فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال هشتم شماره 5 (پیاپی 42، آذر و دی 1402)

نشریه طبیعت ایران
سال هشتم شماره 5 (پیاپی 42، آذر و دی 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/01
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سخن روز
  • عادل جلیلی* صفحات 3-4

    بعد از موفقیت موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در مطالعه و نظارت بر عملیات اجرایی کنترل ریزگرد با منشا داخلی در استان خوزستان، با درخواست ستاد کنترل ریزگرد و وزیر محترم وقت جهاد کشاورزی، گروه مطالعاتی کنترل ریزگرد در این موسسه، فعالیت خود را در سیستان متمرکز کرد و پس از دو سال مطالعه، در مقیاس راهبردی به جمع بندی های عمده ای رسید که در ادامه به وضعیت امروز سیستان به اجمال اشاره می شود. موضوع بحران آب و پدیده ریزگرد در این بخش از استان سیستان و بلوچستان، هرچند نسبت به هم تاثیر تشدید کننده دارند، دو مقوله به نسبت مستقل هستند، بنابراین، می توان آن دو را به صورت مستقل، همچنین اثرگذار نسبت به یکدیگر مورد توجه قرار داد.

  • دیدگاه ها
  • عباس احمدوند*، شهلا لجم ا ورک رمه چری صفحات 9-11

    در نمایشنامه شاه لیر (اثر) شکسپیر، شاه لیر از یکی همراهان نابینای خود می پرسد که چگونه در عین نابینایی، جهان را «می بیند». او با شادی پاسخ می دهد که جهان را نه با چشمان خود، بلکه با تمام وجودش می بیند. آنچه می توان از این سخن آموخت، حس عمیق همدلی با جهان است.James Lovelock، دانشمند زیست شناس انگلیسی که در حال مطالعه هم زمان اکولوژی سیاره ای مریخ و زمین بود، دریافت که زمین «یک سیستم خودتنظیم کننده زنده » (A Single Living Self-regulating System) است. این اکتشاف جدید او نشان داد، زمین توانایی سرسختانه ای در هموستاز (homeostasis) دارد. به عقیده لاولاک، این فرایند همزیستی متقابل در همه اشکال حیات باعث می شود که انسان ها نتوانند ادعای محوریت و سروری را در تکامل حیات داشته باشند. این ارتباط عمیق و این همدلی با سیاره زمین، همان است که شخصیت نابینا در نمایشنامه شکسپیر به آن اشاره می کند.

  • محسن کلاگری*، سید جعفر سید اخلاقی صفحات 13-22

    سرمایه گذاری، یکی از ضرورت ها و الزامات مهم برای توسعه پایدار اقتصادی و دستیابی به اهداف توسعه است. سیاست گذاران اقتصادی با استفاده از سیاست های کلان اقتصادی، سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه، بخش خصوصی را هدایت و با ایجاد انگیزش هایی، سرمایه گذاران را به انجام پروژه های سرمایه گذاری ترغیب می کنند.تصمیمات سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، به دلیل بالا بودن کارایی و انگیزه های سودجویی، تخصیص بهینه و عوامل تولیدی را در پی خواهد داشت. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند یکی از وظایف مهم دولت ها، ایجاد شرایط ایمن از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری های مولد تلقی می شود.یکی از مهم ترین حوزه های سرمایه گذاری، حوزه تولید چوب است. امروزه، افزایش جمعیت و اهمیت استفاده از فراورده های چوبی در زندگی مردم موجب افزایش تقاضا و به دنبال آن موجب بالا رفتن نیاز صنایع چوبی کشور شده و این امر موجبات کمبود چوب در کشور را فراهم نموده است. از سوی دیگر، محدودیت های زیست محیطی و لزوم حفظ ذخایر جنگلی، بهره برداری از جنگل ها را محدود نموده و کاشت درختان تندرشد در خارج از اراضی جنگلی با هدف تولید چوب، در اولویت قرار گرفته است.مهم ترین ضرورت رویکرد به توسعه کاشت صنوبر و سایر گونه های تندرشد، افزایش چوب مورد نیاز کشور است. بررسی ها نشان می دهند، در صورتی که برای تامین نیازهای مصرفی چوب کشور، راه حلی عاجل طراحی نشود، بسیاری از کارخانه های صنایع چوب کشور دچار ورشکستگی می شوند، وابستگی کشور به واردات افزایش می یابد و هزینه نهایی برای مصرف کنندگان در بخش های مختلف به ویژه فرهنگی، مسکن و خدمات تشدید می شود. از سوی دیگر، فشار بهره برداری مجاز و غیرمجاز از جنگل های طبیعی شمال کشور، افزایش خواهد یافت (جلیلی و همکاران، 1386).

  • سعیده اسکندری*، مصطفی جعفری، یزدانفر آهنگران، فاطمه احمدلو صفحات 23-30

    تغییر اقلیم، یکی از عوامل تهدیدکننده اکوسیستم های طبیعی است. اثر تغییر در متغیرهای اقلیمی به ویژه در اکوسیستم هایی که در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارند، مشهودتر است. یکی از نشانه های اصلی تغییر اقلیم، افزایش گرمایش زمین است که اثرات منفی زیادی بر اکوسیستم های طبیعی در پی خواهد داشت و از پیامدهای مهم آن، افزایش وقوع آتش سوزی ها در رویشگاه های جنگلی و مرتعی است (Jolly et al., 2015).آتش سوزی، یکی از مهم ترین عوامل مخرب اکوسیستم های جنگلی و مرتعی است که سالانه هزاران هکتار از درختان، درختچه ها و گیاهان مرتعی را نابود می کند (Roman et al., 2013). طی سال های اخیر، آتش سوزی در رویشگاه های جنگلی و مرتعی ناحیه رویشی هیرکانی در استان های شمالی ایران افزایش چشمگیری داشته است. براساس گزارش های ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، علل وقوع این آتش سوزی ها، بسیار متعدد بوده اند، اما به طور کلی، عوامل اقلیمی و عوامل انسانی، نقش مهمی در وقوع این آتش سوزی ها داشته اند. اگرچه انسان، عامل اصلی اغلب آتش سوزی ها چه به صورت عمدی و چه به صورت سهوی است (Flannigan et al., 2000؛ Joosse, 2020؛ Kolanek et al., 2021؛ Reilley et al., 2023)، گرمایش جهانی و تغییر اقلیم نیز از عوامل مهم آتش سوزی در رویشگاه های طبیعی بیان شده است (Jolly et al., 2015؛ یوسفی و جلیلوند، 1389).رویشگاه های جنگلی و مرتعی هیرکانی شرقی (مشخصا عرصه های طبیعی استان گلستان)، از مهم ترین مناطق مستعد آتش سوزی در کشور هستند که طی دهه های اخیر، چندین هزار هکتار از آنها، در اثر آتش سوزی از بین رفته اند. به نظر می رسد اقلیم خاص هیرکانی شرقی از نظر دما و محدودیت بارش، در افزایش وقوع آتش سوزی ها طی سال های اخیر موثر بوده است.

  • نامه های علمی
  • مریم مصلحی*، سید موسی صادقی، کورش بهنام فر، ابوالفضل جعفری صفحات 31-37

    هدف از این پژوهش تعیین پراکنش کهور آمریکایی و تهیه نقشه آن در ناحیه صحارا-سندی استان هرمزگان است. تعیین پراکنش کهور آمریکایی در سه مرحله جمع‎‏آوری اطلاعات از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان، بازدیدهای میدانی و رقومی سازی پلی‎گون‎های پراکنش کهور برای تهیه نقشه انجام شد. در بررسی‎های میدانی، مختصات جغرافیایی در مناطق حضور طبیعی و جنگل‎کاری کهور آمریکایی با توجه دامنه ارتفاعی، که نقش مهمی در پراکنش کهور آمریکایی دارد، ثبت شدند. محدوده‎ها بر روی تصاویر Google Earth به شکل پلی گون مشخص و وارد نرم افزارArcGIS Pro تعیین مساحت شدند. این گونه در کلیه نواحی استان هرمزگان پراکنش دارد و در شهرستان‎های بستک، بشاگرد و حاجی آباد در ارتفاعات پایین به‎صورت تک‎پایه و پراکنده، وجود دارد. مجموع مساحت جنگل‎کاری و جنگل طبیعی کهور آمریکایی با تاج‎پوشش بیشتر از پنج درصد، به‎ترتیب 34/19275 و 21/18883 هکتار است که در مجموع 56/0 درصد مساحت استان را شامل می‎شود. قابل ذکر است گونه کهور آمریکایی در 64/48 درصد استان هرمزگان به صورت تک‎پایه و تاج‎پوشش زیر پنج درصد پراکنش دارد. بیشترین مساحت جنگل کاری مربوط به شهرستان جاسک (به‎منظور تثبیت شن‎های روان) است. پوشش طبیعی کهور آمریکایی با تاج‎پوشش بیشتر از پنج درصد به‎ترتیب در جاسک، سیریک، میناب، بندرعباس، پارسیان، خمیر، بندر لنگه و قشم پراکنش دارد. مساحت زیاد جنگل طبیعی کهور آمریکایی در این استان نشان دهنده شرایط بسیار مطلوب تجدیدحیات و رویش این گونه در منطقه است. با توجه به تجدیدحیات آسان و پراکنش سریع این گونه در استان هرمزگان، توصیه می‎شود از گونه‎های بومی در جنگل‎کاری استفاده شود.

    کلیدواژگان: پراکنش طبیعی، جنگل کاری، ناحیه صحارا- سندی، پراکنش
  • یوسف محمدی* صفحات 39-43

    قارچ های اندوفیت به میکروارگانیسم هایی اطلاق می گردد که حداقل بخشی از چرخه زندگی خودر را در درون بافت های گیاهی سپری می کنند. این موجودات نقش بسیار مهمی در تولید متابولیت های ثانویه ارزشمند و تحمل تنش های زیستی و غیرزیستی را در گیاه دارند و به همین خاطر مطالعات روی شناسایی قارچ های اندوفیت درختان جنگلی و جداسازی متابولیت های ثانویه به شدت افزایش یافته است. در همین راستا شناسایی قارچ های اندوفیت در درختان جنگلی مثل گیلاس وحشی ضرورت و اهمیت دارد. به منظور انجام این پژوهش، ریزنمونه های برگ و ساقه از درخت گیلاس وحشی منطقه ارسباران جمع آوری و پس از ضدعفونی سطحی، روی محیط کشت PDA کشت گردیدند. واکشت و خالص سازی قارچ های رشد یافته در محیط کشت PDA تکرار و نهایتا در محیط کشت PDB برای نگه داری و استخراج DNA کشت شدند. برای شناسایی مولکولی قارچ های اندوفیت رشد یافته، استخراج DNA انجام و با استفاده از واکنش PCR، قطعه ITS تکثیر شد. توالی یابی قطعه ITS گیلاس وحشی نشان داد که 12 سویه قارچی جدا شده متعلق به 8 جنس متفاوت می باشند. به طوریکه 3 سویه در جنس Aspergillus شامل گونه های Aspergillus niger، Aspergillus sydowii، Aspergillus flavus، دو گونه در جنسAlternaria شامل گونه های Alternaria tenuissima و Alternaria sp، دو گونه در جنسPenicillium شامل گونه های Penicillium sizovae و Penicillium oxalicum و بقیه گونه ها در جنس های مختلف شامل Aureobasidium pullulans، Platychora ulmi، Ochrocladosporium elatum، Xylaria corniformis و Sordariomycetes sp طبقه بندی شدند. خوشه بندی فیلوژنتیکی، 12 گونه قارچی را در 3 کلاد متمایز قرار داد.

    کلیدواژگان: ارسباران، رابطه همزیستی، متابولیت ثانویه، ITS
  • گفتگوهای چالشی
  • عادل جلیلی*، فاطمه سفید کن صفحات 45-71

    هدف از این گفت وگو بررسی برنامه ها و اقدامات شاخص موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در سال های گذشته است. در این گفت وگو وظایف موسسه، برنامه های راهبردی و تعیین شده برای موسسه و چگونگی اجرای آنها، طرح های شاخص و اثر گذار بر منابع طبیعی کشور، ارتباط موسسه با مراکز اجرایی، دانشگاهی و بین المللی، چگونگی انتشار نتایج طرح های تحقیقاتی و جایگاه موسسه در میان سایر موسسات تحقیقاتی و... مطرح و بررسی شده است. در گفت وگوی این شماره از نشریه طبیعت ایران، میزبان جناب آقای دکتر عادل جلیلی و سرکار خانم دکتر فاطمه سفید کن هستیم، ایشان سال های طولانی به عنوان رییس و معاون پژوهشی موسسه مسیولیت داشتند.

  • نگاهی به طبیعت ایران
  • لیلا سیاح جهرمی*، احمد حاتمی صفحات 75-88

    دریاچه های طشک و بختگان قسمتی از پناهگاه حیات وحش بختگان می باشند که وسعت آن ها بر اساس کنوانسیون رامسر 108000 هکتار اعلام شده است. این دریاچه ها دومین دریاچه های بزرگ ایران و دارای تنوع زیستی بسیار خوبی از گیاهان و جانوران که شامل 13 خانواده، 36 جنس و 53 گونه گیاهی و همچنین 46 گونه پستاندار، 218 گونه پرنده ، 36 گونه خزنده و 3 گونه دوزیست و تعداد 23 گونه ماهی می باشند. این دو دریاچه از مهم ترین بوم سازگان های آبی بوده که از تنوع زیستگاهی فراوانی برخوردار بوده و به علت دارا بودن ذخایر مطلوبی از آبزیان، محل مناسبی برای زمستان گذرانی، تخم گذاری و تولید مثل پرندگان مهاجر هستند. متاسفانه طی دو دهه اخیر تحت تاثیر عوامل محیطی مانند خشکسالی و به خصوص عوامل انسانی آسیب بسیاری دیده اند. با احداث سه سد درودزن، سیوند و ملاصدرا با ظرفیت 5/1 میلیارد متر مکعب بر روی دو رودخانه کر و سیوند دو دریاچه به طور کامل خشک شده اند و تنوع زیستی منطقه در حال نابودی است. هدف از این مقاله بررسی اهمیت دو دریاچه بختگان، طشک و شناساندن این دو دریاچه مهم به مردم، جامعه علمی و مدیران اجرایی کشور، هم در زمان پر آبی و هم در شرایط فعلی است که از 18 سال قبل تا کنون هر دو دریاچه رو به خاموشی رفته و خشک شده است.

    کلیدواژگان: استان فارس، دریاچه طشک، دریاچه بختگان، سد درودزن، سد سیوند
  • ستون ها
  • مصطفی جعفری* صفحه 90

    تغییر اقلیم در ابعاد مختلف و روی بخش های متفاوت اثر می گذارد. بخش های مختلف ممکن است به طرق متنوع در امنیت غذایی نقش داشته باشند. با نگاه جامع و همه جانبه می توان این اثرات را بررسی کرد.هنگامی می توان گفت، امنیت غذایی فراهم شده است که برای همه مردم، در تمامی اوقات، دسترسی اقتصادی و فیزیکی به غذای مغذی کافی و سالم، که نیاز رژیم غذایی و اولویت های غذایی آنها را برای یک زندگی سلامت و فعال تامین کند، وجود داشته باشد.امنیت غذایی بر چهار مولفه استوار است و بر همان مبنا تعریف می شود: 1- فراهم بودن و در دسترس بودن غذا، 2- دسترسی به غذا، 3- بهره برداری و مصرف غذا و 4- ثبات سیستم تولید مواد غذایی مولفه های امنیت غذایی هستند.اثرات تغییر اقلیم بر غذا، همچنین امنیت غذایی اثری متقابل است. تغییر اقلیم، هم بر تولید غذا اثر می گذارد و هم از نوع و چگونگی تولید غذا متاثر می شود.

  • فاطمه سفید کن* صفحه 91

    استفاده گسترده و سنتی مردم ایران در دود کردن اسپند در مراسم مختلف و وجود ابهامات در مورد مفید، سرطان زا و روان گردان بودن دود اسپند باعث شد، ستون گیاهان دارویی این شماره از نشریه به این موضوع بپردازد.با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد اسپند (یا اسفند با نام علمی Peganum harmala) و اثرات آن، تاکنون بیش از 308 ترکیب از اسپند و دود آن جداسازی و شناسایی شده است که شامل 97 آلکالویید، 24 فلاونویید، 10 تری ترپنویید، 3 آنتراکینون، 2 فنیل پروپانویید، 18 کربوهیدرات، 17 اسید آمینه، 99 ترکیب فرار، 26 اسید چرب، 3 استرول، 1 ویتامین، 1 پروتیین، 1 کاروتن و 6 عنصر کمیاب دیگر است. محتوای آلکالویید تا 10درصد در دانه ها و پس از آن ریشه و کمترین مقدار آن در برگ گیاه است. عمده ترین آلکالوییدها، هارمین، هارمالین، هارمالول، هارمان و هارمول (از گروه بتا- کربولین ها) هستند. نتایج تحقیقات متعددی در اثبات اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد انگلی اسپند و حتی مکانیسم این اثرگذاری ها در یک مقاله مروری جمع آوری و ارایه شده است (Zhu et al., 2022). بتا- کربولین ها نیز خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند (Nenaa, 2010). مقالات بسیاری هم پیرامون خواص دارویی بتا- کربولین ها و به ویژه هارمین وجود دارد که توجه خوانندگان این مطلب را به دو مقاله مروری در این خصوص جلب می کنم (Zhang et al., 2020؛ Moloudizargari et al., 2013).

  • دانشمندان ایرانی
  • رضا احمدی*، مهدی زهدی صفحات 93-96

    دکتر محمدرضا اختصاصی در 8 فروردین سال 1339 شمسی در شهر یزد متولد شد، دیپلم خود را در رشته علوم تجربی در سال 1356 (ش) از دبیرستان ایرانشهر یزد اخذ نمود و در همان سال در مقطع کارشناسی منابع طبیعی دانشگاه تهران پذیرفته شد. با وقوع انقلاب اسلامی و به دنبال آن آغاز انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها، با وقفه ای چندساله در سال 1364 (ش) موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مرتع و آبخیزداری شد. با وجود قبولی در مقطع کارشناسی ارشد، با هدف ورود به عرصه کار و کسب مهارت های فنی، در مراکز مختلف اجرایی و تحقیقاتی از جمله جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع مشغول به کار شد.دکتر محمدرضا اختصاصی در سال 1370 (ش) در مقطع کارشناسی ارشد رشته آبخیزداری در دانشگاه تهران پذیرفته شد، در سال 1372 (ش)، با راهنمایی آقای دکتر حسن احمدی از پایان نامه خود با عنوان «تهیه نقشه حساسیت به فرسایش بادی اراضی دشت یزد- اردکان» دفاع نمود. ایشان در سال 1378 (ش) در مقطع دکتری رشته آبخیزداری دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1383 (ش) و ب راهنمایی آقای دکتر حسن احمدی از رساله دکتری خود با عنوان «بررسی مورفودینامیک و مورفومتری رخساره های فرسایش بادی در دشت یزد به منظور دستیابی به شاخص های ارزیابی بیابان زایی» دفاع کرد. تمرکز پژوهش های آقای دکتر اختصاصی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری بر فرایندهای ژیومرفولوژی بیابان و مورفودینامیک فرسایش بادی استوار بوده است. وی دلیل انتخاب این گرایش را ضرورت رفع پاره ای از مشکلات فرسایش بادی و طوفان های گرد و غبار در کشور از جمله استان زادگاه خود یعنی یزد عنوان می کند.

  • معرفی گونه های گیاهی نادر و در معرض انقراض ایران
  • محمد مهرنیا*، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 97-103

    گیاه Sorbus lurestanica از گل سرخیان (Rosaceae) انحصاری ایران می باشد که در دو منطقه کوهستانی دریاچه گهر و کهمان لرستان پراکنش دارد. این گیاه درختی چندساله به ارتفاع تا 4 متر می باشد. جایگاه حفاظتی این گیاه بر اساس معیارهای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) مورد بررسی قرار گرفته است. سطح تحت اشغال گونه Srbus lurestanica با اندازه گیری میدانی در رویشگاه های آن، 8 کیلومتر مربع و میزان حضور گونه در محدوده انتشار آن، 92 کیلومتر مربع برآورد شد. این گونه باتوجه به سطح اشغال، تعداد افراد جمعیت، نوع تجدید حیات که عمدتا از طریق بذر می باشد و کیفیت رویشگاه، به عنوان گونه ی در بحران انقراض (Endangered/EN) اعلام می شود. مشاهدات صحرایی نشان داد فقدان مدیریت و گردشگران از عوامل اصلی تهدیدکننده این گونه کمیاب به شمار می روند. اعلام رویشگا ه های حفاظت شده توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، حفاظت خارج از رویشگاه در با غ های گیا هشناسی و بانک ژن منابع طبیعی ایران برای جلوگیری از انقراض باید در برنامه کار حفاظت از این گونه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: جایگاه حفاظتی، گونه در حال انقراض، رویشگاه های حفاظت شده، باغ گیاه شناسی زاگرس، گونه بارانک لرستانی
  • مهدی ایمانی*، یوسف اجنی، عادل جلیلی، زیبا جم زاد صفحات 105-113

    استان خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی چند ناحیه فیتوجغرافیایی، یک منطقه گذرگاه (transitional) بوده، دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و غنی می باشد. در این تحقیق، جایگاه حفاظتی 5 گونه انحصاری استان شامل سه گونه گون (Astragalus neomaassoumianus, A. neoassadianus, A. razensis)، یک گونه اسپرس (Hedysarum paucifoliatum) و یک گونه Onobrychis assadii براساس شیوه نامه اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و بصورت میدانی با استفاده از معیار های سطح تحت اشغال (AOO)، اندازه و تعداد جمعیت ها بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که تمامی این گونه ها دارای پراکنش محدودی هستند. میانگین سطح تحت اشغال این گونه ها کمتر از 5 کیلومتر مربع است. براساس معیارهای IUCN، این گونه ها در گروه در بحران انقراض (CR) قرار میگیرند. در بین این گونه ها، گونه گون A. neomaassoumianus و گونه اسپرس Onobrychis assadii تا حدودی از عوامل مخرب مثل چرای دام مصون مانده اند. با توجه به جمعیتهای بسیار کوچک این گونه ها و حضور آنها تنها در یک رویشگاه، حفاظت از آنها در رویشگاه های طبیعی و خارج از رویشگاه های طبیعی بسیار مهم بوده و نیاز به اقدام سازمان منابع طبیعی برای حفاظت رویشگاه های طبیعی آنها و نیز حفاظت و نگهداری از بذور آنها در بانک ژن منابع طبیعی می باشد.

    کلیدواژگان: گونه انحصاری، جایگاه حفاظتی، خراسان شمالی
  • اخبار علمی و تحلیلی
  • لیلا کاشی زنوزی* صفحه 114

    روند کاهش گاز دی اکسیدکربن، کندتر از سرعت انتشار گازهای گلخانه ای در اتمسفر است. احیای پوشش گیاهی اراضی خشک و بیابانی، یک راهکار موثر برای جذب و کاهش دی اکسیدکربن اتمسفر است. گروهی از دانشمندان معتقدند، با بهبود سلامت خاک، اکوسیستم های خشک به محل ذخیره کربن تبدیل می شوند. با مهندسی ایدیال و با ترکیبی موثر از برهم کنش میکروارگانیسم ها، گیاهان و نوع خاک منطقه، فرایندهای بیوژیوشیمیایی را به طور طبیعی تسهیل می کنند و نرخ فتوسنتز، زی توده ریشه گیاهان، تولید اکسالات و کربنات ها در خاک افزایش می یابد.در این روش از گیاهان سازگار با خشکی، که اکسالات تولید می کنند، استفاده می شود. برخی از میکروب های خاک از اکسالات ها به عنوان تنها منبع کربن خود استفاده می کنند و مولکول های کربنات را در خاک دفع می کنند. کربنات ها معمولا به سرعت تجزیه می شوند، اما اگر این سیستم های میکروبی- گیاهی در خاک های قلیایی و غنی از کلسیم رشد کنند، کربنات ها با کلسیم واکنش داده و رسوبات پایدار کربنات کلسیم را تشکیل می دهند.

  • مائده فدائی خجسته* صفحه 115

    یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران دانشگاه بث (بریتانیا) (Bath) و دانشگاه ملی اتونوما (مکزیک) (Autónoma) نشان می دهد که گیاهان گل دار از رویداد انقراضی بزرگی که در 66 میلیون سال پیش دایناسورها را کشت، تقریبا به سلامت نجات یافتند. در حالی که در این میان برخی از گونه های آنها از بین رفتند، این رویداد ویرانگر به گیاهان گل دار کمک کرد تا به نوع غالب گیاهان امروزی تبدیل شوند.چندین انقراض بزرگ در تاریخ زمین رخ داده است که مشهورترین آنها در اثر برخورد یک سیارک در 66 میلیون سال پیش بود، این انقراض مسیر حیات روی زمین را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. طی رویداد انقراضی کرتاسه- پالیوژن (K-Pg) حداقل 75درصد از گونه های روی زمین از جمله دایناسورها نابود شدند، اما تاکنون مشخص نشده است که اثر آن بر گیاهان گل دار چگونه بوده است.گیاهان مانند بسیاری از حیوانات، اسکلت یا اسکلت خارجی ندارند و این به آن معنا است که فسیل های گیاهی در مقایسه با فسیل حیوانات به نسبت کمیاب هستند، این محدودیت، درک تکامل در گذر زمان را تنها با استفاده از شواهد فسیلی، بسیار دشوار می کند.

  • مریم معصوم تمیمی* صفحات 116-117

    تصور کنید، انسان ها بتوانند با گیاهان «گفت و گو» کنند و از قبل، خطر حمله آفات یا رخ دادهای شدید آب و هوایی را هشدار دهند. گروهی از پژوهشگران گیاه شناسی در آزمایشگاه Sainsbury دانشگاه کمبریج (SLCU) در تلاشند تا این داستان علمی- تخیلی را با استفاده از پیام های مبتنی بر نور برای «گفت و گو» با گیاهان به واقعیت تبدیل کنند.دانشمندان حوزه علوم گیاهی، یک سیستم بیان ژن کنترل شده با نور (سیستم اپتوژنتیک) را طراحی کرده اند، درواقع این سیستم از یک سیستم پروکاریوتی (پوروکاریوت: جانداران تک یاخته ای که فاقد هسته غشادار هستند) به یک سیستم یوکاریوتی (یوکاریوت: موجوداتی هستند که هسته سلول هایشان دارای غشای مشخصی است) برای گیاهان طراحی شده است.نتایج به دست آمده از آزمایش های اولیه روی گونه گیاهی از جنس نیکوتیانا (Nicotiana benthamiana) (از تیره بادمجانیان) نشان داد، می توان مکانیسم دفاعی طبیعی گیاه (پاسخ ایمنی) را با استفاده از نور به عنوان محرک (پیام رسان) فعال کرد. نور ابزاری برای برقراری ارتباط های روزانه میان انسان هاست، به عنوان مثال می توان به چراغ های راهنمایی، گذرگاه های عابر پیاده یا حتی وضعیت باز یا بسته بودن فروشگاه ها اشاره کرد.

  • نقد کتاب
  • هاشم کنشلو* صفحات 119-122

    جنس Ziziphus از تیره تنگرس (Rhamnaceae) یکی از جنس های گیاهی است که با داشتن گونه های متعدد درختی و درختچه ای با ویژگی های اکوفیزیولوژیکی مختلف، توان گسترش را در هر پنج قاره جهان دارد. این جنس با 6 گونه، زیرگونه و دورگ و بیش از 10 رقم در سطح کشور، یکی از جنس های ارزشمند چندکاربردی است که سهم بسزایی در حفاظت خاک، تولید علوفه، تهیه غذا، داروهای گیاهی، فراورده های بهداشتی، تغذیه سفره های زیرزمینی، مقابله با ریزگرد، مقابله با آلودگی هوا، زیباسازی و فضای سبز، بادشکن های زنده، پناهگاه پرندگان و حشرات مفید و درنهایت تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم های طبیعی دارد. برخورداری از ریشه های عمیق و گسترده، ساختمان برگ مخصوص، خزان برگ ها، توانایی تولید پاجوش، دارا بودن ذخیره نشاسته در ریشه و براق بودن برگ (در عناب)، سختی چوب، خمش پذیری شاخه ها، توان مقابله با انواع تنش ها (خشکی، آتش سوزی، قطع، سیلاب، هجوم ملخ، حمله جوندگان و سرشاخه خواران، طوفان شن، ریزگرد، آلودگی هوا و غیره) از ویژگی های این جنس است. با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، ظهور روزافزون پدیده ریزگرد، توسعه صنعت و افزایش انواع آلاینده ها در محیط زیست، کاهش پوشش گیاهی و افزایش فرسایش خاک، ضرورت توسعه فضای سبز شهری و جنگل کاری، ضرورت تولید غذا، دارو و مواد بهداشتی، توسعه، کاشت، نگهداری و حفاظت گونه های جنس Ziziphus در کشور ضرورتی است که این کتاب می تواند راهنمای ارزنده ای برای مجریان و دست اندرکاران سازمان های اجرایی باشد.

|
  • Abbas Ahmadvand *, Shahla Lajmorak Pages 9-11
  • Mohsen Calagari *, Seid Jafar Seid Akhlaghi Pages 13-22
  • Saeedeh Eskandari Eskandari *, Mostafa Jafari Jafari, Yazdanfar Ahangaran, Fatemeh Ahmadloo Pages 23-30
  • Maryam Moslehi *, Seyed Mousa Sadeghi, Kourosh Behnam Far, Abolfazl Jaafari Pages 31-37

    This study aimed to introduce and generate a distribution map of mesquite (Prosopis juliflora) across the Sahara-Sindhian region of Hormozgan province. Mesquite distribution was determined in three stages: Collecting information from the General Department of Natural Resources and Watershed Management of Hormozgan Province, conducting field visits, and digitizing polygons of mesquite distribution for mapping. During the field surveys, the geographical coordinates of the mesquite's natural presence and afforestation areas were recorded based on the elevation range. This plays a significant role in its distribution. The boundaries were identified on Google Earth images as polygons, and the area was calculated using ArcGIS Pro software. In Hormozgan province (Beshagard, Hajiabad, and Bastak), it is found as a single tree or scattered at low altitudes. Mesquite's total area of afforestation and natural forest (canopy cover higher than 5%) is 19275.34 and 18883.21 ha, respectively, accounting for 0.56 of the province's area. Also, mesquite is distributed as a single tree (canopy area lower than 5%) in 48.64 percent of Hormozgan province. The largest afforestation area for mesquite is in Jask City (for stabilizing flowing sand). Mesquite is naturally found in Jask, Sirik, Minab, Banda Abbas, Parisian, Khamir, Bander-e-Lengeh, and Gheshm, respectively. Vast mesquite areas in this province indicate favorable conditions for species regeneration and growth. According to the easy regeneration and fast distribution of P. juliflora in Hormozgan province, it is suggested that native species be used in afforestation.

    Keywords: afforestation, distribution, Natural distributions, Sahara-Sindhian region
  • Yousef Mohammadi * Pages 39-43

    An endophytic fungus is a microorganism that spends at least part of its life cycle inside plant tissues. These organisms play a pivotal role in producing valuable secondary metabolites and tolerance of biotic and abiotic stresses in the plant. For this reason, studies on the identification of endophytic fungi in forest trees and the isolation of secondary metabolites have significantly increased. This study aimed to identify Prunus avium endophytic fungi associated with Arasbaran. Leaf and stem explants were collected from 5 regions and, after surface disinfection, cultivated on PDA medium. Cultivation and purification of fungi grown in the PDA culture medium were repeated, and finally, they were cultured in the PDB culture medium for preservation and DNA extraction. Using PCR, DNA was extracted and the ITS fragment was amplified for molecular identification of grown endophytic fungi. Sequencing of ITS fragments showed that 12 isolated fungal strains belong to 8 different genera. Three strains in the Aspergillus genus, including Aspergillus niger, Aspergillus sydowii, and Aspergillus flavus, two species in the Alternaria genus, namely Alternaria tenuissima and Alternaria sp., two species in the Penicillium genus as Penicillium sizovae and Penicillium oxalicum and the rest species in different genera including Aureobasidium pullulans, Platychora ulmi, Ochrocladosporium elatum, Xylaria corniformis, and Sordariomycetes sp. were classified. Phylogenetic clustering placed 12 fungal species into three distinct clades.

    Keywords: Arasbaran, Symbiotic relationship, ITS, Secondary metabolites
  • Leila Sayyah, Jahromi *, Ahmad Hatami Pages 75-88

    Tashk and Bakhtegan lakes are part of the Bakhtegan Wildlife Sanctuary, whose size is 108,000 hectares, according to the Ramsar Convention. These lakes are the second-largest in Iran and have an outstanding biodiversity of plants and animals. They include 13 families, 36 genera, and 53 plants, as well as 46 mammals, 218 birds, 36 reptiles, three amphibians, and 23 fish species. These two lakes are among the most thriving water ecosystems with high habitat diversity. Due to favorable reserves of aquatic animals, they are a suitable place for wintering, laying eggs, and reproducing migratory birds. During the last two decades, they have suffered from environmental factors such as drought. With the construction of three dams, Darudzen, Sivand, and Mollasadra, with a capacity of 1.5 billion cubic meters, the two lakes have completely dried up on the Ker and Sivand rivers, and the region's biodiversity has been destroyed. The purpose of this article is to investigate the importance of the Bakhtegan and Tashk Lakes and to introduce these two important lakes to the public, the scientific community, and the executive managers of the country, both in the time of high water and in the current situation, which from 18 years ago until now, both lakes are facing blackouts and gone and dried up.

    Keywords: Fars province, TASHK LAKE, Bakhtegan Lake, Darudzen Dam, Sivand Dam
  • Mostafa Jafari * Page 90
  • M. Mehrnia *, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 97-103

    Sorbus luristanica is a flowering plant from the Rosaceae of Iran. It is distributed in two mountainous regions, Gahar Lake and Kahman Lake in Lorestan Province. This is a deciduous tree with a height of up to 4 m. It is endemic to Iran. The species' conservation status was defined based on the IUCN Red List Categories. According to field survey and plot sampling, Sorbus luristanica occupies an area of 20 Km2, and the extent of occurrence is 717 Km2. Based on the Area of Occupancy (AOO), population size, regeneration, mainly by seeds, and habitat quality, this species' conservation status is classified as Endangered/EN. Field observations have shown that lack of proper management and recreation are the main threats to this rare species. Defining protected habitat by the Forests, Rangelands and Watershed Management Organization and the ex-situ conservation in botanical gardens and Plant Natural Resources Gene Banks are suggested for Sorbus luristanica conservation.

    Keywords: Conservation status, endangered species, protected habitats, Zagros Botanical Garden, Sorbus luristanica
  • Mehdi Imani *, Yousef Ajani, Adel Jalili, Ziba Jamzad Pages 105-113

    The North Khorasan Province is a transitional region due to its location at the intersection of several phytogeographic regions that harbor diverse vegetation. In the present study, the conservation status of five endemic species of the province, including Astragalus razensis, A. neomaassoumianus, A. neoassadianus, Hedysarum paucifoliatum, and Onobrychis assadii are studied experimentally using IUCN criteria including Extent of Occurrence (EOO), Area of Occupancy (AOO) and size of population. The results showed that all of these species are restricted to type location. The mean average values of AOO were less than 5 Km2. These species are critically endangered taxa (CR). Among these species, A. neomaassouminaus and Onobrychis assadii are naturally protected from destructive factors like grazing. Considering the small populations of the studied species, protecting their natural habitats as in-situ conservation by the Natural Resources Organization and ex-situ conservation of these species' seeds in the Natural Resources Seed Bank of Iran is highly recommended.

    Keywords: Endemic species, Conservation status, North Khorasan