فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
سال یکم شماره 4 (پیاپی 3، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اسماعیل عبدالهی صفحات 1-18

    با توجه به گسترش و ازدیاد تبهکاری و ناامنی از طرفی و ناکامی نظام کیفری در مبارزه با جرایم و کنترل آنها از طرف دیگر، اهمیت موضوع پیشگیری از جرم و ضرورت برنامه ریزی در راستای آن غیر قابل انکار است. امروزه، ثابت شده است که برای امنیت و آرامش جامعه و تضمین حقوق فردی و اجتماعی و نهایتا حل مساله تبهکاری، برخورد کیفری صرف کفایت نمی کند. براین اساس، در نظام های کیفری مختلف، علاوه بر واکنش های کیفری که ناظر بر بعد از ارتکاب جرم هستند، به عوامل جرم زا و موقعیت های مجرمانه و برنامه ریزی در جهت شناسایی و تلاش برای زایل ساختن و محدود کردن آنها که معطوف به قبل از بروز جرم هستند، نیز توجه می شود. نظام حقوقی اسلام، در تعالیم خود، به همه عوامل و زمینه های جرم زا توجه کرده و متناسب با آنها برنامه ریزی و راهکار ارایه نموده است. اسلام با اصرار بر تعمیق فضایل و اخلاقیات، ایجاد قسط، برابری و برادری، اجتناب از قدرت مداری و سوء استفاده از آن توسط زمامداران، در چارچوب پیشگیری از جرم، رویکرد و الگوی ویژه ای تحت عنوان «توانمندسازی دینی و اخلاقی» بنا نهاده است. در این نوشتار با بهره گیری از روش کیفی توصیفی تحلیلی که متناسب با پژوهش های حقوقی است، کوشش خواهد شد که ابعاد و مولفه های پیشگیری از جرم در نظام کیفری اسلامی به طرز موجز، اما رسا و روشن تبیین گردد، به گونه ای که علاقه مندان به حوزه مطالعات حقوقی دینی بیش از پیش در خواهند یافت که اساسا مقوله پیشگیری از جرم و آسیب های فردی و اجتماعی، البته با ساختار و خصایص ویژه، یکی از دغدغه ها و جهت گیری های مستمر نظام کهن و ریشه دار اسلامی است.

    کلیدواژگان: پیشگیری از جرم، توانمندسازی دینی و اخلاقی، انواع پیشگیری از جرم، نظام حقوقی اسلام، بزه کاری
  • اسدالله فروتن، رحیم قاسمیه صفحات 19-44

    دست اندرکاران قاچاق کالا برای دست یابی به اهداف خود، مسیرها و روش های گوناگونی را انتخاب می کنند. یکی از این مسیرهای مهم، مسیر دریایی است. استفاده از لنج که اصلی ترین وسیله حمل کالا در این مسیر آبی است ، خرید و بارگیری و انتقال کالا از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و ورود آن به نام ته لنجی، هم اکنون از مرسوم ترین روش های برای ورود کالاست. در این روش، کالا به نام ته لنجی، بدون اظهار واقعی و کنترل های لازم و بدون ارزیابی دقیق و پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی، از مسیری امن و در مرعی و منظر ماموران دولتی، وارد کشور می شود. این شیوه، قانونی نیست و با وجود غیر قانونی بودن و مخالفت برخی از دستگاه های متولی امر مبارزه با قاچاق به استفاده از آن، همچنان به عنوان اصلی ترین راه برای ورود کالا، رواج دارد و تلاش های انجام شده برای مقابله و اعمال محدودیت هم تا کنون به نتایج پذیرفتنی و مفیدی نرسیده است از این رو، این شیوه همچنان راهی آسان و شگردی کم هزینه و بی خطر برای ارتکاب پدیده ای محرمانه که همان ورود کالا بدون پرداخت عوارض به کشور است، می باشد.در این مقاله، ضمن تشریح نظریه های مختلف در خصوص قاچاق، دلایل رواج ته لنجی و پیامدهای آن، راهکارهایی عملی جهت مقابله با این پدیده در کوتاه مدت و بلندمدت ارایه شده است.

    کلیدواژگان: لنج، ته لنجی، قاچاق کالا، شبه قاچاق، جرم
  • مریم فروغی، مجتبی صادقیان صفحات 45-68

    توجه به شاخص های خانوادگی موثر در گرایش به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، نقش بسیار مهمی در پیشگیری اولیه و یا ثانویه از آن ایفا می کند. این پژوهش نیز بر آن است تا با شناسایی نقش سه متغیر خانوادگی از قبیل ساختار خانواده، شیوه های فرزندپروری خانواده و نظارت والدین بر رفت و آمد فرزندان، در ایجاد اعتیاد، نقش خانواده را در پیشگیری اولیه از اعتیاد تعیین می کند. برای بررسی این موضوع، 50 پسر نوجوان 16-26 ساله سوء مصرف کننده مواد (به عنوان گروه آزمایش) و50 پسر نوجوان 16-26 ساله غیر سوء مصرف کننده اعتیاد (به عنوان گروه کنترل) به طور تصادفی با استفاده از پرسشنامه عقاید وسوسه انگیز ((CBQ، از میان جامعه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه های ساختار خانواده و شیوه های فرزندپروری والدین، بر روی آنها اجرا شد. پس از اجرای پرسشنامه ها، داده های مورد نیاز استخراج و سپس با استفاده از برنامه spss با روش های فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین و انحراف معیار، آزمون t استیودنت و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی پردازش شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که فرضیه های مورد بررسی در سطح P<0/05 معنادار بوده است. به عبارت دیگر، ساختار خانواده (تحصیلات والدین، تعداد اعضای خانواده، وجود روابط صمیمانه بین والدین و والدین و فرزندان)، شیوه های فرزندپروری والدین و کنترل بر رفت و آمد فرزندان، در پیشگیری اولیه از اعتیاد نقش مهمی دارند.

    کلیدواژگان: ساختار، شیوه های فرزندپروری، کنترل بر رفت و آمد، اعتیاد (سوء مصرف مواد)
  • نصرالله کهزادی، سید احمد موسوی صفحات 69-93

    نوشتار حاضر، مربوط به پژوهشی با عنوان «بررسی و سنجش علل قاچاق کالا و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن از دیدگاه شهروندان بوشهری» است که با هدف اولویت بندی مهم ترین علل قاچاق و همچنین شناخت مهم ترین پیامدها و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن، انجام گرفته است. روش تحقیق، پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، اطلاعات لازم گردآوری شده است و با استفاده از نرم افزار spss و اجرای آزمون های متناسب، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. مهم ترین علل قاچاق از دیدگاه پاسخگویان عبارتند از: سود آوری هنگفت وکلان، گستردگی و طولانی بودن مرزها و عملکرد نیروی انتظامی، مهم ترین آسیب اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن نیز عبارتند از: گرایش به قانون گریزی در جامعه، گسترش فساد اداری و رشوه خواری و تضعیف هویت ملی افراد جامعه.

    کلیدواژگان: قاچاق، گمرگ، واردات، صادرات، آسیب های فرهنگی و اجتماعی
  • مطالعه و بررسی انگیزه مدیریتی مدیران نیروی انتظامی مطالعه موردی استان بوشهر
    حمید شاهبندرزاده، زعیمه نعمت اللهی صفحات 94-107

    عامل هر حرکت و کوششی انگیزه است که می تواند درونی یا بیرونی باشد. در پژوهش حاضر سعی شده است به مطالعه و بررسی انگیزه مدیریتی مدیران نیروی انتظامی بوشهر پرداخته شود. به منظور دستیابی به این هدف، از پرسشنامهای برای بررسی هفت مقوله در زمینه شناخت میزان انگیزه مدیران نیروی انتظامی استفاده شده که میزان پایایی این پرسشنامه، 75 درصد بوده و می توان گفت در مجموع از پایایی پذیرفتنی و مناسبی برخوردار است. لازم به ذکر است که در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد مینر ، استفاده شده است. همچنین فرضیه هایی در خصوص ارتباط انگیزه با عوامل مختلف طراحی گردید و با استفاده از تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. نتایج حاصل از پژوهش، حاکی از آن است که افراد با تحصیلات، تجربه، درجه و درآمد متفاوت، انگیزه های مدیریتی متفاوتی دارند. همچنین از دیگر نتایج پژوهش این است که میزان رضایت شغلی افراد در انگیزه مدیریتی آنان تاثیری ندارد.

    کلیدواژگان: انگیزه مدیریتی، پرسشنامه استاندارد مینر، نیروی انتظامی، بوشهر
  • محمدهادی فیروزی، علی پاکیزه صفحات 109-118

    امروزه، نقش گزینش دقیق و متناسب نیروی انسانی در کارایی سازمان، بر کارشناسان حوزه مدیریت و روانشناسی صنعتی و سازمانی، پوشیده نیست. یکی از مهم ترین عواملی که باید همراه با سایر عوامل در گزینش کارکنان مد نظر قرار گیرد، ویژگی های شخصیتی داوطلبان استخدام است که تاثیر ویژه ای بر عملکرد شغلی کارکنان و در نتیجه، کارایی و بهره وری سازمان دارد. شخصیت، مجموعه ای از ویژگی های روانی است که در فرد، به صورت پایدار، وجود دارد و بر رفتار و تفکر وی اثرگذار است. تحقیق حاضر، با هدف شناسایی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی کارکنان پلیس های تخصصی انتظامی و راهور، بر روی یک نمونه 279 نفری از کارکنان پلیس های تخصصی انتظامی و راهور استان بوشهر انجام گرفته است. یافته های تحقیق، مطابق با انتظار محققین، رابطه منفی بین روان رنجورخویی و عملکرد کارکنان پلیس های تخصصی پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان بوشهر را نشان داد، اما علیرغم انتظار و پیش بینی محققان، نه تنها فرضیه رابطه مثبت بین برون گرایی و عملکرد کارکنان پلیس را تایید نکرد که برعکس رابطه منفی بین این دو متغیر را نشان داد. نتایج تحقیق حاضر، همچنین بیانگر رابطه مثبت معنادار بین ویژگی های شخصیتی باز بودن به تجربه، سازگاری و مسیولیت پذیری با عملکرد کارکنان پلیس های تخصصی می باشد.

    کلیدواژگان: شخصیت، عملکرد، رسته خدمتی، پلیس های تخصصی
  • اندیشه های جرم شناختی در اسلام با تاکید بر فقه شیعه (امامیه)
    صفحات 118-145

    یکی از مسایلی که همواره بشر و زندگی اجتماعی او را در طول قرون متمادی نشانه گرفته، بزهکاری و جرم است. در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، با ظهور دانش جدید جرم شناسی، مساله جرم و مجرم از زاویه دیگری مشاهده می گردد. از دیدگاه اسلام، اصولا هدف بعثت انبیا و نزول کتابهای آسمانی، چیزی جز هدایت و تربیت انسان نیست. بنای تربیت، هرچند که علمی باشد، تا زمانی که متکی بر ایمان الهی و اعتقادات دینی نباشد، موجب پدید آمدن دشواریها و مشکلاتی خواهد شد. هدف مقاله حاضر، مطالعه و تبیین موضوع اندیشه های جرمشناختی اسلام، با توجه به ضرورت تاکید بر مفاهیم اسلامی و بهره گیری از علوم ناب دینی، تحولات فوق العاده سیاسی و اجتماعی در جهان، ورود فقه اسلامی به صحنه اجرایی و قانونگذاری بسیاری ازکشورهای اسلامی از جمله ایران و ضرورت استفاده از اندیشه ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی دانشمندان سایر ملل و ادیان است. همچنین دستیابی به الگو یا طرحی نو منطبق با موازین اسلامی در زمینه جرم شناسی و روش هایی که دین مبین اسلام در جهت صیانت جامعه و اصلاح بزهکاران ارایه کرده، از دیگر اهداف این تحقیق است. پژوهش حاضر در چهارچوب روش توصیفی و با رویکرد استقرایی وتحلیل محتوای منابع موجود ، انجام گرفته است. مهم ترین یافته این مطالعه، یادآوری این نکته است که در منابع شرعی، از جمله قرآن کریم، روایات و سیره معصومین و عقاید اندیشمندان و مفسران اسلامی و حقوقی، دستورات اساسی در موضوع جرم شناسی و پیشگیری از وقوع جرم در تمامی زمینه های اجتماعی، فردی و اخلاقی وجود دارد؛ به طوری که در پاره ای از مباحث، جرم شناسی دینی با دید جامعتر و کاملتری به بررسی این موضوع پرداخته است و آرای مطرح شده در منابع دینی و اسلامی، گره گشای بسیاری از مسایل کنونی جامعه ما خواهد بود.

    کلیدواژگان: جرم، مجرم، جرم شناختی، اندیشه های عرفی، اندیشه های دینی
|
  • Pages 1-18

    With the expansion of criminality and insecurity, on the one hand, and failure of criminal system in prevention and controlling crimes, on the other, the importance of preventing crimes, along with the necessity of a careful planning, is becoming inevitable. Today, it is approved that the application of mere penal reaction does not guarantee security and peace in society, nor does it guarantee social and individual rights, nor is it a solution to criminology issue. In various criminal systems, not only the authorities consider penal reactions, which are usually done to control crimes after committing, but they also maintain criminogenic factors along with planning appropriate measures to identify and prevent or limit them before committing. Islamic legal system in its mission has maintained all criminogenic factors, and consequently offered solutions. Islam, while emphasizing the deepening of virtues and ethics, justice, equality, and brotherhood, has presented a particular model called ‘moral and religious capacitation’ in order to prevent abusing power by the rulers. This study intended to illustrate, clearly and concisely, dimensions and components of prevention of crimes in Islamic penal system, employing a qualitative (descriptive- analytic) method, which is prevalent in legal literature and researches. The study proceeds in a way that those who are interested in religious and legal issues will understand that prevention of crimes and social and individual harms is one of the main concerns of the Islamic system.

    Keywords: Prevention of crime, moral, religious capacitation, forms of prevention, Islamic legal system, Criminality
  • Pages 19-44

    Those who are involved in smuggling goods employ various methods and routes in order to achieve their goals. One of these routes is by the sea. Barge is also one of the commonest vessels for transporting goods from Arab countries along Persian Gulf to Iran. The goods, which are called Tah Lenji*, are purchased, loaded, and brought into the country by the bargemen.

    Keywords: boat, Tah Lenji, Pseudo-smuggling, Crime
  • Pages 45-68

    Family plays an important role in prevention and/or control of social harms especially addiction. This study intended to identify the role of family in initial prevention of addiction while regarding three family variables: family structure, ways of parenting, and controlling children’s behavior. To do so, a temperament questionnaire (Children’s Behavior Questionnaire CBQ) was used to select 100 youths to take part in the study. The participants were then put in two groups. 50 youths who abused drugs were put in experimental group and 50 youths who did no abuse drugs were put in the control group. The participants were selected via simple random sampling and were all between 16-26 years old. The subjects were then given the questionnaire about family structure and ways of parenting. The data were then computed with SPSS employing some statistical computations such as frequency distribution, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, and analysis of variance (ANOVA). The results obtained confirmed the hypothesis, (P < 0/05). In other words, the family structure (level of parents’ education, number of family members, relationship between parents themselves and parents-children), the ways of parenting, and controlling children’s behavior played important roles in initial prevention of drug abuses

    Keywords: Structure, ways of parenting, controlling behavior, abusing drugs
  • Pages 69-93

    The present study aimed to identify the most causes of smuggling goods and its social and cultural consequences from the point of view of Boushehri citizens. The research method used by the researchers was survey and the data were collected via a questionnaire made by the researchers. The gathered data then were analyzed by SPSS as well as some other statistical computations. From the point of view of the participants, the most important causes of smuggling were: profit making, the lengthy border of the country, and the police’s weak performances. Also the social and cultural consequences of smuggling were: tendency of some people to evade laws, increasing corruption in organization, bribery, and weakening of individuals’ identity in society

    Keywords: smuggling, customs office, imports, exports, social, cultural harms
  • The Study of the Managerial Motivation of the Police Managers (Naja): A Case Study in Boushehr Province
    Pages 94-107

    The cause of any movement or endeavor is motivation which can be internal or external. The present study intended to identify managerial motivation of the police officers in Boushehr province. To do so, the researchers made use of a questionnaire to collect data. It contained seven categories which were used to identify the rate of motivation of the police officers. The calculated reliability of the questionnaire was 75% which was considered to be acceptable. It is to be mentioned that in this study the researchers made use of Miner Standard Questionnaire. Furthermore, some hypotheses were stated in order to identify the relationship between motivation and other factors. The hypotheses were then tested and analyzed by analysis of variance (ANOVA). The results obtained by the questionnaire indicated that individuals with different education, experience, social status, and income had different managerial motivations. The study also showed that there was no significant correlation between job satisfaction of the individuals and their motivation

    Keywords: managerial motivation, Miner standard questionnaire, Boushehr police
  • Pages 109-118

    Today, the role of selecting appropriate individuals for vacant positions in an organization is of paramount importance One of the important factors which can influence the selection of the applicants in the organization is personality traits. Personality is defined as a collection of mental traits which exist in an individual, constantly, and can influence his/her thought and behavior. The present study aimed to investigate the relationship between personality traits and job performances of the specialized and traffic police personal (Rahvar) in Boushehr province. The study was done on a sample of 279 who were selected via simple random sampling. As it was expected, the findings showed a negative correlation between psychosis and the performances of the police personal. However, the hypothesis confirmed not a positive correlation between extroversion and performances of police personal but a negative one, which was against the researchers expectations. The findings also showed a positive correlation between openness to experience, compatibility, and responsibility and performances of specialized and traffic police officers in Boushehr province Police headquarters.

    Keywords: Personality, performance, service rank, specialized police
  • The Concepts of Criminology in Islam with Emphasis on Shiism Jurisprudence (Imamieh)
    Pages 118-145

    One of the offences that human beings have always tempted to commit during past history was crime. With the advent of the new science so-called ‘criminology’, the concept of crimes and criminals has been approached from another dimension. From Islamic point of view, the philosophy of the prophetic mission as well as descending holy books have been nothing but to guide human beings. The fundamental of education, even if is based on scientific research, will encounter a lot of problems unless it relies on divine faith and religious beliefs. Islamic learning can do miracles on scientific grounds. The present study was designed following the emphasis of Islam on understanding pure Islamic thoughts, on the one hand, and the social and political developments in the world, on the other, and also the application of Islamic jurisprudence in legislation of many Islamic countries, including Iran, which necessitates exploiting the scientific and research achievements of other nations. The study also aimed to identify issues related to Islamic criminology while offering a new plan based on Islamic laws about criminology. The outcome of the study shows that there exist many commandments in the holy Quran, and also speeches and conducts of the sacred Imams about criminology and preventing crimes on all social, individual, and ethical grounds. Even in some aspects of religious criminology they expressed much more comprehensive attitudes. Consequently, the guidelines mentioned in various Islamic sources are solutions to many problems in our society at present.

    Keywords: Crime, Criminal, criminology, common law thinking, religious thinking