فهرست مطالب

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 32 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • علی اصغری، مهدی سلیمان زاده * صفحات 11-36

    استفاده از منابع جدید انرژی به جای منابع فسیلی درعصر حاضر امری الزامی است. بدون تردید انرژی های تجدیدپذیر با توجه به سادگی فن آوریشان نقش مهمی در سیستمهای جدید انرژی در جهان ایفا می کنند. در هر حال باید اذعان داشت که در عمل عوامل متعددی بویژه هزینه اولیه ، عدم سرمایه گذاری کافی برای بومی نمودن و بهبود کارآیی تکنولوژیهای مربوطه ، نبود سیاستهای حمایتی ، منطقه ای و محلی، نفوذ و توسعه انرژی های نو را بسیار کند و محدود ساخته است.ضرورت و اهمیت استفاده از انرژی های نو در اماکن نظامی می تواند بسیار مهم باشد با توجه به اینکه بسیاری از پاسگاه های صفر مرزی با تاسیسات برق شهری فاصله زیادی دارند و انجام برق رسانی به این پاسگاه ها از طریق شبکه برق شهری متحمل هزینه های زیادی می شود، به همین خاطر بررسی های لازم است جهت برق رسانی به این پاسگاه ها صورت گیرد که در نهایت برق رسانی از طریق بکار بردن منابع انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی را در دستور کار خود قرار دهند.

    کلیدواژگان: انرژی، اماکن نظامی، منابع تجدید پذیر، برق، پاسگاه مرزی
  • حمید دارابی صفحات 37-63

    سوخت های فسیلی که برای تامین انرژی مورد استفاده قرار گرفته اند، دارای معایب زیادی هستند. از این معایب می توان آلودگی محیط زیست، افزایش گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین و متعاقبا آب شدن یخ های قطبی، هزینه های بالای تولید، مشکلات انتقال و مصرف را نام برد. در سال های اخیر و با معرفی منابع تولید پراکنده و منابع تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای سوخت های فسیلی، بسیاری از دولت ها به سمت استفاده از این منابع انرژی پیش رفته اند که از نتایج آن می توان به پیمان کیوتو و اجلاس سالانه تغییرات اقلیمی اشاره کرد که در سال 2016 حدود 196 کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت داشته و برنامه های خود را برای استفاده از انرژی های پاک و کاهش گازهای گلخانه ای ارایه داده اند. در این مقاله انواع منابع انرژی جایگزین سوخت های فسیلی بررسی شده و اصول اولیه استفاده از آن ها بیان شده است. همچنین مهم ترین مزیت های استفاده از این منابع انرژی از جمله شاخص اقتصادی بررسی شده و تکنولوژی های مدرن تر مانند ریزشبکه و شبکه های هوشمند معرفی شده اند.

    کلیدواژگان: سوخت فسیلی، گازهای گلخانه ای، منابع تجدیدپذیر، ریزشبکه، پیمان کیوتو، شبکه هوشمند
  • امید رضایی صفحات 64-98

    ضرورت طراحی سازه های زیرزمینی امن در مقابل بمب های نفوذکننده در زمین ، برکسی پوشیده نیست . روند رو به رشد قدرت های برتر نظامی جهان و توسعه و تجهیز سلاح های آفندی ایجاب مینماید تا اقدامات پدافند غیرعامل و در راس آن احداث سازه های ایمن در مقابل انفجار در حال گسترش باشد. از آنجا که کشور ما، بر روی کمربند زلزله قرار گرفته است ؛ غالبا در طراحی سازه ها به رفتار لرزه ای توجه میگردد. لذا در این پژوهش ، رفتار تونل های مقاوم لرزه ای تحت بارهای انفجاری مورد بررسی قرار میگیرد تا نقاط ضعف آنها بهتر مشخص گردد. همچنین در این راستا، عملکرد بمب های هوایی مطالعه و بررسی شده و نحوه پاسخ توده خاک به انتشار موج ناشی از انفجار بمب های سطحی ، مورد بررسی قرارگرفته است در این تحقیق از نرم افزار UDEC که اساس آن مبتنی بر روش عددی المان مجزا می باشد و قابلیت تحلیل دینامیکی محیط های خاکی را داراست ، برای مطالعه بارگذاری، انتشار و میرایی موج ناشی از انفجار سطحی و تاثیر آن بر پایداری سازه های زیرزمینی ، استفاده شده است . مطالعات انجام شده نشان می دهد که با افزایش عمق دفن اثرات ناشی از امواج بمب های سطحی بر روی سازه های زیرزمینی کاهش مییابد. همچنین بررسی اثرات ناشی از بمب های سطحی روی سازه های زیرزمینی، نشان میدهد که این سازه ها در مقابل این انفجارها ایمن نبوده و نیاز به طراحی مجدد آن ها یک امر کاملا ضروری میباشد.

    کلیدواژگان: مدفون، پدافند غیرعامل، تونل، انفجار، تحلیل دینامیکی، نرم افزار UDEC
  • عبدالرسول حیدری اصل *، علیرضا معروفی صفحات 99-129

    با افزایش جمعیت و توسعه و گسترش شهرنشینی، انسان ها به تدریج از طبیعت دور شده و تراکم بیش از حد جمعیت و دخالت در محیط طبیعی و ایجاد محیط های انسان ساخت، نیازهای زیست محیطی جسمی و روحی انسان را بیش تر بروز داده است. فضای سبز که بخشی از سیمای شهر را تشکیل می دهد به عنوان یکی از پدیده های واقعی از نخستین مسایلی است که انسان همیشه با آن در تماس است، پیش از هر نوع برنامهریزی برای توسعه سبز شهری، باید معیارها و استانداردهای توسعه فضای سبز معین و مشخص شود. فضای سبز باید از نظر کمی و کیفی متناسب با حجم فیزیکی محیط و نیازهای جامعه با توجه به شرایط اکولوژیکی منطقه ساخته شود تا بتواند به فضای سبز فعال دارای بازدهی زیست محیطی مستمر باشد. در مناطق گرم و خشک ایران به دلیل شرایط نامناسب طبیعی مانند دمای بالا، بارش کم، خاک های شور، گچی، آهکی و... باید نوع خاصی از گونه های گیاهی در طراحی فضای سبز این مناطق به کار گرفته شود. در این تحقیق سعی بر این است که ضمن بررسی اشکال فضای سیز شهری، اهمیت و ضرورت آن، اهداف معیارها و استانداردهای فضای سبز شهری به مطالعات اقلیمی در فضای سبز و همچنین به معرفی گونه های گیاهی مناسب جهت بکارگیری در فضای سبز شهری مناطق گرم و خشک ایران پرداخته شود. در این نوشتار، علاوه بر موضوعات فوق، به بررسی ویژگی های گونه های مختلف درختی و درختچه های مقاوم به خشکی که می تواند در فضای سبز استفاده شوند اشاره خواهد شد.

    کلیدواژگان: فضای سبز، گیاهان بومی، مناطق گرم و خشک ایران، سرانه، استانداردهای فضای سبز
  • میلاد اژدری صفحات 130-162

    امروزه می توان با بکارگیری اقدامات موثر و کاربردی و حتی الامکان کم هزینه و چند منظوره در مرحله قبل از بحران، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارات و تلفات ناشی از خطرات (نظامی و غیر نظامی - طبیعی) کاست. از مهمترین این اقدامات، استفاده از اصول پدافند غیرعامل به عنوان راه حلی جهت کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی هنگام روبرو شدن با خطر است که باید در سطوح مختلف برنامه ریزی و از جبنه های مختلف منطقه ای، شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد. معماری و شهرسازی به عنوان یک واسطه، قدرت دفاعی را بالا می برد و در ارضای نیاز به امنیت در سلسله مراتب پله ای مازلو اثر مثبت داشته و باعث بقای انسان می گردد. در “اکستیکس”، واژه “دفاع” در مقابل “دشمن” (تهدیدات انسان ساز) و واژه “ایمنی و حفاظت” در مقابل تهدیدات طبیعی بکار می رود. با این رویکرد روانشناسانه به معماری و شهرسازی، بحث ایمنی و امنیت باید در کلیه سطوح برنامه ریزی و طراحی، از موضوعات کلان شهرسازی تا معماری ، فضاهای باز شهری و جزییا ت فنی مد نظر قرار گیرد. در ابتدا خلاصه ای از مبحث طراحی فضاهای شهری (بخصوص فضاهای باز و منظر شهری) و موارد تاثیر گزار در طراحی آن آورده شده است، سپس به تعریف واژه پدافند غیرعامل پرداخته و پس از آن اصول و الگوهای اصلی مد نظر در پدافند غیر عامل که به نحوی در طراحی و برنامه ریزی معماری و به طور خاص معماری منظر شهری کاربرد دارند مطرح گردیده، سپس الزامات و تمهیدات برنامه ریزی و طراحی معماری منظر شهری به گونه ای که اصول پدافند غیرعامل در آنها مورد توجه قرار گرفته شده باشد ارایه گردیده و توصیه هایی در زمینه احجام و المانهای پیرامونی،طراحی پلان(محوطه و فضای سبز)، نماها، دسترسیهای عمده و سیرکولاسیون داخلی مطرح شده است. این مطالعه با توجه به مطالب مبحث 21 مقررات ملی ساختمان با عنوان پدافند غیرعامل ارایه شده است. در انجام این تحقیق و جمع آوری مطالب روش کتابخانه ای بکار رفته است. در روش کتابخانه ای از منابع مختلف بین المللی و داخلی، پایگاه های اینترنتی معتبر و تجارب کشورهای پیشگام در رابطه با پدافند غیرعامل و معماری منظر شهری استفاده شده است. این مسیله آنقدر مهم است که گزاف نگفته ایم اگر که مسوولین گرایشی از معماری را به این نام به وجود آورند .امید است که این مقاله گامی در جهت رشد توان دفاعی کشور جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات روز افزون دیگر کشور ها و همچنین قدمی هر چند کوچک در راه سیدن به اهداف جنبش نرم افزاری باشد .در ضرورت و اهمیت مسیله می توان این را گفت که هدف از طرح این موضوع رسیدن به ضوابط و الزاماتی است که در ساخت اماکن و تاسیسات نظامی و غیر نظامی به کار ببریم تا با حداقل امکانات حداکثر مقاوت را بدست آوریم . همچنین چگونگی بهره برداری از فنون دفاع غیر عامل جهت بازسازی مناطق آسیب دیده با هزینه و در زمان کمتر.

    کلیدواژگان: طراحی معماری، مطالعات پدافندی، معیارهای طراحی، بحران، ایمنی، حفاظت شهری
|
  • ali asghari, Mehdi soleimanzadeh * Pages 11-36

    The use of new energy sources , instead of fossil sources present age is essential , no doubt, with regard to the simplicity of renewable energy technology plays an important role in the new energy systems in the world . in any case must be pointed out that several factors , especially the initial cost , inadequate investment to improve the efficiency of the relevant technologies , lack of support policies , regional and the development of new energy and is limited . urgency and importance of the use of new energy in military sites could be very important given that many of the border with stations urban power facilities are far from done and electricity to the power grid station through the city suffered a lot of costs , so it is necessary to probe of electricity to the posts that ultimately electricity through the use of renewable energy sources , including wind and solar energy in their agenda .

    Keywords: energy, Military sites, Renewable resources, electricity, border outpost
  • OMID REZAEI Pages 64-98

    The need to design secure underground structures against earth-penetrating bombs, not secret. Since our country is located on an earthquake belt, mostly in the design of seismic behavior of structures is given. In this study, the behavior of seismic resistant tunnel under blast loads will be examined to better determine their weaknesses. and terrestrial environments has the ability to dynamically analyze, to study the loading surface wave propagation and damping caused by the explosion and its impact on the stability of underground structures, are used. Studies show that with increasing depth of burial effects of surface waves bombs on underground structures is reduced.

    Keywords: Buried, passive defense, tunnels, explosive, dynamic analysis, software UDEC
  • Abdolrasool Heidariasl *, Alireza Maroofi Pages 99-129

    With increasing population and expanding urbanization, people are gradually moving away from nature and density of population and excessive interference in the natural environment and the creation of man-made environments, physical and spiritual needs of the environment is further demonstrated. Green space that forms part of the cityscape as a real phenomenon of the first things that man is always in contact with it, before any planning for urban green development, green space development standards must be specified.Green space should be commensurate with the size and quality of physical environment and society needs to be built according to ecological zone to the green space of continuous environmental performance. Warm and dry in Iran because of natural conditions such as high temperatures, low rainfall, soils, gypsum, limestone, etc. have a certain type of plant species used in the design of green space areas Iran. In this paper, in addition to the above, the characteristics of different species of trees and shrubs that are drought resistant can be used in the green space will be mentioned.

    Keywords: green, native plants, warm, dry regions of Iran, the per capita green space standards
  • milad ajdari* Pages 130-162

    How to exploit passive defense techniques to restore damaged areas of cost and in less time.

    Keywords: Architectural design, defense studies, design criteria, Crisis, Safety, civil protection