فهرست مطالب

پژوهش های عقلی نوین - پیاپی 15 (بهار و تابستان 1402)

نشریه پژوهش های عقلی نوین
پیاپی 15 (بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حامده راستایی*، عبدالله نصری صفحات 9-24
    مسیله این تحقیق، دیگری و تاثیر آن در استکمال نفس از دیدگاه حکمت صدرایی است. برخی از متفکران معاصر در غرب به بحث دیگری و انواع مناسبات انسانی پرداخته اند و هر یک از زاویه ای آن را بررسی نموده اند. استکمال نفس از مسایلی است که ملاصدرا به واسطه دو اصل «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» بودن نفس و «حرکت جوهری»، آن را توجیه عقلانی کرده است. کمال آدمی بر به کارگیری دو قوه نظری و عملی و رسیدن به مرتبه عقل مستفاد و تخلیه نفس از رذایل اخلاقی وابسته است. از منظر ملاصدرا، استکمال نفس تنها از رهگذر نشیءه دنیوی و حیات اجتماعی قابل تحقق است. بی تردید در حیات اجتماعی نیز آدمی با دیگران ارتباط دارد و سعادت و شقاوت نفس تا حد زیادی در گرو نحوه تعامل با آنهاست. مصادیق دیگران، توده مردم، استاد و ولی جامعه است. سالک در سفر چهارم نیز ناگزیر با دیگران، مرتبط است و از این رهگذر نه تنها در هدایت آنان رهگشاست، بلکه این ارتباط در سیر صعودی او نیز اثربخش است. در این مقاله با روش تحلیلی، نحوه اثربخشی دیگران در استکمال نفس بررسی خواهد شد.
    کلیدواژگان: دیگری، استکمال نفس، سعادت، شقاوت، ملاصدرا
  • ایمان رضایی، حاکم قاسمی*، محمدرحیم عیوضی، علی فتح طاهری، فرهاد درویشی صفحات 25-50

    مطالعات آینده ها به عنوان فرارشته ای نوظهور در چند دهه اخیر با چالش های بسیاری روبه رو بوده است که جدی ترین آن خروج از موقعیت بی مبنایی و تجهیز به بنیان های فلسفی برای تبدیل شدن به یک رشته علمی است. در این راستا، این پرسش های اساسی مطرح است که چگونه می توان در مورد آینده ای که هنوز محقق نشده است، پژوهش کرد، و آیا اصلا امکان کسب معرفت از گزاره های ناظر به آینده وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش ها، نویسندگان مقاله ابتدا به بازشناسی حوزه های پژوهش در باب آینده پرداخته اند، سپس مسایل جدی معرفت شناختی پیش روی آنها را تحلیل نموده اند. همچنین با در نظر گرفتن این مسایل، از دریچه سه قانون اندیشه به تحلیل امکان کسب معرفت از مفروضات آینده پرداخته شده است. در نهایت نظریات عمده صدق و توجیه در نسبت با گزاره های آینده واکاوی شده و دیدگاه های متناسب با ایجاد باور صادق موجه از گزاره های ناظر به آینده، پیشنهاد گشته است. نتایج حاصل از این مقاله بیانگر آن است که امکان اولیه کسب معرفت از باور های ناظر به آینده وجود دارد. در همین راستا نظریه مطابقت صدق، برای احراز صدق این باور ها و نظریه های درون گرایی و مبناگرایی میانه رو برای توجیه آنها، تحلیل و پیشنهاد شده است.

    کلیدواژگان: مطالعات آینده ها، معرفت شناسی، گزاره های آینده، بنیان های فلسفی، آینده پژوهی
  • حلیمه شیخ علیشاهی*، ابوالفضل غفاری، جهانگیر مسعودی، سعید بهشتی صفحات 51-70
    رابطه دانش و عمل اخلاقی در فلسفه اخلاق، همواره با چالش مهمی به عنوان خطای آگاهانه اخلاقی و شکاف میان علم و عمل اخلاقی مواجه بوده است. چنین چالشی بیشتر به تلاش هایی برای رفع این خلاء با تاکید بر ساحت های دیگری همچون عواطف و اراده انسان ها منجر شده است. در میان متفکران مسلمان، رویکرد وجودی ملاصدرا نسبت به همه کمالات از جمله معرفت و خیر، بیشتر بر رویکرد سقراطی نسبت به معرفت و فضیلت قابل انطباق بوده و در نتیجه در معرض چالش یادشده قرار می گیرد. این پژوهش با اعتقاد به تقدم تبیین حدود طرفین رابطه بر اصل آن و با نگاه تحلیلی استنباطی به دیدگاه معرفت شناختی و ارزش شناختی صدرالمتالهین، به بررسی این مسیله می پردازد. بر اساس حکمت صدرایی به دلیل ارادی بودن فعل اخلاقی و مسبوقیت اراده به ادراک نفس، ادراک امر ملایم و ادراک تلایم میان آنها، منشاء انگیزش فعل اخلاقی هستند. از طرفی اثر انگیزشی ادراکات نسبت به افعال، متناسب با مرتبه وجودی آنهاست و علم حضوری به دلیل عینیت با معلوم از قوت وجودی بالاتری نسبت به علم حصولی برخوردار بوده و در مقایسه با آن، انگیزه بخشی بیشتری نسبت به فعل انسان دارد. ازاین رو در صورت تناقض ادراکات حضوری و حصولی فرد در حیطه ادراکات یادشده، علوم حضوری میان انگیزش علوم حصولی و فعل اخلاقی قرار گرفته و مانع تحقق فعل مقتضی آنها می شوند. حاصل این که تشکیک در رابطه معرفت و فضیلت، حاصل غفلت از علوم حضوری، در فرایند کنش گری اخلاقی است و راهکار آن توجه به این موضوع می باشد.
    کلیدواژگان: علم حضوری، دانش اخلاقی، کنش اخلاقی، حکمت متعالیه، صدرالمتالهین
  • زهرا صفاری نژاد*، محمد سعیدی مهر صفحات 71-86
    ابن عربی با رویکردی عرفانی و ملاصدرا به مثابه یک حکیم متاله در آثار خود به بررسی عقل، خواه به عنوان موجودی مستقل از انسان و خواه به مثابه قوه ای ادراکی در انسان پرداخته اند. مقاله حاضر در صدد تحلیل و مقایسه این دو دیدگاه است. از نظر ابن عربی، عقل اول، نخستین مخلوق روحانی و اولین مفعول ابداعی است که همه معلومات علوی و سفلی است که بدون واسطه از خداوند دریافت می کند. وی عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان می شمارد و معتقد است عقل در شناخت حق تعالی، دو مقام دارد: مقام ادراک و مقام قبول و پذیرش. عقل از ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان است، اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق بوده و محدودیتی ندارد. ملاصدرا در برخی آثار خود، عقل را صادر  نخستین به شمار می آورد، ولی در برخی آثار دیگر به پیروی از دیدگاه عرفا، وجود منبسط را صادر نخست می پندارد. وی هرچند برای عقل، جایگاه رفیع معرفت شناسی درنظر می گیرد، اما با پذیرش محدودیت های آن و رد حجیت مطلق برای عقل، مدعی است فرد می تواند با شناخت های عقلانی به سوی استکمال نفسانی خویش پیش رفته و زمینه را برای دریافت هایی فراتر از عقل فراهم آورد.
    کلیدواژگان: صادر نخست، عقل اول، ادراک عقلی، وجود منبسط، ملاصدرا، ابن عربی
  • فاطمه انصاری*، محمدجلال الدین ملکی صفحات 87-106

    اشتراک لفظی و معنوی وجود در فلسفه متاخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) همواره یکی از بحث برانگیزترین مسایل فلسفی بوده است. عده ای همچون ملاصدرا و شاگردانش به اشتراک معنوی وجود و عده ای همچون تبریزی و برخی از شاگردانش به اشتراک لفظی وجود قایل شدند. در این میان یکی از فیلسوفان گمنام عصر صفوی یعنی علیقلی بن‎قرچغای خان که از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است، دیدگاه سومی را در این باره با عنوان اشتراک لفظی متشبح مطرح کرده است. وی کوشیده است با توجه رابطه مدرک و مدرک و علم الهی این نظر را به اثبات برساند. مسیله اصلی در این مقاله توصیف و تحلیل نظریه اشتراک لفظی متشبح وجود به عنوان قول سوم در بحث اشتراک لفظی و معنوی وجود است که البته از جنبه های انتقادی خالی نخواهد بود. هدف از این مقاله، بحث درباره این نظریه ابداعی و شناساندن آن به جامعه دانشگاهی و اندیشمندان است. روش مقاله، توصیفی تحلیلی خواهد بود. نتیجه اجمالی که نویسندگان در مقاله به آن دست یافته اند این است که هر دو استدلال قرچغای خان برای اثبات اشتراک لفظی متشبح وجود به دلیل ابهام، نقص استدلال، پیش فرض های نادرست، تقریر غیرروش مند به هدف خود دست نمی یابند و نظریه تا حد قابل توجهی مبهم و غیرموجه است.

    کلیدواژگان: علیقلی بن قرچغای خان، اشتراک معنوی وجود، اشتراک لفظی وجود، اشتراک لفظی متشبح، وجود
  • عیسی موسی زاده*، مصطفی عابدی جیغه، محمدعلی مبینی صفحات 107-124

    مفهوم آزادی در دیدگاه کانت مفهومی عام است که نقدهای سه گانه و بسیاری از رساله ها و نوشته های او را در بر می گیرد. وی آزادی را بنیاد اخلاق معرفی کرده و آن را ویژگی بنیادی سوژه می داند. در نظر کانت آزادی به دو معنای سلبی و ایجابی وجود دارد که وی از میان این دو معنا، معنای دوم را برمی گزیند و آن را پایه اندیشه خویش قرار می دهد. این نوع آزادی به صورت فردی قابل تحقق نیست، بلکه در سایه اجتماعی شدن انسان ظهور می یابد. همچنین کانت تحقق آزادی را به تاریخ حواله داده و آن را تقدیری تاریخی به شمار می آورد. نویسندگان مقاله پیش رو را با هدف توصیف مفهوم آزادی در اندیشه کانت و اشاره به برخی  کاستی های آن، با روش تحلیلی_انتقادی تدوین کرده ‎اند. نگارندگان در نهایت با تحلیل مفهوم آزادی در اندیشه کانت به این نتیجه دست یافته اند که چند مسیله مهم در تحلیل مفهوم آزادی وجود دارد که کانت در تحلیل خود از مفهوم آزادی به آنها توجه نداشته است؛ از جمله معانی متنوع آزادی، جنبه های تاریخی و فرهنگی و زبانی عقلانیت، التزام مفهوم آزادی با رضایت و شادی.

    کلیدواژگان: کانت، امر فراپدیدار، خود آیینی، آزادی، آزادی درون، آزادی سلبی، آزادی ایجابی
  • محسن باقرزاده مشکی باف* صفحات 125-146
    فلسفه فیشته به لحاظ شکل گیری تاریخی و همچنین ایجاد دغدغه او در تاریخ معاصری که در آن می زیست، فلسفه ای پیچیده است. نگارنده این مقاله معتقد است اگر بخواهیم از اندیشه فیشته درک درستی پیدا کنیم باید جایگاه تاریخی او در مناسبات سیاسی و نظری را بازیابیم. فیشته در چنین شرایطی است که نوع خاص روش اندیشیدن خویش را کشف می کند. در این پژوهش نگارنده می کوشد شکل گیری روش فلسفیدن فیشته را براساس چهار مولفه انقلاب فرانسه، وضعیت کشور آلمان، فلسفه کانت و در نهایت فهم او از ایده آلیسم آلمانی و نقدهای شولته بررسی و تحلیل نماید و سپس مبتنی بر این چهار مولفه، تفسیری از فلسفه فیشته ارایه دهد که مخاطب بتواند فلسفه او را در بستر تاریخ سیاسی، اجتماعی و اندیشه زمانه اش مورد درک قرار دهیم.
    کلیدواژگان: فیشته، انقلاب فرانسه، فلسفه کانت، تاریخ، شولتسه
  • مریم یارعلی*، محمدجواد شمس، مجید ملایوسفی صفحات 147-168
    انسان موجودی مبتنی بر ارتباط است و معناداری زندگی او را می توان بر اساس نوع رابطه وی با خود، خدا، جهان و دیگر انسان ها تبیین کرد. در اندیشه اکهارت عالی ترین سطح معنای زندگی انسان در اتحاد او با حقیقت الهی تحقق می یابد. اکهارت خودخواهی را بزرگترین مانع اتحاد انسان و خدا می داند. به باور وی غلبه بر خودخواهی از طریق نوعی ارتقاء شناختی و درک کامل انسان از فقر وجودی اش حاصل می شود؛ به این معنا که همه هستی، هیچ است و هر چه هست، خداست. او معتقد است رسیدن به این مرحله، تنها با زدودن همه دلبستگی های شخصی ممکن می شود. از نظر اکهارت رفع وابستگی ها یا همان تعلقات این جهانی، عشق به مبدا را به همراه می آورد و این عشق، اراده را برای نفی دیگر وابستگی ها تقویت می کند و با قوی تر شدن اراده، عشق شدیدتر می شود تا اینکه در نهایت انسان به مرتبه وارستگی کامل و اتحاد با خدا می رسد.
    کلیدواژگان: مایستر اکهارت، معنای زندگی، اتحاد با خدا، عشق، وارستگی
  • حسین الهی نژاد* صفحات 169-190

    ظهور از جمله مباحث مهم مهدویت است که دو نوع مسایل درونی و بیرونی دارد. مسایل درونی به بحث ماهیت ظهور مرتبط است و مسایل بیرونی به مباحث پیرامونی ظهور همچون شرایط ظهور، کارکرد ظهور، گستره ظهور و نقش مردم در ظهور می پردازد. نویسنده در این نوشتار دو مسیله، یعنی شرایط ظهور و نقش مردم در تحقق آن را با نگرش توصیفی و تحلیلی بررسی می کند. شرایط ظهور با تحقق سه اراده یعنی اراده الهی، اراده امام و اراده بشر شکل گرفته و رخداد ظهور، فرع بر تحقق آنها می باشد. اراده الهی، علت فاعلی است و دو اراده امام و بشر نقش علت معده را برعهده دارند. ازآنجا که سه اراده فوق به عنوان شرایط ظهور شناخته می شوند، تحقق آنها به صورت عام مجموعی، نویدبخش تحقق ظهور است. مشکل اصلی که این تحقیق در پی پاسخ به آن می باشد، جداس ساختن اراده بشر از منظومه شرایط ظهور و بی تاثیر تلقی کردن نقش مردم در فرایند ظهور است. بدون شک اگر این مشکل بدون پاسخ بماند و نقش مردم در رخداد ظهور بی تاثیر و بی خاصیت برشمرده شود، احساس یاس و نامیدی، ایستایی و خمودی بر مردم چیره می گردد.

    کلیدواژگان: ظهور، شرایط ظهور، آمادگی مردم، شرط لازم، شرط کافی، علت تامه
  • محسن ایزدی* صفحات 191-212
    یکی از عرصه های مهمی که فلسفه می تواند نقش کابردی مفید و موثری داشته باشد، عرصه جامعه شناسی است. با همین هدف، نوشتار پیش رو با تحلیل فلسفی منطقی و با استشهاد به برخی از آیات قرآنی، به این پرسش است می گوید که میان پیشرفت یک جامعه و قانون مداری مردم آن جامعه چه رابطه ای وجود دارد؟ در این راستا، نویسنده نخست سریان قوانین تکوینی عقلی در کل عالم را تحلیل و تبیین می نماید و در پی آن اثبات می کند در جامعه نیز -اعم از اینکه «جامعه» را دارای وجود واقعی یا وجود اعتباری بدانیم- قوانین تکوینی عقلی حاکمیت دارد. طرح مسیله حاکمیت قوانین تکوینی در جامعه، از نظر منطقی به بررسی دیدگاه های مختلف و نقض و ابرام های ارایه شده درباره نوع ترکیب جامعه و اعتباری یا واقعی بودن وجود آن مسبوق است که بخشی از نوشتار پیش رو را به خود اختصاص داده است. مدعای اصلی پژوهش حاضر این است که اولا یکی از قوانین تکوینی عقلی حاکم بر جامعه این است که «تشکیل و استمرار جامعه بدون قوانین قراردادی محال عقلی است»؛ ثانیا و بر اساس همین قانون تکوینی عقلی، می توان یکی دیگر از قوانین تکوینی عقلی حاکم بر جامعه را به این مضمون کشف کرد: «پیشرفت یک جامعه بدون قانون مداری مردم آن جامعه، محال عقلی است». نویسنده در این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی و گردآوری محتویات کتابخانه ای، در پی اثبات این دو گزاره است.
    کلیدواژگان: تحلیل عقلی فلسفی، قانون تکوینی، قانون قراردادی، قانون مداری، پیشرفت جامعه
|
  • Hamede Rastaei *, Abdollah Nasri Pages 9-24
    The issue reviewed in this research is the other and its effect on perfection of the soul from the viewpoint of Mulla Sadra's philosophy. Some contemporary thinkers in the West have paid attention to the issue of the other and various types of human relationships and each have addressed this issue from a different angle. Perfection of the soul is one of the issues that has been rationally justified by Mulla Sadra through the two principles of "corporeality of contingency and spirituality of persistence" of the soul and "substantial motion". The perfection of a person depends on the use of two theoretical and practical faculties and reaching the rank of acquired intellect and emptying the soul of moral vices. From Mulla Sadra's viewpoint, perfection of the soul can only be achieved through worldly mode of being and social life. Undoubtedly, in the social life, human beings are connected with others, and the prosperity and adversity of the soul depends, to a large extent, on how one interacts with them. Examples of others include the mass of people, the teacher and the guardian of the society. In the fourth journey, the seeker is inevitably connected with others, and thereby, he is not only a pathfinder in guiding them, but this connection is also effective in his own upward journey. In this article, the effectiveness of others in the perfection of the soul will be examined with an analytical method.
    Keywords: Other, the Perfection of the Soul, prosperity, adversity, Mulla Sadra
  • Iman Rezaei, Hakem Ghasemi *, MohammadRahim Eivazi, Ali Fath Taheri, Farhad Darvishi Pages 25-50

    Future studies as an emerging field has faced many challenges in the last few decades, the most serious of which is leaving the baselessness situation and being equipped with philosophical foundations in order to transform into a scientific field. In this regard, it is faced with basic questions such as how to do research on the future that has not yet been realized, and whether it is even possible to gain knowledge from future-oriented statements. In response to these questions, the authors of the present article first undertake to identify the areas of research about the future and then analyze the serious epistemological issues facing them. Also, taking these issues into consideration, the possibility of gaining knowledge from future assumptions has been analyzed through the lens of three laws of thought. Finally, the authors have explored into the main theories of truth and justification in relation to the future propositions and have proposed theories that are suitable for creating a justified true belief in the future propositions. The results gained by this article indicate that there is an initial possibility of gaining knowledge from future-oriented beliefs. In this regard, the theory of truthfulness has been analyzed and proposed to verify the truth of these beliefs and the theories of introversion and moderate fundamentalism to justify them.

    Keywords: Future Studies, epistemology, future propositions, philosophical foundations, futurism
  • Halime Shaikhalishahi *, Abulfazl Ghaffari, Jahangir Masoodi, Saeed Beheshti Pages 51-70
    The relationship between moral knowledge and practice in philosophy of ethics has always faced the important challenge of conscious moral error and the gap between moral knowledge and practice. Such a challenge has mainly led to attempts in resolving this gap by emphasizing other areas such as emotions and will of humans. From among Muslim thinkers, Mulla Sadra's existential approach towards all perfections, including ma’rifat (gnostic knowledge) and the good, is more adaptable to the Socratic approach to ma’rifat and excellence and, consequently, is exposed to the above-mentioned challenge. This research examines this issue by maintaining the priority of explaining the limitations of the two sides of the relationship over its principle and with an analytical-inferential view of the epistemological and axiological perspective of Sadr al-Mutalahin. According to Sadra's philosophy, due to the volitional nature of the moral practice and the precedence of will to perception of the self, the perception of the favorable and the universal favorable perceptions among them, these three perceptions are the source of motivation for the moral practice. On the other hand, the motivational effect of perceptions in relation to actions is proportional to their existential order, and the knowledge by presence, because of the objectivity with the known, has a higher existential power than acquired knowledge, and compared to it, it is more motivating than human action. Therefore, in case of a contradiction between the presential and acquired perceptions of the person in the above-mentioned perceptions, the presential knowledge act as a buffer between the motivation of the acquired knowledge and the moral action and prevent them from realizing the appropriate action. The result is that gradation in the relationship between knowledge and excellence is the result of neglecting knowledge by presence in the process of moral practicing and the solution is to pay attention to this issue.
    Keywords: Knowledge by Presence, moral knowledge, moral practice, Transcendental Philosophy, Sadr al-Mutalahin
  • Zahra Safarinejad *, Mohammad Saeedimehr Pages 71-86
    Intellect, as one of the tools for human recognition and knowledge, has a high standing among philosophers and thinkers. Respecting the status of intellect, Ibn ‘Arabī deems speculative intellect as powerless in knowing God. He believes that intellect has two positions in recognition of the Exalted God: first, the station of perception; and second, the station of acceptance. He views intellect powerless in terms of perception and recognition of the essence of God and some stages of His identifications and manifestations; but he also maintains that intellect is able to recognize God in terms of perception and in this perspective he does not believe in any limitations for it, even though the accepted subject would not be arguable and provable with the perceptive position of intellect. As one of the eminent Muslim philosophers, although Mullā Ṣadrā also maintains a high status for epistemology, he claims, by accepting limitations of intellect and rejecting absolute authority for it, that man can by means of rational recognitions move toward perfection of his soul and pave the way for perceptions beyond intellect. With reliance on the viewpoints of Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā concerning intellect and its limitations, the present research is intended to examine their similarities and differences in this respect.
    Keywords: first intellect, unfolded existence, Mullā Ṣadrā, Ibn ‘Arabī, cognition
  • Ansari Fatemeh *, MohammadJalaloddin Makeki Pages 87-106

    The equivocation (ishtirāk-i lafẓī) and shared meaning (ishtirāk-i ma‘nawī) of existence in late Islamic philosophy (from the time of Mirdamad to the present era) has always been one of the most controversial philosophical issues. Some like Mulla Sadra and his disciples believed in shared meaning of existence and some others like Tabrizi and some of his disciples believed in equivocation of existence. Meanwhile, one of the unknown philosophers of the Safavid era, named Ali Quli bin Qarachaghai Khan - one of the disciples of Mulla Rajabali Tabrizi - has brought up a third assertion by the title incorporated (mutashabbaḥ) equivocation. He tries to prove this view by paying attention to the relationship between perceived and percipient and divine knowledge. The main issue in this article is the description and analysis of the theory of incorporated equivocation of existence as the third assertion in this issue; however, the analysis will not be free from critical aspects. The purpose of this article is to discuss and introduce this innovative theory to the academic community and thinkers. The research method in this article is descriptive-analytical. The summary result that the authors have achieved is that both arguments of Qarachaghai Khan to prove the incorporated equivocation of existence, due to ambiguity, lack of reasoning, incorrect presuppositions, and non-methodical presentation, do not attain the goal and the theory is vague and unjustified to a considerable extent.

    Keywords: Ali Quli bin Qarachaghai Khan, shared meaning of existence, equivocation of existence, incorporated equivocation, existence
  • Isa Mousazadeh *, Mostafa Abedi, MohammadAli Mobini Pages 107-124

    The concept of freedom in Kant's view is a general concept that comprises three critiques and many of his treatises and writings. He introduced freedom as the foundation of morality and considers it the fundamental characteristic of the subject. In his view, freedom exists with two negative and positive meanings. From among these two meanings, Kant has chosen the second meaning and made it the basis of his thought. This type of freedom cannot be realized in an individual way and man finds the opportunity for appearance in light of socialization. Also, Kant has referred the realization of freedom to history and considers it a historical destiny. The present article has been written with the aim of describing the concept of freedom in Kant's thought and pointing out some of its shortcomings with an analytical-critical method. By analyzing the concept of freedom in Kant's thought, the authors have come to the conclusion that there are some important issues in the analysis of the concept of freedom that Kant did not pay attention to in his analysis of the concept of freedom; including various meanings of freedom, historical, cultural and linguistic aspects of rationality, and the commitment of the concept of freedom to satisfaction and happiness.

    Keywords: Kant, meta-phenomenon, autonomy, Freedom, inner freedom, negative freedom, positive freedom
  • Mohsen Bagherzadeh Meshkibaf * Pages 125-146
    This Fichte's philosophy is a complex one in terms of the way of historical formation as well as the formation of his concern in the era in which he lived. The author of this article believes that if we want to find a true understanding of Fichte's thought, we must restore his historical status in political and theoretical relations; because it is in such a status that Fichte discovers his special way of thinking. Accordingly, in this research, the writer tries to examine the formation of Fichte's philosophizing method based on four components of the French Revolution, the situation of Germany, Kant's philosophy, and finally his understanding of German idealism and Schulte's critiques, and based on them, provide an interpretation of Fichte's philosophy that the readers are able to understand his philosophy in the context of socio-political history and the thought of his time.
    Keywords: Fichte, French Revolution, Kant's philosophy, history, Schulte
  • Maryam Yarali *, Mohammadjavad Shams, Majid Mollayousefi Pages 147-168
    Man is a communicative being and the meaningfulness of his life can be explained according to his relation with himself, God, the world and other people. In Eckhart's thought, the highest level of the meaning of human life is realized in his union with divine truth. Eckhart considers selfishness to be the biggest obstacle to the union between man and God. In his opinion, overcoming selfishness is achieved through a kind of cognitive uplifting and complete understanding of man's existential poverty; in the sense that all existence is nothing and all that exists is God. He believes that achieving this stage is possible only by removing all personal attachments. In Eckhart's viewpoint, removing the dependencies or the worldly attachments brings love to the Origin (mabda‘) and this love strengthens the will to forsake other dependencies and as the will becomes stronger, the love becomes more intense to the extent that, at last, man would reach the level of complete detachment as well as union with God.
    Keywords: Meister Eckhart, the meaning of life, union with God, Love, detachment
  • Hossein Elahinezhad * Pages 169-190

    Reappearance (ẓuhūr) is one of the important topics of Mahdism, which consists of two types of issues: internal and external. Internal issues are related to the notion of the nature of reappearance, and external issues deal with the peripheral issues of reappearance, such as the conditions of reappearance, the function of reappearance, the scope of reappearance, and the role of people in reappearance. In this article, the author examines two issues, namely the conditions of reappearance and the role of people in its fulfillment, with a descriptive and analytical approach.The conditions of reappearance are formed by the fulfillment of three wills, namely, the will of God, the will of the Imam, and the will of mankind, and the occurrence of the reappearance is dependent upon their fulfillment. God's will is the efficient cause (‘llat-i fā‘lī) and the two wills of the Imam and mankind play the role for the preparing cause (‘llat-i mu‘idda). Since the above three wills are known as the conditions of reappearance, their fulfillment in a collective general way is propitious of the realization of reappearance. The main problem that this research seeks to answer is separating human will from the system of reappearance conditions and considering the role of people as ineffective in the reappearance process. Undoubtedly, if this problem remains unanswered and the role of people in the event of reappearance is considered ineffective and insignificant, the feeling of despair, hopelessness, stagnation and impassivity will prevail over people.

    Keywords: reappearance, reappearance conditions, people's readiness, necessary condition, sufficient condition, perfect
  • Mohsen Izadi * Pages 191-212
    One of the important fields in which philosophy can play a useful and effective role is sociology. With this objective and with logico-philosophical analysis and attesting to some Qur'anic verses, the present article is intended to answer the question: "What relationship is there between the progress of a society and the people's observance of the rule of law in that society?" In this regard, first we will analyze and explain the permeation of ratio-creational laws in the entire universe and after that we will prove that in the society – regardless of whether we consider "society" as having a real or a nominal existence – the ratio-creational laws prevail. Proposing the issue of prevalence of the creational laws in the society is logically contingent upon the examination of the different views and the refutations and confirmations presented about the type of composition of the society and its existence as being nominal or real, which is a part of the present article. The main claim of the current research is that: firstly, one of the ratio-creational laws governing the society is: "The formation and continuation of the society without contractual laws is rationally impossible". Secondly, and based on this very ratio-creational law, one can discover another ratio-creational law that governs the society. This law is: "The progress of a society without observing the rule of law by the people of that society is rationally impossible." This article is intended to prove these two propositions with a descriptive-analytical method and the collection of library contents.
    Keywords: ratio-philosophical analysis, creational law, conventional law, the rule of law, progress of society