فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 50 (صیف 2023)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 50 (صیف 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجید صالح بک*، مائده ظهری عرب صفحات 9-36
    الروایه البولیفونیه هی الروایه التی نجد فیها اختفاء الروای لصالح الشخصیات التی تتولی عملیه السرد والخطاب بنفسها وتعبر عن ذواتها وافکارها وخلجات نفسها بحریه وهذا ما عبر عنه النقاد بالسرد البولیفونی. نواجه السرد البولیفونی فی روایات ادب الحداثه وما بعد الحداثه وذلک باعتبارها انزیاحا عن الروایه التقلیدیه واتسامها بتعدد الاصوات فی مستویات مختلفه. وظاهره تعدد الاصوات داخل الروایه الجدیده هی من اهم سمات الروایه البولیفونیه حیث یعد التعدد الصوتی واللغوی من اهم المفاهیم التی بحث عنها المنظر الروسی، "میخاییل باختین". ولا شک ان النص الروایی البولیفونی یعتبر نوعا جدیدا من النصوص الادبیه وله اهمیه قصوی فی تشکیل لغات واصوات معارضه ذات انتماءات ثقافیه واجتماعیه مختلفه وفی جعل الروایه مسرحیه تتفاعل فیها الشخصیات الرواییه. وعلی هذا الاساس، یهدف هذا البحث إلی دراسه السرد البولیفونی فی روایه "دفاتر الوراق" للروایی الاردنی "جلال برجس" علی ضوء نظریه میخاییل باختین وبالنظر إلی ان هذه الروایه تحتفل بتعدد الاصوات نطمح فی هذا البحث ان نبین اسس البولیفونیه من خلال تطبیق المقومات البولیفونیه علی النص الروایی وبما ان الموضوع یستحق الکشف والترکیز علیه من جوانب متعدده حاول البحث التعمق فی هذه الروایه من خلال ملامحها البولیفونیه، مستنتجا بان النص الروایی عند جلال برجس ینفتح علی تعدد الشخصیات، تعدد انماط الوعی، تعدد الإیدیولوجیات وغیرها التی تعد من مکونات السرد البولیفونی.
    کلیدواژگان: السرد البولیفونی، میخائیل باختین، جلال برجس، دفاتر الوراق
  • اعظم بی باک، عطاءالله کوپال*، زرین تاج پرهیزکار صفحات 37-58
    الاستعاره هی سمه لغویه لا تقتصر علی جمالیات اللغه بل اتسعت الیوم فی جمیع مجالات الافکار بل الحیاه باسرها، ویمکن لها ان تخلق مفاهیم مجرده من المصادر الموضوعیه وتجسدها. المکان فی القصه هو منصه تشکیل الاحداث وبسبب علاقته الوثیقه مع شخصیات الرواییه، فمن الممکن تحلیل الروایه عبر تحلیل المکان. تطرق هذا البحث إلی دراسه استعاره المکان فی روایتی انا اطفی المصابیح و عماره یعقوبیان علی المنهج الوصفی-التحلیلی واهم ما توصل إلیه هو: فی روایه  انا اطفی المصابیح إن البیت واجزاءه المختلفه هو استعاره لحالات الشخصیه الرییسیه فی القصه وتعبر عن وحدتها واحتیاجاتها العاطفیه وانفجاراتها الروحیه واحاسیسها المکبوته. وفی روایه عماره یعقوبیان، یعتبر المبنی وسکانه استعاره للمجتمع المصری وشرایحه المختلفه التی تواجه العدید من المشاکل کالفقر واستغلال السلطه لرجال الحکومه و الإهانه للمراه والارتشاء والمثلیه الجنسیه. ویصور الکاتب اماکن مختلفه فی تشکیل شخصیات القصه وتطورها.
    کلیدواژگان: الاستعاره، المکان، انا اطفئ المصابیح، عماره یعقوبیان
  • مهتاب توکلی، بهرام پروین* صفحات 59-78
    استقطبت التیارات الحداثیه فی إیران اهتمام المنظرین لیس فقط فی مجال العلم والمعرفه بل ایضا فی الادب وتاتی ذلک بسبب جهودهم فی التعرف علی اسباب تخلف إیران وإیجاد الحلول المناسبه للخروج من هذا الوضع. وفی هذا المجال یمکن ملاحظه ثلاثه مواقف حول الحداثه فی الادب: فریق یری ان الحداثه غربیه تماما ولا جدوی منها، وفریق آخر یعتبرها مقبوله نظرا لاصولها الغربیه، وفریق ثالث یحافظ علی التوازن بین التقلید والحداثه. ویعتبر هوشنک کلشیری الذی یتمتع بمعرفه کبیره فی مجال الادب وتاریخ إیران القدیم، احد ممثلی الجماعه الاخیره. یهدف هذا البحث ان یبین کیف قام کلشیری، باعتباره کاتبا حداثیا وتقلیدیا فی نفس الوقت، بالجمع بین اسالیب السرد الحدیثه والقدیمه دون المساس ببنیه الروایه وقد اعطی اهمیه خاصه لمکانه العناصر التقلیدیه فی الادب المعاصر. تم استخدام المنهج المکتبی فی البحث حیث قمنا بتحلیل وصفی لعناصر التقلید والحداثه فی روایه "مرایا ذات ابواب". اظهرت نتایج الدراسه ان استخدام السرد فی النصوص الکلاسیکیه، البراغماتیه والقصه القصیره التمثیلیه وتوظیف اللغه کجانب تقلیدی، هی بعض طرق السرد القدیمه فی قصص کلشیری، ومحاوله الجمع بین مکونات التقلید والحداثه تظهر اهتمامه الخاص بمکانه التراث فی الادب.
    کلیدواژگان: التقلید، الحداثه، الکتابه الروائیه الحدیثه، کلشیری، مرایا ذات ابواب
  • سکینه حسینی*، مجتبی عمرانی پور، فیصل سیاحی صفحات 79-108
    یدرس علم اجتماع الادب العلاقات الثناییه بین المجتمع والعمل الادبی کوثیقه اجتماعیه ترسم الوقایع التی تجرف المجتمع، وبما ان الواقعیه تمتاز کمذهب اشد التصاقا بالطبیعه وحیاه الإنسان والمجتمع، واکثر اهتماما بحیثیات الواقع الاجتماعی وتفاعلاته وتطوراته کما تهتم بتصویر العلاقات الاجتماعیه تصویرا دقیقا، لذلک لفت هذا العلم انتباه جورج لوکاش، حیث نقده الادبی کان موثرا بوضع اسس علم اجتماع الادبی، ففی خضم نظریته النقدیه ثلاث سمات: الواقعیه الحقیقیه، والنقدیه والشعبیه، لهذا تعالج هذه الدراسه اشعار هارون هاشم وفقا للواقعیه اللوکاشیه متخذه نظریته الواقعیه المتجذره عن الجدلیه المارکسیه مطیه ومنهجا لدراستها. ولان شعره یمثل نمطا من المعیش فی المجتمع العربی لا یمکنه إلا ان یکون جزءا منه، فهو سعی إلی ربط معاناته بواقع المعیش یوثر ویتاثر فیه وبه، تشیر نتایج البحث إلی ان الشاعر یقدم رویته من خلال الواقع، ناقلا الحقایق التی لمسها عن کثب بمصداقیه تامه وصوره صادقه ومنتقدا التناقضات والتحدیات الاجتماعیه لبلاده بمنطق ووعی تام وفی اجزاء من قصایده یفضح سیاسات الحکومات الاستعماریه وانصارها وحکام العرب مشیرا إلی تدخلاتهم فی شوون شعبه ودعمهم لإسراییل، ویراهم السبب الاساسی فی معاناه مجتمعه، وعلی بنیه السمه الشعبیه، صور مشاکل ومعاناه ابناء جلدته. کما یمکن القول إنه لم یقف مکتوف الایدی امام انین ماساه مجتمعه بل انذر ونادی وبشر ثم رسم طریق النضال کما رکز علی القضایا والاحداث التی ترتبط بالعامه وتجسد تاثیر هذه القضایا علی معیشه شعبه، فالمتابع لقصایده یری انه یکون ملتزما بقضایا تخدم شعبه.
    کلیدواژگان: علم الاجتماع، الواقعیه، جورج لوکاش، هارون هاشم رشید، الشعر الفلسطینی
  • علاء حموزی، رضا ناظمیان* صفحات 109-141
    إن المنهج السیمیایی العاملی لغریماس یرکز علی العلاقات بین العوامل فی النص لتحدید اطراف الصراع وما یساعدها وما یعارضها والدوافع المحفزه لنشوء الصراع والتنقیب عن دلالاته فی البنی العمیقه للنص. لقد استشرف الروایی إبراهیم نصرالله الخطر المستقبلی علی مصیر الإنسان فی صراعه مع من یشابهه فضلا عمن یخالفه فی روایته "حرب الکلب الثانیه" واستخدم الکثیر من الاسالیب التجریبیه وتقنیاتها لتصویر الحروب المختلفه فی الروایه والتناص إحدی التقنیات التی وظفها الکاتب مواکبا الصراع البشری المستمر علی مر التاریخ. فجاءت هذه الدراسه بمنهج وصفی تحلیلی معتمده المنهج السیمیایی وفق نظریه العوامل لغریماس للکشف عن اشکال التناص الدینی والادبی فی الروایه وکیفیه توظیف الکاتب لهما وإنتاج الدلاله السیمیاییه وبیان مواطن الابتکار فی المعالجه وتطبیق آلیات اشتغال النموذج العاملی والمربع السیمیایی فی تحلیل التعالق السیمیایی. ومن نتایج الدراسه ان التناص کان مضمونیا حواریا خارجیا وداخلیا معلنا ومخفیا باسلوب وتقنیه ومعالجه جدیده مبالغه فی العنف والتوحش.
    کلیدواژگان: التناص، إبراهیم نصرالله، حرب الکلب الثانیه، السیمیائیه، غریماس
  • سمانه موسی پور، یوسف هادی بور نهزمی*، سید ابراهیم آرمن صفحات 143-162

    یعتبر نقد النماذج العلیا احد اهم انواع النقد الادبی المعاصر وکان کارل جوستاو یونغ اول من طرح هذه النظریه استنادا إلی بحوثه فی علم النفس والانثروبولوجیا والادیان وتاریخ الحضارات ویطلق یونغ عنوان النماذج العلیا علی الصور الذهنیه العالمیه الراسخه فی اللاوعی الجماعی والفردی ویعتبر الاسطوره من تجلیات هذه النماذج العلیا. وتندرج روایه ادرکها النسیان ضمن الروایات السریالیه وتزخر بالتقنیات الادبیه مثل تیار الوعی والانطباعیه والسفر عبر الزمن. وهی تروی قصه فتاه ذات شعر احمر ووجه احمر نشات منذ ولادتها فی حضانه الاطفال (المیتم)، حیث تواجه مشاکل عدیده عبر احداث الروایه وتعرض الکاتبه فی نهایه المطاف صوره عنها وهی بلغت الستین من عمرها. إن نظره منا علی الروایه تطلعنا علی جوانب من قضایا علم النفس تضمنتها بشکل واضح. تعتبر روایات الشعلان علی راس قایمه المولفات المرشحه للجوایز الادبیه علی المستویین الوطنی والدولی وتزخر هذه الروایه بالنماذج العلیا. یعالج هذا البحث باستخدام المنهج الوصفی-التحلیلی والترکیز علی النقد النفسی النماذج العلیا الموثره فی کتابه هذه الروایه منها الآنیما والشیخ العاقل واالذات وتاثیرها علی احداثها مما یساعد علی الإبداع فی ناحیتی الشکل والمضمون.

    کلیدواژگان: الادب العربی، الروایه العربیه المعاصره، النقد النفسی، النماذج العلیا، یونغ، سناء الشعلان، ادرکها النسیان
|
  • Majid Salehbek *, Maedeh Zohriarab Pages 9-36
    The polyphonic novel is the novel in which we find the disappearance of the narrator in favor of the characters who undertake the process of narration and discourse on their own and express themselves and their thoughts and moods freely, and this is what critics expressed in the polyphonic narrative. We encounter the polyphonic narrative in the novels of modern and postmodern literature, as a departure from the traditional novel and its multiplicity of voices at different levels. The phenomenon of polyphony within the new novel is one of the most important features of the polyphonic novel, as the polyphonic and linguistic polyphony is one of the most important concepts that the Russian theorist, "Mikhail Bakhtin" searched for. There is no doubt that the Polyphonic text is considered a new type of literary text and it is of paramount importance in forming languages ​​and voices of opposition with different cultural and social affiliations and in making the novel a play in which the novelistic characters interact. On this basis, this research aims to study the polyphonic narration in the novel “Dafir al-Warraq” by the Jordanian novelist “Jalal Barjas” in the light of Mikhail Bakhtin’s theory and given that this novel celebrates polyphony. The narrative text, and since the subject deserves to be explored and focused on from multiple aspects, the research tried to delve deeper into this novel through its polyphonic features. Concluding that the novelistic text of Jalal Barjas opens up to the multiplicity of personalities, the mu
    Keywords: Polyphonic Narration, Mikhail Bakhtin, Dafatar alwarraq, Jalal Barjas
  • Azam Bibak, Ataollah Koopal *, Zarrin Taj Parhizkar Pages 37-58
    Metaphor is a linguistic feature that is not only unique in the aesthetics of language, but in all life and thought, and abstract concepts can be taken from objective sources and visualized. The container of embodiment is the place where events and characters are formed in fiction. The author makes the places comprehensible in such a way that the audience can easily imagine all of them and see themselves present there. In the following research, the metaphor of place in two novels was examined, and its important point is that: in the novel I turn off the lights, the metaphorical place is the house, which means "Clarice" and is a combination of the house. Each of them represents a part of Clarice's existence. Just as the house wears out due to neglect and needs attention and maintenance, "Clarice" has also suffered from everyday life and depression due to the neglect of the people around it and needs to be restored and rejuvenated. In the novel Yacoubian Building, the building is a metaphor for the Egyptian society and its residents are a metaphor for the Egyptian people, and it deals with the issues of poverty, bribery, abuse of power, women and homosexuality.
    Keywords: metaphor, Place, I turn off the lights, Yacoubian Building
  • MAHTAB TAVAKOLI, Bahram Parvin * Pages 59-78
    AbstractModernization movements, to identify the reasons for Iran's backwardness and finding appropriate solutions to get out of this situation, not only in the realm of science and knowledge but also in literature, attracted the attention of theorists. In this regard, three views on modernity in literature can be observed: one group believes that modernity is completely Western and ineffective, the second group considers it acceptable due to its Western origin, and the third group maintains a balance between tradition and modernity.Houshang Golshiri, who has extensive knowledge in Persian literature and history, is one of the representatives of the third group. This research aims to demonstrate how Golshiri, as a modern and at the same time traditional writer, has depicted the integration of modern and traditional storytelling methods without damaging the structure of the story and has given special importance to traditional elements in contemporary literature. The study was conducted using a library method and descriptive analysis to examine the components of tradition and modernity in the novel "The Mirrored Pain." The results and investigations indicate that the use of narrative in classical texts, pragmatism, the use of short allegorical narrative, and the use of language as a traditional aspect are some of the old narrative methods in Golshiri's stories, and the combination of traditional and modern components together indicates his special attention to the place of tradition in literature
    Keywords: tradition, modernism, Modern Storytelling, Golshiri, The Painful Mirrors
  • Sakineh Hosseini *, Mojtaba Emranipoor, Feysal Sayhi Pages 79-108
    The sociology of literature examines the dual relationship between society and literary work. And since realism is a doctrine that depends on the study of nature, human life and society, and deals more with the context of social reality, as well as the accurate depiction of social relationships, Literature is a social document that depicts the realities of society. George Lukács used his literary criticism to establish the sociology of literature, which has three characteristics: true realism, critical realism, and popularism. For this reason, this research tries to criticize Harun Hashem's poetry based on Georg Lukács' theory of realism, which is rooted in Marxist dialectics. This research Hashim Rasheed's poems based on Lukacs's realism because his poetry indicates Arab society's lifestyle. He seeks to bond his suffering with the reality of life. The results indicated that Rasheed describes criticizes the contradictions and social challenges of his homeland with full logic and awareness and portrays the problems and pains of his countrymen based on popularism. he warned, preached, and then outlined the path of jihad and struggle. In parts of his poems, exposed and discussed the policies of the colonial governments and their supporters and the Arab rulers for interfering in the affairs of their people and supporting Israel, and he considered them the main cause of these hardships. He showed the effect of these issues on the livelihood of his people, the followers of his poems understand that adheres to issues that serve the people.
    Keywords: Sociology, realism, Gyö, rgy Luká, Cs, Harun Hashim Rashid, Palestinian poetry
  • Alaa Hmoozee, Reza Nazemian * Pages 109-141
    Grimmas' semiotic approach focuses on the relationships between the actant in the text to identify the poles of conflict and what helps them and what opposes them, the motives that motivate the emergence of the conflict.The novelist Ibrahim Nasrallah foresaw the future danger to the fate of man in his conflict with those who are similar to him as well as those who disagree with him, in his novel " The Second War Of The Dog, and he used a lot of emperical methods and techniques, and intertextuality was one of the techniques employed by the writer keeping pace with the continuous human conflict throughout history.This study came with a descriptive analytical approach adopted the semiotic approach according to the theory of factors of Grimas, to reveal the forms of religious and literary intertextuality in the novel and how the writer employs them to produce semiotic connotations, and to indicate the areas of innovation in treatment, and the application of mechanisms of work of the actantial model and the semiotic square in analyzing the semiotic relationship between the narrative structures selected from the novel with the story of the two sons of Adam at the religious level, Brecht's play "The Rule and the Exception" is on a literary level. Some of the results of the study is that intertextuality was substantive, dialogical, external and internal, declared and hidden, and evoked the ideas, actants, connotations and contents, in a new style, technique and treatment, exaggerated violence and savagery
    Keywords: intertextuality, Ibrahim Nasrallah, The Second War of The Dog, Semiotics, Grimas
  • Samaneh Moosapoor, Yusef Hadi Pour *, Sayyed Ebrahim Arman Pages 143-162

    Jung's critical theory of archetypes is one of the most important approaches in contemporary criticism. The critical theory of archetypes was developed in the second half of the second century by Carl Gustav Jung on the basis of researches in psychology, anthropology, analysis of religions and history of civilizations. Jung refers to the universal mental images that reside in the collective and individual unconscious as archetypes and mentions myth as a manifestation of these patterns. "Adrakha Alnessian " is a postmodernist novel with literary techniques such as the fluid flow of the mind, the presence of impressionism, and time travel. The novel consists of thirty parts, each of which is called "Alnessian". It narrates the story of a red-haired and red-faced little girl who, since the beginning of the story, grows up in a nursery and faces many problems throughout the story and at the end, the author presents a picture of her sixty years old. Since the author of this novel has used psychological techniques and his works are always on the list of winners of literary awards at the national and international level, the signs of archetypes in this novel can be well observed. Using the descriptive-analytical method and the approach of psychological criticism, this study examines the influential archetypes in the production of this novel. The results show that archetypes such as anima, the wise old man, and the self were used in it, which ultimately contributed to the creation of the form and content the narrative.

    Keywords: Arabic literature, contemporary Arabic novel, Psychological Criticism, archetypes, Jung, Sanaa Al-Sha', lan, oblivion caught her