فهرست مطالب

لعل سرخ - پیاپی 29 (زمستان 1402)

نشریه لعل سرخ
پیاپی 29 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/05
  • تعداد عناوین: 14
|
  • گوهرشناسی
  • مژگان سیاوشی صفحات 3-10

    ابسیدین نوعی شیشه طبیعی است که نام خود را از درخشش رنگینکمانی که در هنگام برش و صیقل دادن روی سطح آن نمایان می شود ،گرفته است. این رنگین کمان به دلیل وجود اجزای ریز مگنتیت ایجاد میشود که نور را در جهات مختلف میشکنند. این مقاله به بررسی الگوها و ساختارهای بینظیر ابسیدین آتش میپردازد. با تاکید بر رنگارنگیها و جذابیت طبیعی این سنگ قیمتی، مکانیسم تشکیل الگوها و تاثیر لایه های نانوسایز مغناطیسی بر روی این الگوها شرح میدهیم. با استفاده از تصاویر عکاسی و تحلیل میکروسکوپی، جزییات جذابیت ابسیدین آتش و نحوه تشکیل طرح و رنگهای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    کلیدواژگان: ابسیدین، ابسیدین آتش، شیشه طبیعی، اورگان
  • سنگ های ارگانیک
  • مژگان سیاوشی صفحات 11-14

    مرواریدها جواهرات آلی هستند که در داخل بافت نرم تنان زنده آب شور یا آب شیرین (یا صدف دو کفه ای یا تک کفه ای) رشد می کنند. مرواریدهای طبیعی زمانی تشکیل می شوند که نرم تنان ماده ای به نام نکر (Nacre) را در اطراف یک ماده تحریک کننده مانند یک تکه ماسه یا انگلی که به پوسته آن حمله کرده است ،ترشح کند. مرواریدهای پرورشی محصول مداخله انسان هستند. تکنسین ها تکه ای از بافت گوشته را به تنهایی (اغلب برای مرواریدهای پرورش داده شده در آب شیرین) یا با مهره ای از صدف مرواریدی (تمام آب شور) در نرم تن میزبان کشت می کنند. نرم تنان مانند مروارید طبیعی، ماده تحریک کننده را با «نکر» می پوشاند. مرواریدهای پرورشی در مزارع مروارید پرورش می یابند - عملیات آب شور یا آب شیرین که در آن نرم تنان تمیز و در برابر شکارچیان محافظت می شوند و در نهایت برداشت می شوند. هزاران سال صید مروارید، بسترهای مروارید طبیعی را از بین برده است، بنابراین امروزه مرواریدهای پرورشی اکثریت قریب به اتفاق فروش مروارید را تشکیل می دهند. مروارید های پرورشی در مجموعه ای خیره کننده از اندازه ها، رنگ ها و فرم ها وجود دارند.

  • گوهرشناسی
  • مژگان سیاوشی صفحات 15-22

    گلدستون نوعی شیشه رنگی است که توسط انسان ساخته شده و دارای ویژگی های منحصر به فردی است. این شیشه دارای سطحی صاف و براق دارای بازتاب نور بسیار بالایی است. بخش هایی از آن بازتاب نور فلزی با درخشش زیاد دارد که آن را جذاب می کند. این جذابیت ظاهری آن باعث شده که از گلدستون به عنوان یک سنگ قیمتی در جواهرات و مجسمه سازی استفاده شود. بیشترین استفاده از گلدستون در ساخت سنگ های تامبل (همانند سنگ های رودخانه) صورت می گیرد. این سنگ به شکل های مختلفی مانند کابوشن، قلب، مهره، کره، آونگ، نوک پیکان و مجسمه های کوچک برش و حکاکی می شود. گلدستون یک ماده محبوب و مورد علاقه برای طراحی و ساخت اشیاء زیبا و جواهرات است.

  • طراحان برجسته ایرانی
  • ترنم سرخی صفحات 23-26

    نسترن صفرزاده، هنرمند و طراح ایرانی، در سال 1355 در تهران متولد شد. او پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری، در سال 2002 راهی تورنتو کانادا شد و دو سال بعد، ونکوور را به عنوان مقصد نهایی خود برگزید. در ادامه با این هنرمند و طراح ایرانی آشنا می شوید.

  • گوهرشناسی
  • مژگان سیاوشی صفحات 27-31

    Iridescent به ویژگی خاصی اشاره دارد که در برخی از مواد و ساختارها مشاهده می شود. شاید بتوان آن را به این صورت تعریف کرد: وقتی یک شیء یا سطح به طور انتخابی نور را انعکاس می دهد و نور به صورت طیف رنگ های رنگین کمانی به چشم ما می رسد، آن را به عنوان iridescent می شناسیم.

  • مژگان سیاوشی صفحه 32

    کتاب « جواهرات: راهنمای تصویری قطعی» با ترکیب عکسهای خیرهکننده با دانش تخصصی، راهنمای جذابی برای سنگهای قیمتی، جواهرات آلی و فلزات گرانبها است. داستانهای جذاب معروفترین و افسانهترین جواهرات جهان، ازجمله «الماس مرموز امید»، «کوه نور» خیرهکننده جواهرات «تاج» و «تخممرغهای نفیس فابرژ» را کشف کنید. تاریخچه گوهرشناسی را دنبال کنید، همه چیز را در مورد ویژگیهای کلیدی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بیاموزید و علم پشت برخی از خواص غیرمعمول و اسرارآمیز آنها را کشف کنید.

  • سبک شناسی
  • مهشاد جبارنیا صفحات 33-38

    تبدیل یک سنگ رسوبی به جواهر به عوامل متعددی مانند ترکیب شیمیایی، ساختار و خصوصیات و دیگر سنگ = ها بستگی دارد.همه سنگ های رسوبی قابلیت تبدیل شدن به جواهر را ندارند. برخی از سنگ های رسوبی به دلیل خصوصیات خاصی مانند ساختار کریستالی یا ترکیبات معدنی مورد نیاز می توانند به سنگ جواهر تبدیل شوند مانند اپال، لاجورد و...

  • مقاله
  • James E. Shigley، Roy Bassoo، Aaron C. Palke ترجمه: مژگان سیاوشی صفحات 39-52

    تبدیل یک سنگ رسوبی به جواهر به عوامل متعددی مانند ترکیب شیمیایی، ساختار و خصوصیات و دیگر سنگ = ها بستگی دارد.همه سنگ های رسوبی قابلیت تبدیل شدن به جواهر را ندارند. برخی از سنگ های رسوبی به دلیل خصوصیات خاصی مانند ساختار کریستالی یا ترکیبات معدنی مورد نیاز می توانند به سنگ جواهر تبدیل شوند مانند اپال، لاجورد و...

  • برندهای روز دنیا
  • ترنم سرخی صفحات 53-58

    Boucheron یک سیستم طبقه بندی را جمع آوری کرده است که به وسیله آن می توان ارزش الماس را تعیین کرد. روش قدردانی بوشرون با نام B.I.R.D به ثبت رسیده است. (رده بندی بین المللی الماس بوشرون). این سیستم طبقه بندی اصلی مبتنی بر ارزیابی کیفیت الماس است و بر تجزیه و تحلیل ترکیبی دو معیار تکیه دارد: اول، درجه وضوح و دوم، رنگ سنگ. نقطه ای که در آن این دو متغیر، «شفافیت» و «رنگ» تلاقی می کنند، باعث ایجاد یک علامت بین 90/100 و 99/100 برای کیفیت الماس می شود. علامت 100/100 نشان می دهد که یک سنگ دارای درجه نهایی کمال، بر اساس معیارهای بوشرون است.

  • دست سازه های خلاقانه
  • کلودیارجینا باتیستا ترجمه: ترنم سرخی صفحات 59-70

    این مقاله بر فرایند نوآورانه طراحی جواهرات آویز تمرکز دارد. در این مطالعه ا از تکنیک brain writing 5-3-6 استفاده شد. در 30 دقیقه 18 شرکت کننده (در سه گروه جدا شده اند. 324 ایده برای یک آویز با موضوع «پاییز» تولید شد. «رای گیری» و «ماتریس ارزیابی» دو روش اتخاد شده بودند که توسط این روش ایده های شرکت کنندگان انتخاب شد. سپس رای گیری به منظور انتخاب شش ایده برتر انجام شد. ایده های انتخاب شده برای ارزیابی بعدی اصلاح شد. ماتریس ارزیابی به منظور اجرای یک انتخاب سیستماتیک از فرصت های محصول درنظر گرفته شد. این روش محصول جدیدی را پیشنهاد می کند که به یک محصول ایده ال نزدیک است.

    کلیدواژگان: طراحی جواهرات، خلاقیت، انتخاب بهترین ایده
  • مصاحبه
  • مرجان آمای صفحات 71-74

    هنرمندان را به واسطه ی غنیمت دانستن دم، از خواص می دانند. حال آنکه هر کسی با ثبت لحظه ای از سیالیت و زلالی برداشت و باور ذهنی اش می تواند هنرمندی چیره دست باشد. نمونه ی بارز این موضوع ورونیکاست؛ هنرمندی که مانند نام خاطره انگیزش راهی جذاب برای ترسیم زیبایی تلاقی زندگی کاری و هنری یافته است.

  • مقاله
  • میلاد نوریه صفحات 75-80

    جواهرات از دیرباز جایگاه بسیار مهمی در جوامع بشری داشته و دربرگیرندهی دوره های متعددی بوده است. دلایل بسیاری را برای پوشیدن زیورآلات میتوانیم برشماریم؛ از نمایش موقعیت اجتماعی تا بیان هویت شخصی یا ارتقای زیبایی ظاهر... اما آیا تا به حال به مبانی روانی که ما را به تزیین خود با جواهرات سوق داده توجه کردهاید؟ چه چیز ما را به انجام آن ترغیب میکند؟ این مقاله در پی کشف علل روانشناسی جذاب نهفته در پس هر جواهر است؛ یافتن انگیزه های اساسی که ما را تحریک به پوشیدن آن میکند.

    کلیدواژگان: جواهرات، روانشناسی، خودآرایی
  • آموزشی
  • محمدصادق حبیب زاده صفحات 81-86

    برای طراحی انگشتر Double Heart از یک رینگ ریل با سایز 57،اروپا استفاده کنید برای اجرای دستور هم می توانید از منوی Quick commands و هم از منوی Tools دستور رینگ ریل را اجرا کنید. در ادامه مراحل طراحی این انگشتر را ادامه می دهیم.