارای اثر مثبت معناداری، برابر 198/0، 858/0858 و 231/0 بر انسجام تیمی بوده است، تنها اثر بعد سازگاری(تداوم رویه)، بر انسجام تیمی معنادار نبود. درمجموع، باتوجه به ضریب تعیین می توان گفت فرهنگ تیمی پیش بینی کننده خوبی برای انسجام تیمی در تیم های ورزشی است.

    کلیدواژگان: فرهنگ تیمی، انسجام تیمی، والیبال، درگیر کار شدن
  • داوود نصر اصفهانی*، آرزو سادات وزیری صفحات 16-28

    هدف از این پژوهش، تحلیل ارتباط علی اعتماد برند و تصویر برند با وفاداری مصرف کنندگان محصولات ورزشی در شهر یزد بوده است. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مصرف کنندگان محصولات ورزشی ساکن شهر یزد تشکیل داده اند. با استفاده از فرمول آماری حجم نمونه 392 نفر تخمین زده شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار و روایی آن برای این پژوهش مورد آزمون قرار گرفت(ضریب آلفای کرونباخ 88/0). برای تحلیل داده های حاصل از نرم افزار SPSS نسخه 22 و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل های عاملی و ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی هستند. باتوجه به نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری، ارتباط اعتماد به برند و تصویر برند با 81/0، بیشتر از متغیرهای دیگر بود. به علاوه، نتایج به دست آمده نشان داد، بین متغیر اعتماد برند با وفاداری مصرف کننده، رابطه مثبت و معناداری برقرار است.

    کلیدواژگان: : اعتماد برند، تصویر برند، وفاداری، مصرف کنندگان، یزد
  • سیروس احمدی*، آزاده سیدعالی نژاد صفحات 29-37

    هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه رهبری توانمندساز، نگرش و رفتار تسهیم دانش دربین بازیکنان تیم های لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1394 تشکیل می دهند؛ که براساس فرمول حجم نمونه کوکران، تعداد 214 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه رهبری توانمندساز (آرنولد و همکاران، 2000)، پرسشنامه نگرش به تسهیم دانش (بوک و همکاران، 2005) و پرسشنامه رفتار تسهیم دانش (هسو، 2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظرهای 15 نفر از استادان رشته تربیت بدنی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد(به ترتیب برابر با 0 ، 91/0، 81/0، 84/0). جهت آزمون فرضیه ها، از ضریب همبستگی پیرسون و Z فیشر در نرم افزار SPSS و نیز مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی در نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین رهبری توانمندساز و نگرش، با رفتار تسهیم دانش بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران رابطه معناداری وجود دارد ولی نگرش در رابطه بین رهبری توانمندساز و تسهیم دانش نقش میانجی معناداری ندارد.

    کلیدواژگان: رهبری توانمندساز، نگرش، تسهیم دانش، لیگ برتر فوتبال ایران
  • غفار کریمیان پور *، مسعود دارایی، مصطفی افشاری صفحات 38-48

    اشتیاق شغلی، حالتی پایدار و مثبت ذهنی است که پیامدهای مثبتی برای سازمان دارد و نقطه مقابل نگرش های منفی در سازمان است؛ از این رو، در راستای شناسایی عوامل موثر بر اشتیاق شغلی، پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی سهم نسبی اشتیاق شغلی براساس اخلاق کاری و سرمایه روان شناختی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان شهر اردبیل در سال 1396-1395 تشکیل می‏دادند که به روش نمونه‏گیری کل شمار همه کارکنان(80 نفر)، به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه اشتیاق شغلی، پرسشنامه اخلاق کاری و پرسشنامه سرمایه روان شناختی برای جمع‏آوری داده‏ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته‏ها نشان داد که بین اخلاق کاری و سرمایه روان شناختی با اشتیاق شغلی کارکنان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا 36 درصد از کل اشتیاق شغلی  کارکنان، براساس اخلاق کاری و سرمایه روان‎شناختی قابل پیش‏بینی است که متغیر سرمایه روان‎شناختی سهم بیشتری در پیش‏بینی داشت. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که اخلاق کاری و سرمایه روان شناختی از متغیرهای مهم و مرتبط با اشتیاق شغلی ‏هستند و پیشنهاد می شود تا مدیران سازمان با فراهم کردن جو اخلاقی در سازمان و آموزش سرمایه روان شناختی به کارکنان، میزان اشتیاق شغلی آنان را افزایش دهند.

    کلیدواژگان: اشتیاق شغلی، اخلاق کاری، سرمایه روان‎شناختی
  • احمد ترک فر* صفحات 49-55

    این پژوهش، با هدف بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی و موفقیت سازمانی در بین هییت های ورزشی استان کرمان انجام گرفت. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه اعضای هییت های ورزشی استان کرمان، برابر 55 نفر بوده است. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کلیه اعضا به صورت سرشماری انتخاب شدند، اما درنهایت 50 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد. برای جمع‏آوری داده ها، پرسشنامه 24 سوالی تعهد سازمانی می یر و آلن(1990) و20 سوالی داونپورت(1988) موفقیت سازمانی استفاده شد. درنهایت، داده ها ازطریق آزمون های آمار توصیفی و استنباطی(همبستگی کندال و رگرسیون چندمتغیری) تحلیل شدند. نتایج نشان داد، بین تعهد سازمانی و موفقیت سازمانی هییت های ورزشی استان کرمان ارتباط معنا دار وجود دارد. همچنین، بین ابعاد تعهد سازمانی(عاطفی، مستمر و هنجاری) با موفقیت سازمانی هییت های ورزشی استان کرمان ارتباط معنادار وجود دارد. براساس نتایج رگرسیون هم زمان نشان داده شد که از بین ابعاد تعهد سازمانی، فقط تعهد مستمر به صورت مثبت موفقیت سازمانی را پیش بینی می کند و اثر افزایشی دارد. سازمان باید به دنبال افزایش دانش افراد باشد و بر خواسته های افراد و تصمیمات آنها در سازمان و کار گروهی تمرکز بیشتری داشته باشد.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، موفقیت سازمانی، هیئت های ورزشی، استان کرمان
  • الهام مشکل گشا*، افسانه فدایی صفحات 56-63

    هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات الکترونیکی وب سایت های ورزشی و رضایتمندی الکترونیکی هواداران فوتبال باشگاه های ذوب آهن و سپاهان اصفهان با وفاداری الکترونیکی بود . به این منظور، 230 نفر از هواداران باشگاه ذوب آهن و سپاهان اصفهان، که به وب سایت ورزشی باشگاه خود مراجعه کرده بودند به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه ها در اختیار آن ها قرار گرفت. با استفاده از روش تحلیل عاملی قابلیت اندازه گیری متغیرهای پژوهش توسط سوالات پرسشنامه موردسنجش قرار گرفت. سپس مدل پژوهش، با استفاده از داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزار های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات الکترونیکی ارتباط مثبت و معناداری با رضایتمندی الکترونیکی دارد. به علاوه رضایتمندی الکترونیکی ارتباط مثبت و معنادار با وفاداری الکترونیکی دارد. با توجه به معنادار بودن همه مسیرها در مدل پژوهش می توان گفت که متغیر کیفیت خدمات الکترونیکی از طریق تاثیر بر رضایتمندی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی هواداران فوتبال اثرگزار است، در نتیجه بالا بردن کیفیت خدمات الکترونیکی وب سایت های ورزشی منجر به افزایش رضایتمندی الکترونیکی هوداران این وب سایت ها شده و در نهایت رضایتمندی الکترونیکی هواداران، وفاداری الکترونیکی آنها را رقم می زند.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایتمندی الکترونیکی، وفاداری الکترونیکی، وب سایت ورزشی، هواداران فوتبال
  • محمدرضا اسماعیل زاده* صفحات 64-72

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط سبک مدیریت رابطه مدار و ضابطه مند با بهره وری کارکنان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان(ناجیان، مربیان، پرسنل اداری و خدماتی)، از مجموع 54 استخر خصوصی و دولتی شهر مشهد(1600=N) تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران، نمونه آماری برابر با 309 نفر تعیین شد که با روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی از بین استخرهای مناطق مختلف شهر مشهد انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سبک رهبری باردنز و متزکاس(1969) و بهره وری سازمانی آچیو (1980) استفاده شد. با مطالعه مقدماتی بر روی 20 نفر از کارکنان استخرهای شهر مشهد، پایایی پرسشنامه های سبک رهبری و بهره وری، با استفاده از روش آزمون آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر 74/0 و 77/0 به دست آمد. روش پژوهش، از نوع توصیفی همبستگی است که به صورت میدانی اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سبک مدیریت رابطه مدار با بهره وری کارکنان رابطه مثبت و معنادار (001/0≥P ، 347/0 =r) وجود دارد و بین سبک مدیریت ضابطه مند با بهره وری کارکنان رابطه معناداری(192/0=P ، 085/0 =r) مشاهذه نشد. همچنین، بین سبک مدیریت رابطه مدار با مولفه های توانایی، درک و شناخت، حمایت سازمانی، انگیزش، بازخورد و اعتبار، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی، بین سبک مدیریت ضابطه مند با مولفه توانایی، رابطه منفی و با مولفه های حمایت سازمانی و اعتبار، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سبک مدیریت، ضابطه مند، رابطه مدار، بهره وری، کارکنان، استخرها