فهرست مطالب

مجله دراسات حدیثه فی نهج البلاغه
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/11/12
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عاتکه اصل نجادی، زهرا خیراللهی*، اصغر ابوالحسنی هستیانی صفحات 1-14

    توزیع الدخل عباره عن توزیع الثروه والممتلکات بین افراد المجتمع ‏والقطاعات الاقتصادیه المختلفه، وقد اهتم بهذا الموضوع معظم ‏الحکومات ضمن تخطیطاتهم الاقتصادیه. احد الانظمه الاقتصادیه ‏فی العالم الراهن هو النظام الاقتصادی الراسمالی، الذی یقوم علی ‏اساس الفردیه و الحریه والملکیه الخاصه. یعد العامل الطبیعی ‏والملکیه الخاصه والسوق الحر من اهم عناصر توزیع الدخل فی هذا ‏النظام. بناء علی ذلک، فإن المصالح الشخصیه فی هذا النظام اهم ‏من العداله الاجتماعیه و التوزیع العادل. إن الازمات التی حدثت فی ‏هذا النظام، مثل ازمات عامی 1929 و 2008 فی امریکا، تظهر ان ‏هذا النظام لایمکن ان یشمل جمیع الطبقات الاجتماعیه فی مساله ‏توزیع الدخل. من ناحیه اخری، تظهر دراسه حکم امیرالمومنین (ع) ‏فاعلیه استراتیجیات الإمام فی مجال التوزیع العادل للدخل لجمیع ‏الطبقات الاجتماعیه ذات الارتباط الاخلاقی والإنسانی، وهو ما ‏تستطیع الحکومات الدینیه المعاصره الاستفاده من هذه ‏الاستیراتیجیات واستخدامها کحل لقضیه توزیع الدخل، تسعی هذه ‏الدراسه من خلال شرح مبادی واهداف النظام الراسمالی ومبادی ‏توزیع الإمام علی (ع) واهدافه ومعاییره ان تدرس إمکانیه الاستفاده ‏من استراتیجیات الإمام (ع) لحل هذه المشکله. تظهر النتایج ان ‏هدف النظام الراسمالی فی توزیع الدخل ینحصر فی الحصول علی ‏قسم اکبر من الربح، لکن هدف الإمام (ع) بالإضافه إلی إقامه العداله ‏‏ الاجتماعیه، هو تعزیز ثقافه التضحیه بالنفس والتسامح بین الناس. ‏اعتمد امیرالمومنین (ع) استراتیجیتین اساسیتین لتحقیق هذا الهدف؛ ‏الاول هو التعاون والتکافل العام، و الذی تم تنفیذه اثناء خلق ثقافه ‏التعاون ومراقبه الاعمال والسوق. والثانی هو توفیر الرفاه ‏الاجتماعی ورفع الناس إلی مستوی الاکتفاء، والذی تم من خلال ‏جبایه الضرایب وإدارتها وإنشاء القطاع العام والإستثمارات ‏الحکومیه‎.‎.‎

    کلیدواژگان: ‏ توزیع الدخل، النظام راسمالی، الاعمال الاقتصادیه ‏لامیرالمومنین(ع)، الدعم العام، ضمان الإعاله.‏
  • قادر قادری*، جمیله نجفیان صفحات 15-30

    العلاقه الوطیده وغیر المنفصمه بین مفاهیم نهج البلاغه والقرآن الکریم لها عمق کبیر ولا تقتصر علی البنیه الفوقیه. بل هناک علاقه وثیقه علی المستوی العمیق بین هذین الکتابین، بحیث لا یمکن فی کثیر من الاحیان فهم المعنی الدقیق الذی یرمیه الإمام (ع) إلا من خلال التعرف علی النص المخفی ومعرفه علاقه هذین الکتابین ببعضهما البعض. الخطبه 199 من نهج البلاغه من اکثر خطب الإمام علی (ع) تاثیرا، والتی تناول فیها اربعه مواضیع اساسیه هی: اهمیه الصلاه وآثارها الخالصه، التحلی بالامانه والتجنب عن الخیانه، وإشراف الله علی لاعمال البشریه. إن کثره التفاعلات بین کلام الإمام علی (ع) والقرآن الکریم من ابرز سمات نهج البلاغه، وهذا یدل علی ان الإمام یستخدم نص القرآن بوعی حتی یتمکن من التعبیر عن نیته بطریقه افضل واکثر جاذبیه. هذا البحث، باستخدام المنهج الوصفی - التحلیلی، یقوم بتحلیل ثلاثه انواع من التناص فی کلام الإمام (ع) وهی: النفی الجزیی او الاجترار، النفی المتوازی او الامتصاص، والنفی العام او الحوار. وتبین التحقیقات التی اجریت، ان اعلی تواتر للتناص فی هذه الخطبه هو استخدام خمسه حالات من التناص فی موضوع الصلاه، -وبشکل عام- فإن النفی المتوازی او الامتصاص له استخدام اعلی فی هذه الخطبه، وهذا یدل علی شده تمسک الإمام بمواءمه کلماته مع الکلام الإلهی.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، نهج البلاغه، خطبه 199، التناص، النفی المتوازی
  • سید مرتضی صباغ جعفری* صفحات 31-45

    یتکون الخطاب الادبی من مجموعه من العناصر الخطابیه التی تدور دورا کبیرا فی انتقال دوافع الکاتب. اما الآلیات التی تسهم فی عملیه الخطاب الادبی فتحتوی علی جمالیات النص الادبی، دوافع الکاتب ومدی تلقی القاری من النص المقروء. إن الإمام (ع) یستخدم فی کلامه شتی الاسالیب البلاغیه فی غایه الجمال والفصاحه. الاستفهام احد الاسالیب البلاغیه یودی إلی تطویر العملیه الخطابیه. لکل حرف من حروف الاستفهام خصایص لفظیه ومعنویه تمتاز بها دون اخواتها، فثمه خصایص استعمالیه تشترک فیها تلک الاحرف جمیعا، وخصایص اخری یشترک فیها بعضها دون بعض، تهدف هذه الدراسه إلی الوقوف علی الابعاد العاطفیه لآلیات الاستفهام وبیان اهم الخصایص السیمیوطیقیه التی تمیز بها، واستعمل هذا المقال المنهج الوصفی - التحلیلی - الإحصایی القایم علی إحصاء عدد المرات التی استعمل فیها الإمام علی (ع) کل حرف من حروف الاستفهام معتمدا علی موشرات تحلیل الخطاب السیمیوطیقی فی انماط الاستخدام لهذه الاحرف وتحلیل السیاقات اللغویه التی وردت فیها؛ للکشف عن معانیها ضمن الخطاب الذی ورد فیه کل حرف من حروف الاستفهام. علاوه علی ذلک؛ نقوم بتحلیل الخطاب السیمیوطیقی للاستفهام من منظور موشرات سیمیوطیقیه منها: عملیتا القبض والبسط الخطابی وموشرتا الاتصال والانفصال. وصلت الدراسه إلی النتایج منها: انه ورد الاستفهام بالحروف ثمانی وسبعین مره، وان "الهمزه" اکثر الادوات تواترا فی الاستفهامات ، حیث بلغت خمسا وستین مره و انه جاء کثیر من اغراض الاستفهام عند الإمام (ع) للإنکار (التوبیخی والتکذیبی)، والتقریر، والعرض. و اما من الناحیه السیمیوطیقیه فإن الاستفهام یدل علی التنبیه والتقریر والتحضیض عندما ترتفع عملیتا القبض والبسط فی الخطاب الادبی معا بینما دلالات التوبیخ والنفی تقتضی ارتفاع القبض وانخفاض البسط فی عملیه الخطاب.

    کلیدواژگان: الخطاب الادبی، السیمیوطیقی، القبض والبسط الخطابی، الاستفهام المجازی، نهج البلاغه
  • مینا نجاتی، رحمت الله عبدالله زاده*، سید مصطفی مناقب صفحات 47-59

    یتناول هذا البحث الذی یستعین باسلوب تحلیل المحتوی والمصادر المعجمیه والتفسیریه لنهج البلاغه، کیفیه استخدام الکلمات العلویه للقرآن الکریم فی الرساله 45 من نهج البلاغه (فحص الادله القرآنیه لهذه الرساله ونوع علاقات التناص بینهما). من ناحیه، قمنا محاوله تقییم اصل الکلام العلوی فی آیات القرآن الکریم، ومن ناحیه اخری، قمنا بتقدیم فهم شامل ودقیق للقضایا الاخلاقیه والاجتماعیه التی اثیرت فی هذه الرساله من وجهه نظر امیر المومنین. الغرض من هذا البحث هو دراسه الصله بین مصدرین دینیین قیمین هما القرآن ونهج البلاغه. لذلک، من اجل تنویر الاذهان حول المفاهیم القرآنیه والتعالیم العلویه والتعرف علی طریقه استخدام القرآن للفهم الدقیق، فقد تم بحث وتحلیل التناص مع الترکیز علی النفی المتوازی. وقد تحقق هذا الهدف من خلال تحدید مکونات التناص وتطبیقها علی العلاقه بین القرآن ونهج البلاغه فی الرساله 45. تظهر نتایج هذا البحث ان استخدام الکلمات العلویه من القرآن الکریم فی هذه الرساله، احیانا بذکر الآیه الدقیقه، دون تغییر (تناص کامل) واحیانا مع تغییر طفیف فی النص، حسب محتوی العنوان (تناص تصحیحی) واحیانا باستخدام مضمون الآیه (تناص مضمونی). یتمتع هذا النوع من التشابک والتناص بذروه الخطابه، ویقدم موشرات ونماذج خالصه من التعالیم العلویه ذات الاصل القرآنی فی شوون وواجبات الحکومه والشعب.

    کلیدواژگان: علاقات التناص، القرآن الکریم، نهج البلاغه، الرساله 45، تناص
  • سیامک مختاری*، مهدی عبادی، حسن ابوالقاسمی صفحات 61-74

    إن التعامل السلمی الذی یسمو بالإنسان إلی مستوی عال، هو احد الموشرات المهمه للصحه الشخصیه والاجتماعیه، ویعتبر التعایش السلمی احد مکونات الصحه الروحیه. إن الحاجه إلی تحسین مستوی جوده الصحه الروحیه تتطلب استخلاص التعالیم الروحیه والمعرفیه من نص محفوظاتنا الدینیه وتقدیمها بطریقه عملیه. وبناء علی تاکید امیر المومنین علیه السلام فی نهج البلاغه علی التحلی بهذه الفضیله الاخلاقیه، فقد تمت فی هذه الدراسه الوصفیه التحلیلیه دراسه ابعاد السلام فی المجالات الفردیه والاجتماعیه، واهمها: التنازل عن حق من اجل مصالح المسلمین، التعامل الحسن مع المعتدی، إکرام المواطنین، إخفاء کتمان الاسرار، التاکید علی کرامه الإنسان، النهی عن الفتنه، التسامح والمرونه مصحوبا بالحزم، النقد العقلانی للعدو، عدم الإکراه فی البیعه، الحوار، التفاوض مع النقاد، العلاقه البناءه بین الامه والإمام، التسامح مع منتهکی العهد فی بدایه الخلافه، النصیحه بالعفو عن المجرمین، العفو عن نقض العهد، الصبر وحمایه الحقوق الاجتماعیه للمعارضین. وبالتدقیق فی کلمتی التسامح والسلام تبینت ان التسامح یعنی الرفقه من باب المصلحه والضروره، اما فی السلام فهناک علاقه اعمق مصحوبا بالطمانینه والرغبه. ویتبین من حیاه الإمام علی (علیه السلام) ان التعامل السلمی والمرونه الإیجابیه المذکوره فی الصحه الروحیه، یختلف تماما مع التراجع والطاعه غیر اللازمه والانفعالیه. فالسلام والویام فی مکانه یودی إلی الکمال، وتعتبر التنازلات التصالحیه والنفعیه، حرکه فی اتجاه التراجع والانحدار.

    کلیدواژگان: التعایش السلمی، التوافق، تسامح، الصحه النفسیه، نهج البلاغه
  • فاطمه قادری*، وصال میمندی، احمدرضا پریشانی صفحات 75-84

    تحلیل اشتقاقی واژه ها و بررسی مفاهیم مختلف آن برای رسیدن به تابلویی روشن از یک موضوع یا صحنه ای که آن واژه برایش به کار رفته از دیر باز مورد توجه دانشمندان لغوی و ادیبان بوده است. این روش تحلیلی واژه های نهج البلاغه را در لسان العرب به خوبی می توان یافت. ابن منظور پس از تحلیل اشتقاقی یک واژه اگر آنرا در کلام امیر مومنان (ع) یافته باشد به سخن ایشان و کاربرد آن واژه اشاره می کند .استفاده از روش تحلیلی-اشتقاقی واژه ها برای رسیدن به جامع معنایی سابقه زیادی دارد اما استفاده از این روش برای دریافت ترسیم یک صحنه از واژه ای که برای آن به کار رفته است به گونه ای که با تحلیل مفاهیم اشتقاقی آن بتوان تمامی سایه روشن ها و زوایای پیدا و پنهان آن را به تصویر کشید و یا آن را به شکل یک فیلم نامه (سناریو) تبدیل کرد، به ندرت در نوشته های مربوط به نهج البلاغه می توان یافت. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل اشتقاقی، مفاهیم واژه های مورد نظر و تصویرسازی های به کار رفته در آنها بررسی شده تا به علت استفاده امام از یک واژه خاص به جای واژه های مترادف و متقارب آن پی برده و اوج بلاغت و فصاحت کلام امام را دریافت.

    کلیدواژگان: آفرینش های هنری، نهج البلاغه، استطعام، ماتح، فرط
  • علی اکبر مرادیان قبادی* صفحات 85-94

    علم الدلاله المعرفی فرع من فروع علم اللغه المعرفی یعنی بدراسه الدلالات اللغویه کمجلی من مجالی البنیه الدلالیه او کتنظیم للإدراک الذهنی. ومخططات الصوره فرع مهم من فروع علم الدلاله المعرفی واسلوب قیم لمناقشه وتحلیل کیفیه إدراک الذهن للمفاهیم الانتزاعیه من خلال الظواهر العینیه المحسوسه طرحه مارک جونسون عام 1987. ومقولتا "الحق" و"الباطل" من المقولات الانتزاعیه المطروحه فی نهج البلاغه التی کانت محل اهتمام الإمام علی (ع) وعنایته، یبدو لذلک ان تحلیل هذین المفهومین من منظار نظریه مخططات الصوره لجونسون امر فی غایه الاهمیه إذ یکشف عن مقاصد الإمام (ع) ومرامیه وعن وجهات نظره تجاه هذین المبداین الرییسین حیث عرضهما الإمام بصوره ظاهرتین متجسدتین، وافترض لهما کثیرا من میزات الماده کالحجم والقدره والحرکه، لذلک اردنا ان ندرسهما من هذا المنطلق فی اجزاء الکتاب الثلاثه؛ خطبه وکتبه وحکمه باسلوب وصفی تحلیلی. وختاما خلص البحث إلی ان هاتین المقولتین ظهرتا فی کتاب نهج البلاغه بالاشکال التالیه: ا) کالظرف الذی یشتمل علی شیءما او کالمظروف الذی یحویه شیء، ب) کمسار او مقصد یسیر فیه او إلیه طلاب الحق او الباطل، ج) وکذا تمثل الحق بمنزله سد فی وجه اهل الباطل یمنعهم من وصول اهوایهم ومطامعهم غیر المشروعه وتمثل الباطل بمنزله سد امام اهل الحق یمنعهم من نوایاهم الصحیحه ومطامحهم النبیله.

    کلیدواژگان: علم اللغه المعرفی، علم الدلاله المعرفی، مخططات الصوره، نهج البلاغه، الحق والباطل
  • محمدهادی امین ناجی، سید محمدمهدی جعفری، محمدصابر تیموری* صفحات 95-106

    تاکیدات النظام الفکری الإسلامی و وجود المنازعات و التفرق بین المسلمین فی البلدان الإسلامیه، تدل علی انه فی ساحه الوحده و تعیین المبانی و الاصول، الحدود و الحلول لها من قبل الباحثین و المترحمین و المتعاطفین للدین، تکون الحاجه إلی السعی النظری و العملی الکثیر. قد کان الإمام علی علیه السلام علی اساس المکانه والمرتبه العلیا له بین المسلمین، من الشخصیات الإسلامیه الکبیره التی یلعب دورا هاما فی إثاره الوحده الإسلامیه و إزاله التفرقه و التشتت. علی اساس آراء و سیره الإمام علی علیه السلام فی نهج البلاغه، یوجد المسلمون مسارا جدیدا للإتحاد و یحصلون علی العزه لهم فی الزمن الماضی من خلال إصلاح العلاقات مع المجتمعات غیر الإسلامیه و إثاره الإتحاد و التضامن السیاسی بین البلدان الإسلامیه و توفیر المجال فی سبیل الوحده السیاسیه بین المجموعات و الاحزاب و المذاهب و الادیان الإسلامیه. هذه الدراسه، التی اجریت بالمنهج الوصفی التحلیلی، یسعی ان یعرف الافکار و الآراء المعتدله للإمام علی علیه السلام و الإجتناب عن الإفراط و التفریط و تضیق المجال علی المجموعات القشریه و المتعصبه فی سبیل الوحده السیاسیه بین المسلمین. بالإضافه الی هذا، الإمام علی علیه السلام، قد اهتم بالتمسک بالقرآن الکریم و النبی صلی الله علیه و آله و الرجوع الی اولی الامر و الإطاعه عنهم و الفضایل و القیم الاخلاقیه و حفظ الحریه کاهم الاصول و المبانی للوحده السیاسیه للمسلمین؛ و فی هذه الظروف، یتحقق الإقتدار و العزه و التکامل المادی و المعنوی للامه الإسلامیه.

    کلیدواژگان: الإمام علی علیه السلام، نهج البلاغه، الوحده، السیاسه، الوحده السیاسیه
  • عباس گنجعلی*، سید مهدی نوری کیذقانی، مسعود سلمانی حقیقی صفحات 107-118

    السیمیاییه علم یبحث عن الرموز والدلالات اللغویه واللفظیه. وقد ادی توسع هذا العلم فی دراسه النصوص، وخاصه نهج البلاغه، إلی کشف عن معان جدیده وعن مستویات ضمنیه للکلام. إضافه إلی ذلک، فإن العثور علی معانی الفاظ نهج البلاغه وتعابیره فی سیاق الاتجاهات اللغویه کان موضع اهتمام الکتاب والباحثین. وفی هذا الصدد یحاول اومبرتو إیکو بوصفه منظر من منظری السیمیاییه توظیف وتطبیق الظواهر الدلالیه والتواصل فی سیاق السیمیاییه، ولذلک ینصب اکثر ترکیزه فی هذا المنهج علی دراسه المعنی. وعلی رایه، تقوم السیمیاییه علی الدلاله المباشره والضمنیه. فی هذا المقال، وبالاعتماد علی المنهج الوصفی - التحلیلی، تمت دراسه سیمیاییه فی بعض الکلمات والتعابیر المختاره من نهج البلاغه وکذلک نقد ترجمات دشتی وشهیدی وفقیهی لها فی ضوء نظریه إیکو. وتشیر نتایج البحث إلی ان الالفاظ والمعانی فی نهج البلاغه تظهر علی شکل مدلولات تتجاوز عن الزمان والمکان، وان لها ایضا دلالات ضمنیه إلی جانب معانیها المباشره یمکن ان تکون مهمه ومفیده فی فهم المفاهیم الکامنه وراء النص باکبر قدر ممکن من الدقه.

    کلیدواژگان: السیمیائیه، نقد الترجمه، نهج البلاغه، امبرتو إیکو
  • مهناز قصابی، محمد غفوری فر*، علیرضا حسینی صفحات 119-130

    یعتبر التواصل غیر اللفظی او لغه الجسد من اهم قنوات المراسله فی حیاه الإنسان وهی من المصادر الاولی لتصورات الناس لبعضهم البعض، وربما نسبه کبیره من احکام الناس تجاه بعضهم البعض بناء علی حالاتهم الوجه، الحرکات والإیماءات والمظهر الجسدی، وما إلی ذلک. من بین العناصر المختلفه للغه الجسد، یعتبر سلوک العین اکثر عناصر الاتصال تعبیرا فی الاتصال غیر اللفظی وله وضوح خاص مقارنه بالاعضاء الآخرین. ومن النصوص التی تستحق الدراسه بلغه الجسد غیر اللفظیه، خطب نهج البلاغه. قد استفاد الإمام علی (ع) من التواصل غیر اللفظی فی کثیر من خطبه. من العلاقات غیر اللفظیه التی یتم التعبیر عنها علی نطاق واسع فی خطب نهج البلاغه العلاقات غیر اللفظیه للعیون. تحاول هذه المقاله تحلیل خطب نهج البلاغه من منظور وظایف الاتصال غیر اللفظی بالمنهج الوصفی-التحلیلی ومن منظور متعدد التخصصات. تظهر نتایج البحث ان اهم انواع وظایف العین فی خطب نهج البلاغه تشمل: غض البصر وشخوص البصر (التحدیق) والنظره الخفیه والنظره الخاینه والنظره السعیده والنظره الحسیره والنظره الدامعه والنظره الخاشعه والنظره الخایفه والنظره الرامزه والنظره الغاضبه والنظره القلقه. الرساله الرییسیه التی یمکن تلقیها من انعکاس الوظایف غیر اللفظیه للعیون فی خطب نهج البلاغه تتعلق بالمفاهیم العاطفیه والمشاعر الداخلیه، بما فی ذلک البکاء، والخوف، والذعر، والإحراج، والعار، والتواضع، والفرح والغضب والعار وهناک الکثیر من هذه الرسایل.

    کلیدواژگان: خطب نهج البلاغه، التواصل غیر اللفظی، لغه العیون
  • زهره کدخدایی، محمدرضا حاجی اسماعیلی*، مهدی مطیع صفحات 131-143

    تحلل معرفه دلالات الکلمات معنی الکلمات وفقا لنظامها الدلالی. من اهم الطرق فی علم دلالات الالفاظ الاعتماد علی علاقات التعایش. لانه من خلال الشبکه الدلالیه وفحص الکلمات ، یمکنک فهم الکلمه المعصومه والتشکیل الصحیح للهندسه المعرفیه. کلمه "الجنه" من اکثر الکلمات شیوعا فی القرآن ونهج البلاغه. البحث الحالی بالمنهج الوصفی والتحلیلی یسعی للإجابه عن السوال: ما اهم رفقاء کلمه الجنه؟ وبتفحص کلمه الجنه فی القرآن ونهج البلاغه بمقاربه متزامنه تبین ان الجنه فی القرآن تتحد مع کلام التقوی والرضا والإیمان والعلم والعمل الصالح. هذه العوامل هی اساس دخول الجنه. فی نهج البلاغه ، کلمه الجنه مرادفه للإسلام ، وعلم الله ، وطاعه وصایا الله ، واوامر النبی صلی الله علیه وسلم ، وعون وصداقه اهل البیت ، والتقوی ، والتوافق مع العمل. الإیمان والنیه الخالصه. لذلک ، مع الاخذ فی الاعتبار ان القرآن ونهج البلاغه لهما فصاحه فریده وارتباط عمیق ، استخدم الإمام (ع) کلمات القرآن وتفسیراته ومفاهیمه علی نطاق واسع ، واصحاب کلمه الجنه فی نهج الجنه. ترتبط البلاغه بالقرآن ، وهذا الارتباط فی طرق العلاقات بین النص ، الموضوعی والمعجمی.

    کلیدواژگان: الکلمات المفتاحیه: القرآن، نهج البلاغه، الدلالات، الجنه، الرفقه
  • احمد زارع زردینی*، مرضیه محمودی، حمید حمیدیان صفحات 145-158

    تواجه ترجمه النصوص الدینیه العدید من التحدیات بسبب الحساسیات العقایدیه - الکلامیه، وصعوبه المفاهیم الدینیه وعمقها. إلی جانب التحدیات السابقه، یمکننا ایضا الحدیث عن التحدی المتمثل فی ترجمه الالفاظ الجنسیه فی النص الدینی. الالفاظ الجنسیه (او الالفاظ النابیه او المحظورات اللغویه) هی کلمات لا یمکن استخدامها بسهوله فی اللغه. نظرا لاهمیه هذا الموضوع، فقد تطرقنا فی البحث الحالی لتحلیل الترجمه الفارسیه للالفاظ الجنسیه فی نهج البلاغه من خلال المنهج الوصفی التحلیلی واستخدام موارد المکتبه، مع الترکیز علی المصطلحات المتعلقه بالاعضاء الجنسیه. تظهر نتایج البحث ان الالفاظ الجنسیه فی نهج البلاغه هی: ثدی، کعاب، ارحام، اصلاب، قرم وقبل. بالإضافه إلی ذلک، استفاد مترجمو اللغه الفارسیه مثل فیض الإسلام، وآیتی، وشهیدی، ومعادیخواه، ودشتی من نهج الحفاظ علی المعنی واستبدال المعنی فی ترجمه الالفاظ الجنسیه اکثر من تقنیات الترجمه الاخری.

    کلیدواژگان: الإمام علی (ع)، نهج البلاغه، الترجمات الفارسیه لنهج البلاغه، الالفاظ الجنسیه، الاعضاء الجنسیه
|
  • Zahra Kheirolahi *, Naser Nistani, Sayeda Atakeh Aslnajadi Pages 1-14

    Income distribution means the distribution of wealth and property between members of the society and different economic sectors, and policy-making in its implementation is mentioned as one of the concerns of most governments. One of the economic systems of the modern world is the capitalist system, which is based on individualism, freedom and private property. The most important elements of income distribution in this system are defined as natural factor, private property and free market. Based on this, personal interests are more important than social justice and fair distribution. The crises that occurred in this system, like the crisis of 1929 and 2008 in America, show that this system cannot include all social classes in the issue of income distribution. On the other hand, the study of income distribution policies in the government of Amir al-Mu'minin (AS) shows the effectiveness of Imam's strategies in the area of fair distribution of income for all social classes with moral and human connection that contemporary religious governments including Iran It can be used as a solution to the issue of fair income distribution. This article has tried to explain the principles and goals of the capitalist system, and the principles, goals, and distribution criteria of the Imam (a.s.), to examine the strategies of the Imam (a.s.) in the fair distribution of income. The findings show that the goal of the capitalist system in income distribution is to maximize profit, but the strategy of Imam (a.s.) according to his life and words, in addition to establishing social justice It is promoting the culture of self-sacrifice and reconciliation among the people. Amirul Momineen (AS) adopted two basic strategies to achieve this goal; First; Public cooperation and takaful, which was carried out while building a culture of cooperation, monitoring the business and market. the second; Providing social welfare and bringing people to the level of self-sufficiency was done by organizing and managing taxes and government investments..

    Keywords: Income Distribution, Capitalist System, Economic Actions of Amir al-Mu'minin (AS), Takaful, Public Assistance, Guarantee of Excellence
  • Qader Qaderi*, Jamila Najafyan Pages 15-30

    The unbreakable connection between the concepts of Nahj al-Balagha and the Holy Qur'an is very deep and should not be limited to superstructure; On the deep level, there is a deep connection between these two books; So that in many cases, it is not possible to understand the exact meaning of the Imam (AS) except by getting to know the hidden text and knowing how these two books are related to each other. Sermon 199 of Nahj al-Balagha is one of the most influential speeches of Imam Ali (peace be upon him), in which he deals with four important topics: the importance and effects of prayer, sincere zakat, trustworthiness, and God's awareness of human actions. The frequency of interactions between the words of Imam Ali (peace be upon him) and the Holy Qur'an is one of the prominent features of Nahj al-Balagha and this shows that the Imam consciously uses the text of the Qur'an in order to be able to express his intention in a better and more attractive way. This research, using descriptive and analytical method, three types of intertextuality, that is; The method of partial negation or ajtrar, parallel negation or absorption, and general negation or dialogue are examined in the words of the Prophet. The studies conducted show that in this sermon, the highest frequency of intertextuality is with the use of five intertextual items in the subject of prayer, and in general, parallel negation or absorption has a higher frequency in this sermon and this shows the intensity of the imam's commitment to matching her words with God's words.

    Keywords: Quran, Nahj al-Balagha, Sermon 199, Intertextuality, Parallel Negation
  • sayyed mortaza sabbagh jafari* Pages 31-45

    Literary discourse includes a set of rhetorical elements that play an essential role in conveying the author's motives and purposes. Mechanisms that contribute to the literary discourse process include the aesthetics of the literary text, the author's motivations, and the reader's understanding of the read text. In his sermons, Imam Ali (A. S) has used various rhetorical methods with utmost beauty and eloquence. Questioning is one of the rhetorical methods that leads to the development of the discourse process. Each interrogative letter has verbal and spiritual characteristics that distinguish it from other interrogative letters. This article, with a descriptive-analytical-statistical approach, is based on counting the number of times that Imam Ali (A. S) used each of the interrogative letters, and based on the analysis of the indicators of the semantics of the discourse to examine the interrogative sentences and the lexical contexts in which The interrogative letters have been used, so that their meanings are revealed in the discourse in which each of the interrogative letters is mentioned. In addition; The discourse has analyzed the semantics of interrogatives from the perspective of its indicators, such as: the processes of discursive construction and expansion, and the indicators of connection and disconnection. This research has reached results, such as that interrogative letters are used seventyeight (78) times in Nahj al-Balagha sermons, and "Hamza" is the most frequent interrogative letter in Nahj al-Balagha sermons, which is used sixty-five (65) times. , and denial (rebuke and denial), speech, and width are the most important rhetorical purposes for interrogative letters, respectively. From the point of view of semantic signification, we observe that interrogative significations prove that when interrogatives indicate punishment, speech, and criticism, the processes of intensity and extensity increase together in literary discourse, while the purposes of reprimand and negation require an increase in intensity and a decrease in extensity in the discourse process.

    Keywords: Literary Discourse, Semiotic, RhetoricalExtensity, Intensity, Rhetorical Disconnection andConnection, Nahj-ul-Balaghah
  • Mina Nejati, Rahmatolah Abdolahzadeh Arani*, Sayed Mostafa Managheb Pages 47-59

    This research, which is carried out by the method of content analysis using lexical and interpretive sources and the annotations of Nahj-ul-Balagha, investigates how Alavi sayings utilize the Holy Qur'an in letter 45 of Nahj-ul-Balagha and the type of inter-textual relationships which exists between the two. On the other hand, a comprehensive and accurate understanding of the Imam's view of the moral and social issues raised in this letter is provided. The aim of this research is to establish a connection between two valuable religious sources, the Holy Quran and the Nahj al-Balagha, in order to illuminate and expand the Quranic concepts and Alavi learnings and to familiarize with the way of the Quran's utilization and its precise comprehension, while investigating and analyzing in the field of intertextuality with emphasis on the parallel negation through identification its components and matching them to the relationship between the Qur'an and Nahj al-Balagha. The results of this research show that the utilization of Alavi sayings from the Holy Qur'an in this letter is sometimes by bringing the exact verse, without addition or subtraction (textual complete), sometimes is with a slight change in the text according to the content of the sermon (adjusted complete) and is sometimes by applying the theme of the verse (thematic). This kind of intertwining and intertextuality, while enjoying the zenith of rhetoric, presents indicators and pure models of Alavi learnings with Quranic origins regarding the dignities and duties of the government and the people.

    Keywords: Intertextuality, Holy Qur'an, Nahj ulBalagha, 45th letter, Intertexture
  • Siamak Mokhtari*, Mahdi Ebadi, Hassan Abolghasemi Pages 61-74

    Sublime peace is considered an essential component of both individual and societal well-being indicators, and peaceful coexistence is a facet of spiritual health. The need for enhancing the quality of spiritual health necessitates the extraction and application of spiritual and cognitive teachings from our religious texts. In light of the emphasis by Imam Ali (peace be upon him) in Nahj al-Balagha on cultivating this ethical virtue, this descriptive-analytical study explores the dimensions of peacefulness in personal and social realms. The most significant dimensions include: refraining from asserting one's rights for the sake of the interests of Muslims, treating one's adversary kindly, honoring citizens, maintaining secrecy, emphasizing human dignity, preventing discord, practicing moderation and flexibility while remaining firm, constructively criticizing enemies, avoiding coercion and compulsion in allegiance, engaging in dialogue, negotiating with critics, fostering a constructive relationship between the community and the Imam, pardoning covenant breakers at the beginning of caliphate, recommending clemency for wrongdoers, forgiving covenant breakers, displaying patience, and respecting the social rights of opponents. Scrutinizing the words for 'moderation' and 'peacefulness' reveals that moderation entails companionship based on interest and necessity, whereas peacefulness involves a deeper relationship intertwined with peace, tranquility, and willingness. From the life of Imam Ali (peace be upon him), it is evident that peacefulness and adaptability are positive attributes that contribute to spiritual well-being, distinct from aimless compromise and passive compliance. Peacefulness and harmony, in their rightful places, signify perfection, while strategic accommodations and opportunistic maneuvers are considered movements on the path of ascent and decline.

    Keywords: Peaceful Coexistence, Compatibility, Tolerance, Spiritual health, Nahj al-balagha
  • Ahmadreza Parishani, Fatemeh Ghaderi *, Vesal Meymandi Pages 75-84

    The etymological analysis of words and examining its various concepts in order to reach a clear picture of a subject, or a scene for which that word is used has been of interest to linguists and writers for a long time. This analytical method of Nahj al-Balagha words can be found in the Lisan ol- Aab Dictionary. After analyzing the etymology of a word,if Ibn Manzoor, finds it in the words of Imam Ali, refers to his speech and the use of that word. Using the analytical-derivative method of words to reach a comprehensive meaning has a long history, but using this method to drawing a scene from the word used for it In such a way that by analyzing its derived concepts, all the bight shadows and visible and hidden angles can be depict, or turn it into a screenplay, rarely in the writings related to Nahj al-Balagha can be found. Among the hundreds of words in Nahj al-Balagha, in which imagery and artistic creation can be analyzed and many cases with such features can be selected and analyzed in Nahj al-Balagha. These three words are chosen to depict the two important wars of Safin and Jamel In this article, using the method of derivational analysis, the concepts of the desired words and the illustrations used in them have been examined in order to find out the reason for Imam's use of a specific word instead of its synonyms and related words, and the height of rhetoric and He received the eloquence of Imam's words.

    Keywords: Artistic Creations, Artistic Concepts of Nahjal-Balagha, Istit'am, Matih, Farat, Derivative Analysis
  • Aliakbar Moradian Ghobadi* Pages 85-94

    Cognitive semantics is a part of cognitive linguistics that considers the language meaning as a manifestation of conceptual instruction or mental representative organization. Image schemas pattern is an important issue in cognitive semantics and it is an effective method to study and analyze the quality and understanding some abstract concepts according to objective and visual issues that introduced by Mark Johnson in 1987. The issues of right and wrong are abstract issues and at the same time they are from important issues that have introduced in Nahj -ol- Balaghah and it seems that the studying and analyzing these two issues from the image schemas theory of Johnson is very important subject because it shows Imam Ali's attitude towards them. Because Imam Ali has introduced these two issues objectively and visually and has considered mass, power and movement for them. Therefore, we decided to analyze Imam Ali's attitude toward right and wrong from the above Theory in an analyzing _descriptive method in all of parts of Nahjol Balaghah. Finally, we found that these two concepts have depicted in Nahj -ol- Balaghah as follow; A: as zarf and mazroof (container and content), B: as a way or approach for people who are searching Right and Wrong path, C: Right concept is an obstacle for bad desires of wrong advocates and Wrong as an obstacle for or logical desires of Right advocates.

    Keywords: Cognitive Linguistics, Cognitive Semantics, Image Schemas, Nahj -ol- Balaghah, Right, Wrong
  • MohammadHaadi Amin Naji, Sayd MohammadMehdi jafari, MohammadSaber Taimouri Pages 95-106

    The affirmations of the Islamic intellectual system and the existence of differences and divisions among Muslims in Islamic countries indicate that a great practical and theoretical effort is needed in the field of unity and determination of the foundations and principles, limits, and solutions to remove them on the part of researchers and sympathizers of the religion. Imam Ali (PBUH) was one of the great Islamic personalities based on his position and high rank among Muslims, who played a significant role in creating Islamic unity and removing the division and disunity. Muslims find a new way for unity based on the theories and lifestyle of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balagha and Islamic religions and parties have gained esteem by reforming relations with non-Islamic societies and provoking political solidarity and unity among Islamic countries and providing the opportunity with the route of political unity among groups in the past. This research, which has been carried out in a descriptiveanalytical method, attempts to express the moderate thoughts and opinions of Imam Ali (PBUH) by avoiding extremes, excesses, and narrowing the area on petrified and bigoted groups on the route of political unity among MuslimsIn addition, Imam Ali (PBUH) adhered to the Holy Qur'an, the Holy Prophet (peace and blessings of God be upon him), referring to those in command, and obeying them and moral virtues and eruditions, and preserving freedom as the most important principles and foundations of the political unity of Muslims. The strength, pride, and material and spiritual integrity of the Islamic Ummah will be achieved.

    Keywords: Imam Ali (P.B.U.H), Nahj-ul-Balagheh, Unity, Politics, Fundamentals, Principles
  • Abbas Ganjali*, Sayeed Mahdi Nouri Keyzoghani, Masoud Salmani Haghighi Pages 107-118

    Semiotics is a science that examines symbols, codes and linguistic and verbal signs. The expansion of this science in the study of texts, especially Nahj ul-Balagha, has led to the discovery of meaning and implicit layers. In addition, finding the meaning of the words and idioms of Nahj ul-Balagha in the context of linguistic approaches has been of interest to writers and researchers. One of the semiotics theorists is Umberto Eco. Eco tries to apply semantic phenomena and communication in the context of semiotics, and therefore his focus in this approach is more on the study of meaning. According to him, semiotics is based on direct and implicit signification. In this essay, relying on the descriptive-analytical method, the semiotics of some selected words and meanings from Nahj ul-Balaghe and the criticism of Dashti, Shahidi and Faqihi translations of it have been discussed in the light of Umberto Eco's theory. The results of the research show that the words and meanings in Nahj ul-Balagheh appear in the form of meanings that are beyond time and place and in addition to the direct meaning, they also have implicit meanings, which can be important and helpful in understanding the concepts hidden in it as accurately as possible.

    Keywords: Semiotics, Translation Criticism, Nahj ulBalagha, Umberto Eco
  • Mahnaz. ghasabi, Mohammad Ghafourifar*, Alireza Hosseyni Pages 119-130

    Non-verbal communication or body language is one of the most important channels of communication in human life and is one of the first sources of perceptions of each other, perhaps a large percentage of people judging each other based on situations. Faces, movements, gestures, physical appearance, etc. take place. Among the various elements of body language, eye behavior is the most expressive communication element in non-verbal communication and has a special clarity compared to other organs. Among the texts that deserve to study the non-verbal language of the body are the sermons of Nahj al-Balaghah. Imam Ali (AS) has used non-verbal communication well in many sermons. One of the nonverbal relations that is widely expressed in Nahj alBalaghah sermons is extralinguistic communication of the eye. Nonverbal eye examinations. The results show that the most important types of eye function in Nahj alBalagheh sermons include: ignorance, staring, under-eye, hypocritical and treacherous, happy, surprised, tearful, mysterious, angry and The gaze is disturbed, and the main message that can be received from the reflection of the's extra-verbal actions in the sermons of Nahj al-Balaghah is related to the emotional, emotional and inner feelings concepts, including crying, fear, panic, ridicule, embarrassment. And shame is shame, joy, anger and many more of these messages.

    Keywords: Nahj al-Balaghah, sermon, non-verbalcommunication, eye language
  • Zohreh Kadkhodai, MohammadReza Haji Esmaili*, Mehdi Matie Pages 131-143

    The knowledge of semantics analyzes the meaning of words according to their semantic system. One of the most important methods in the science of semantics is relying on cohabitation relationships; Because through the semantic network and by examining the words, you can understand the infallible word and the correct formation of epistemic geometry. The word "Paradise" is one of the most frequent words in the Qur'an and Nahj ul-Balaghah. The present research, with descriptive and analytical methods, seeks to answer the question, what are the most important companions of the word Jannah? And by examining the word Jannah in the Qur'an and Nahj ul-Balagheh with a simultaneous approach, it became clear that Jannah in the Qur'an is combined with the words of piety, contentment, faith, knowledge, and righteous deeds, and these factors are the basis for entering heaven. In Nahj ul-Balagha, the word Jannah is synonymous with Islam, knowledge of God, obedience to God's commandments and the instructions of the Prophet (PBUH), help and friendship of Ahl al-Bayt (PBUH), piety, conformity of action with belief and pure intention. Therefore, considering that the Qur'an and Nahj ul-Balagha have unique eloquence and a deep connection, Imam (a.s.) used the words, interpretations, and concepts of the Qur'an widely, and the companions of the word Jannah in Nahj ul-Balagha are related to the Qur'an. This connection is in the ways of intertextual relations, thematic and lexical.

    Keywords: Qur'an, Nahj al-Balagheh, Semantics, Paradise, Companionship
  • Marzieh Mahmoodi*, Ahmad Zarezardini . Hamid Hamidiyan Pages 145-158

    Translation is a major means of spreading a culture. The tenets and teachings of a school of thought as well as cultural concepts can, indeed, be spread or conveyed from one culture to another through translation. The success of this transmission depends on how challenging texts are to render and how skillfully translators cope with it. One of the text types that pose a considerable challenge to translators is religious texts. This is due to the ideological and rhetorical sensations that they may induce and the depth of religious concepts. A specific factor that makes the translation of such texts even more challenging is the presence of certain taboo terms. As culture-bound elements, some of these terms are not easy to convey cross-linguistically. In this regard, a descriptive-analytical method and library sources are used in the present study to evaluate the Persian translation of the terms about genital organs in Nahjul-Balagheh. As the results indicate, those terms refer to women’s breasts, milking, sucking of milk, male and female genital organs, showing of those body parts, and womb. It is also found that some translators such as Feyz al-Islam, Ayati, Shahidi, Ma’adikhah and Dashti have turned those terms into Persian mainly through the linguistic approaches of semantic maintenance and semantic substitution.

    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj-ul-Balagheh, Translation studies, Taboo terms, Genital organs