فهرست مطالب

پژوهش نامه زنان - سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 45، پاییز 1402)

فصلنامه پژوهش نامه زنان
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 45، پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • الناز امیرزاده دانا*، مریم ارمغان صفحات 1-27
    اولین شرح حال و خاطرات مکتوب زنان ایران، به زمان قاجار باز می گردد. ولی تاکنون پژوهشی درباره محتوای این سفرنامه ها صورت نپذیرفته و نگاه به زنان قاجار محدود، کلی و گاهی اغراق آمیز است. این درحالی است که نگاه از بستر سفرنامه و شرح حال، حقیقی و مبین واقعیت زمان خویش است. هدف این پژوهش، شناخت نگاه زنان قاجار از فضا و خوانش فضاهای تجربه شده آنها است. پرسش اصلی پژوهش آن است که فضاهای معماری و شهر در سفرنامه ها زنان عصر قاجار از چه جنبه هایی بازنمایی شده است؟ برای پاسخ، سفرنامه های زنان قاجار را انتخاب نموده و از خلال متون آن ها به چگونگی شرح و بازنمایی فضای شهر و معماری، پرداخته می شود. رویکرد پژوهش تاریخی-تفسیری و شیوه ی گردآوری داده ها، اسنادی و روش تحقیق، تحلیل مضمون است و نتایج بیانگر آن است که بازنمایی شهر و معماری در سفرنامه های زنان قاجار، طیفی از کیفیات بصری تا ویژگی های ذهنی را در برمی گیرد و شخصیت راوی، در کیفیت و نوع خوانش و شرح ویژگی مکان موثر است و با وجود موانع پیش روی این زنان، آن ها تا حد ممکن به شرح جزئیات مکان ها می پردازند، که این در خصوص شرح فضاهای شهری، توجه آنها به عظمت بناها، آبادانی و ازدحام جمعیت قابل تامل است.
    کلیدواژگان: فضای معماری، فضای شهر، سفرنامه، زنان قاجار
  • ناهید حسینی* صفحات 29-56
    تجاوز جنسی وجه بارز خشونت و آسیب جدی برای قربانی است. این تحقیق با هدف واکاوی تجربه زیسته زنان قربانی و با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی و استراتژی کلایزی انجام شده است. مشارکت کنندگان، دو گروه زنان معتاد و غیر معتاد و جمعا تعداد 11 نفر، با نمونه گیری هدفمند در دسترس شهر تهران انتخاب شده اند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته تا اشباع داده و اعتبار تحقیق بر اساس تطبیق برساخته های محقق به لحاظ تجربی با برساخته های مشارکت کنندگان و پایایی با کنترل قابلیت اعتماد به داده ها و مثلث کدگذاری انجام شد. تحلیل داده ها با تقلیل گزاره های معنی دار به مقوله ها شامل 47 مفهوم اصلی، 19 زیر مقوله و 8 مقوله اصلی و توصیف و تفسیر متنی و ساختاری انجام گرفت. زخم خوردگی روانی به عنوان درک و فهم از موضوع و چهار مقوله شامل خانواده گسیخته، سرکشی و روابط آزاد، اعتیاد، ناامنی اجتماعی عوامل اثرگذار بر تجاوز جنسی شناخته شد. راهبرد قربانی سکوت اجتماعی و انتقام است و طرحواره آسیب روانی برای همیشه در ذهن و روان او نقش می بندد. سرعت در رسیدگی به مجازات مجرمان، اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی جامعه، قوانین بازدارنده، اقدامات انتظامی و افزایش دستگاه های نظارتی و گشت های پلیس و دوربین های شهری پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: خشونت، خشونت علیه زنان، تجاوز جنسی، زنان
  • اسماعیل سنگاری*، محمد توکلیان صفحات 57-81

    بنابر برخی از عهدنامه ها و وصیت نامه های منسوب به شاهان ساسانی که توسط مورخان دوره اسلامی به دست ما رسیده، فرآیند شاه گزینی توسط خود شاه انجام می پذیرفته است. در نامه تنسر به گشنسب شیوه ای دیگر گزارش شده که طی آن انجمن های دائمی شاه گزینی وجود داشته که وظیفه آن ها که شامل موبدان موبد، دبیران مهشت و سپاهبد سپهبذان می شد، برگزیدن جانشین، پس از مرگ شاه بود. تا پیش از برگردان کتیبه شاپور یکم ساسانی بر کعبه زردشت، آگاهی ما در باب زنان دربار ساسانی محدود به اطلاعاتی می شد که از طریق روایات مورخان دوره اسلامی در اختیار داشتیم. با ترجمه کتیبه شاپور، ابعاد جدیدی در مسئله قدرت از طریق زنان نژاده دربار و تاثیرگذاری آن ها در موضوع جانشینی و مشروعیت شاهان نخستین ساسانی پیش روی پژوهشگران پدیدار شد. در این پژوهش تلاش ما بر این است تا با شیوه توصیفی-تحلیلی، ضلع سومی در مثلث قدرت دوره ساسانی که همانا زنان بانفوذ دربار بوده اند، بگشاییم. از این رو، به بررسی وضعیت زنان والاتبار در دربار شاهان ساسانی از اردشیر یکم تا نرسه (224-302م.) و جایگاه زنان نژاده در به قدرت رسیدن شاهان این دودمان خواهیم پرداخت. پژوهش موردی ما در میان این بانوان، «شاپوردختگ»، همسر بهرام دوم و مادر بهرام سوم است که به احتمال فراوان مدتی نیز به عنوان ولیعهد شاه ساسانی نیز انتخاب شده بود.

    کلیدواژگان: زنان ساسانی، شاپوردختگ، بهرام دوم، داده های مکتوب، شواهد باستانشناختی
  • زهرا صیفی کار، الهه حجازی*، سیده فاطمه موسوی صفحات 83-109
    زیبایی ظاهری در مناسبات جهان مدرن به ویژه برای زنان اهمیت زیادی دارد.بازنمود ابعاد جسمانی هویت در افراد کم توان جسمی متفاوت با دیگران است.پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های هویت زنانه و تصویر بدن در دختران نابینا، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تاویلی انجام شده است.میدان بررسی این پژوهش، دختران نابینای شهر تهران بودند.شرکت کنندگان نیز، 19نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بودند که با استفاده از نمونه گیری دردسترس هدفمند انتخاب شدند.داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمدند و با کدگذاری کلایزی تحلیل شدند.طبق یافته ها هویت زنانه از نگاه شرکت کنندگان شامل سه مقوله کلی ابعاد زنانگی، زنانگی نابینایان و تصویربدن است.هویت زنانه دارای ابعاد درونی، ظاهری و اجتماعی است.زنانگی نابینایان در ارتباط با نقش های اجتماعی، مسائل ارتباطی، مقبولیت و نیز فعالیت اجتماعی شکل می گیرد.در بعد نگرشی تصویر بدن، رسیدگی به ظاهر و رضایت از آن در دختران نابینای شرکت کننده، بالا ارزیابی شد.در بعد ادراکی نیز زیبایی ظاهری، جز در روابط اجتماعی کوتاه مدت، ملاک شایستگی در آن ها شناخته نشد.در نتیجه یافته ها، هویت زنانه دختران نابینا در بعد درونی مانند دیگران است؛ اما آسیب بینایی و پیامدهای آن سبب شده است که هویت زنانه دختران نابینا در بعد جسمانی و اجتماعی متفاوت با دختران دیگر شکل بگیرد و چالش هایی را برای آن ها به همراه داشته باشد.
    کلیدواژگان: زنانگی، هویت زنانه، تصویر بدن، نابینایی
  • زینب مرادی نژاد، محمدتقی کرمی*، سعیده امینی صفحات 111-141
    زنان از مهم ترین نیروهای اجتماعی اند که می توانند در عرصه سیاست، سوژگی داشته باشند. اما امکان یا امتناع این سوژگی بسیار متاثر از ذهنیت آنها به این حوزه است. هدف مقاله بررسی فهم زنان از امر سیاسی و برساخت سوژگی سیاسی از منظر آنهاست. به منظور نیل به هدف تحقیق از روش تحلیل مضمون و تکنیک مصاحبه فردی (35 نفر) و در مصاحبه گروه های کانونی (4 گروه) از زنان تهرانی 25 ساله به بالا و دارای مدرک لیسانس و بالاتر استفاده شد. در پاسخ به سوال اول تم های لکنت جنسیتی امر سیاسی، تنش مندی سپهر سیاسی، الیناسیون جنسیتی در امر سیاسی و اخلاق گریزی میدان سیاست و سوال دوم نیز تم های حضور عقیمانه زنان در عرصه قدرت، زنان به مثابه نیمکت نشین میدان قدرت، طرد زنانگی در سوژگی سیاسی و مختصات سیاست ورزی زنانه استخراج گردید. نتایج پژوهش حاکی از این نکات بود: 1. امر سیاسی جنسیتی در جامعه ایران تابعی از امر سیاسی در کلیت اجتماعی است. 2. با توجه به در هم تنیدگی امر سیاسی و امر جنسیتی در تجربه زنان، نمی توان کنشگری سیاسی زنان را بدون حساسیت های جنسیتی فهم کرد. 3. محوریت مردان در تجربه سیاسی باعث می شود که موضوعات و تجربه زنانه در مناسبات و مناقشات سیاسی طرد شوند.
    کلیدواژگان: زنان، امر سیاسی، سوژگی سیاسی، درک از نابرابری جنسیتی، تاویل زنانه امر سیاسی و برساخت سوژگی سیاسی زنان
  • سحر نقی پور ایوکی، نرگس نیکخواه قمصری*، محمدجواد غلامرضاکاشی، محمد گنجی صفحات 143-172
    هدف از انجام این تحقیق، فراترکیب مطالعات کیفی مرتبط با حجاب درایران بعد از انقلاب اسلامی است. قلمرو مطالعاتی پژوهش، جستجوی تعداد 811 منبع طی سال های 1357 تا 1399 در دو سایت "پرتال جامع علوم انسانی" و "پایگاه علمی جهاد دانشگاهی" بوده که درمرحله اول، 76 منبع و در مرحله دوم و نهایی 53 منبع بر اساس تطابق محتوا و کیفیت منابع و نیز اعتبار(باورپذیری) و اعتماد(اطمینان پذیری) یافته ها، گزینش و مورد بررسی قرار گرفت. در نتایج پژوهش، دو مضمون کلی «حجاب سنتی» و «حجاب مدرن» استخراج شد. در حجاب سنتی، ویژگی حجاب، کارکرد حجاب، راهکارهای تقویت حجاب، استدلالهای پشتیبان برآمده از آموزه های دینی، علل گرایش به حجاب، نحوه مواجهه با عدم رعایت حجاب در راستای تقویت تمایل به حجاب، پیامدهای بدحجابی و نحوه تصویرسازی آن در سایت های داخلی در مقابل حجاب مدرن با ابتنا بر محورهای معنابخشی چون معنای حجاب، شکل حجاب، گونه های حجاب، استدلالهای پشتیبان (نظری و تاریخی)، علل و زمینه های بدحجابی و نحوه مواجهه با آن، وضعیت حجاب و چگونگی تصویرسازی حجاب در سایت های خارجی، در دو سر یک طیف قرار گرفت. در پیوند با این مقولات، شبکه معنایی متفاوتی به تصویر کشیده شد که در پرتو روابط موجود میان سطوح مختلف آن ها «الگوی مفهومی حجاب» انتزاع شد.
    کلیدواژگان: حجاب، حجاب سنتی، حجاب مدرن، الگوی مفهومی، فراترکیب
  • فریبا نیک سیر، سیدخدایار مرتضوی اصل*، فرامرز میرزازاده احمدبیگلو صفحات 173-196
    تفکر در باره هویت فردی و جایگاه فرد و گروه ها در نظام های سیاسی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان بوده است. از این رو مفهومی به نام «حق تفاوت» مطرح شده است که در حیطه عدالت اجتماعی و به تبع آن در عرصه سیاسی قرار می گیرد. جماعت گرایان و جان استوارت میل نظریه پرداز لیبرال و فمینیست پیشکسوت نیز در مورد «حق تفاوت» اجماع نظر دارند. این مقاله با تاکید بر جنسیت، بر آن است که این دو تفکر را واکاوی و مقایسه کند. پرسش این است که اختلاف نظر جماعت گرایان و میل در خصوص حق تفاوت در چیست؟ فرض این است که جماعت گرایان تحت تاثیر مفهوم حکمت عملی (فرونیسس) ارسطو، برداشتی از هویت و حقوق افراد در بستر اجتماعی ارائه می دهند که متضمن زندگی سعادتمندانه درون نظام های سیاسی است. اما جان استوارت میل که از برابری و حقوق افراد از جمله زنان در بستر تفاوت ها دفاع می کند، تحت تاثیر برداشتی دیگر از حق تفاوت است که برگرفته از «رمانتیسم» روسو و هردر می باشد. علاوه بر این، اگرچه به نظر می رسد دیدگاه میل در برخی موارد شباهت هایی با جماعت گرایان دارد، نمی توان نگرش او را به اندیشه جماعت گرایان نزدیک دانست ، زیرا این دو به نحو متفاوتی مفاهیم هنجاری و فرااخلاق خود را سازمان می دهند.
    کلیدواژگان: حق تفاوت، جماعت گرایی، حکمت عملی، جان استوارت میل، رمانتیسم
  • سودابه یوسفی فضل، مصطفی مهرآیین*، منصور وثوقی صفحات 197-228
    یکی از ویژگی های جامعه ایران پدیده ی چند پارگی ذهنیت است.از آنجا که خانواده یکی از مهمترین نهاد های اجتماعی متاثر از این چند گانگی است؛موضوع این مقاله مطالعه جامعه شناختی چند پارگی ذهنیت در تجربه زیسته ی زندگی خانوادگی زنان متاهل می باشد. با در نظرگرفتن سیر تحول مفهوم سوژه، رویکرد نظری ژولیا کریستوا به عنوان چهارچوب نظری انتخاب گردید. مشارکت کنندگان شامل 15 زن متاهل کارمند بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند.رویکرد ما در این مقاله، رویکردی پدیدار شناختی و روش به کار گرفته شده در راستای این رویکرد،روش تحلیل گفتمان پل جی و روث وداک، می باشد.در مرحله توصیف و تقطیع داده ها، گزاره های بیانی مصاحبه شوندگان با توجه به کنش های زبانی مورد نظر پل جی در ذیل دو کارکرد "اقتصاد" و "امورجنسی" مفهوم سازی شدند و در مرحله تفسیر متن، واسازی های صورت گرفته در مرحله توصیف، بازسازی شدند. بر آن بودیم تا لحظات تقابل و شکاف گفتمان های فردمحور مدرن و سنت محورکه در ذهنیت زن ایرانی با یکدیگر آمیخته اند را نشان دهیم. نتایج نشان داد که زن ایرانی با مسائل یکسان در کارکردهای مورد بررسی زندگی خانوادگی، برخورد هایی دو گانه دارد و جهان های ذهنی عقل-محور مدرن و ناعقل محور سنت گرا هر چند یکدیگر را به چالش می کشند و از یکدیگر سرپیچی می کنند، با هم می زی اند و ذهنیتی چند پاره را شکل می دهند.
    کلیدواژگان: زندگی خانوادگی، چندپارگی ذهنیت، امر نشانه ای، امر نمادین، ذهنیت عقل محور مدرن، ذهنیت ناعقل محور غیرمدرن
|
  • Elnaz Amirzadehdana *, Maryam Armaghan Pages 1-27
    The first biography and written memoirs of Iranian women go back to the Qajar period. But so far, no research has been done on the content of these travelogues and the view of Qajar women is limited, general and sometimes exaggerated. The purpose of this research is to understand the view of Qajar women from the space and to read their experienced spaces in the context of patriarchal culture. The main question of the research is what aspects of architectural and city spaces are represented in the travelogues of women of the Qajar era. To answer this question, five travelogues of women of the Qajar era have been selected, and through their texts, how to describe and represent the city space and architectural space is discussed. The historical-interpretive research method and data collection method is documentary and library and thematic analysis method. The results show that the representation of the city and architecture in the travelogues of Qajar women includes a range of visual qualities to mental characteristics, and the personality of the narrator is effective in the quality of the description of the place, and despite the obstacles, they describe the details of the places as much as possible.
    Keywords: Architectural space, city space, Travelogue, Qajar women
  • Nahid Hosseini * Pages 29-56
    Rape is a sign of violence and serious harm to the victim. This research was conducted with the aim of analyzing the lived experience of female victims and using a qualitative method of phenomenology.. The participants, two groups of addicted and non-addicted women and a total of 11 people, were selected by targeted sampling available in Tehran. The data was collected by semi-structured interviews until data saturation and the validity of the research was based on matching the researcher's constructs empirically with the participants' constructs and reliability by controlling the reliability of the data and coding triangle. Data analysis was done by reducing meaningful statements to categories including 47 main concepts, 19 subcategories and 8 main categories and textual, structural description and interpretation. Psychological wounding was defined as the understanding of the issue and four categories, including broken family, rebelliousness and free relationships, addiction, social insecurity, factors influencing sexual assault. The victim's strategy is social silence and revenge, and the schema of psychological damage is forever imprinted on his mind and psyche. Speed in handling the punishment of criminals, preventive measures and community awareness, deterrent laws, policing measures and increasing monitoring devices and police patrols and city cameras are suggested.
    Keywords: Violence, Violence against women, rape, women
  • Esmaeil Sangari *, Mohammad Tavakolian Pages 57-81

    According to some contracts and testaments attributed to the Sassanid kings that have been reached to us by historians of the Islamic period, the process of choosing a king was done by the king himself. Another method was reported in Tansar's letter to Gošnasb, in which there were permanent associations for the selection of the king, whose duty was to select the successor after the death of the king, which included Mobadān Mobad, Mahasht's secretaries (Head of secretaries), and Sepāhbod Sepahbazān (Commander-in-Chief of the Army). Until the translation of the Shapur I inscription on Zoroaster's Ka’ba, our knowledge about the women of the Sassanid court was limited to the information we had through the narrations of historians of the Islamic period. By translating Shapur's inscription, new dimensions of power, through noble women and their influence on the issue of succession and legitimacy of the first Sassanid kings, appeared for the researchers. In this research, our effort is to open the third side in the power triangle of the Sassanid period, which was the influential women of the court, with a descriptive-analytical method. Therefore, the status of noble women in the court of Sassanid kings from Ardashir I to Narseh (224-302 AD) and the position of noble women in the coming to power of the kings of this dynasty will be examined. Our case study among these women is “Šāpūrdoxtak ", the Bahram II’ wife and Bahram III’ mother, who was most likely chosen as the crown prince of the Sassanid king for a while.

    Keywords: Sasanian women, Šāpūrdoxtak, Bahram II, Literary data, Archaeological Evidence
  • Zahra Seyfikar, Elahe Hejazi *, Seyede Fateme Moosavi Pages 83-109
    Beauty especially for women,is important in the modern world.Physical identity in disabled people is different from others.The present study was conducted with the aim of identifying the feminine identity and body image in blind girls.It follows qualitative approach and interpretive phenomenological method.The field of investigation was blind girls in Tehran.The participants were 19 students of Tehran University who were selected by available targeted sampling.The data were obtained through a semi-structured interview and analyzed by Colaizzian coding.According to the findings,female identity from the perspective of the participants includes three general categories:dimensions of femininity,femininity of the blind,and body image.Female identity has inner,physical and social dimensions.The femininity of the blind is formed in relation to social roles,communications,acceptability and social activity.In the attitudinal dimension of body image,attention to appearance and satisfaction with it were rated high in the participants.In the perceptual dimension,beauty was not recognized as a criterion of merit,except in short-term relationships.As a result of the findings,the female identity of blind girls is similar to others in the inner dimension; But visual impairment and its consequences have caused the female identity of blind girls to be formed in a physical and social dimension different from other girls and bring challenges for them.
    Keywords: femininity, feminine identity, body image, Blindness
  • Zeinab Moradi Nezhad, Mohammad Taghi Karami Ghahi *, Saeedeh Amini Pages 111-141
    In the interweaving of political and social affairs, social forces have joined the political arena. Women are one of the most important social forces that can be a subject in the field of politics and power. But the possibility or refusal of this feature is very much influenced by their mentality towards this field. The purpose of this article is to investigate how women perceive and understand the political issue and build political subjectivity from their perspective. For this purpose, the theme analysis method and individual interview technique (35 people) and focus groups (4 groups of four people) of Tehrani women aged 25 years and above and with a bachelor's degree or higher and were selected by purposive sampling method were used. became. According to the results of this article, in response to the first question, there are four themes of gender stuttering in the political sphere, tension in the political sphere, gender alienation in the political sphere, and aversion to morality in the political arena, and in response to the second question, there are four themes of the sterile presence of women in the field of power, women As the seat of power square, the rejection of femininity in political subjectivity and the coordinates of female politics were extracted. Also, the results of the research indicate three important points: 1. The political issue of gender in Iranian society is a function of the political issue in its social totality. 2. Due to the interweaving of the political and gender issues in women's experience, it is not possible to understand women's political activism without gender sensitivities. 3. The centrality of men in political experience leads to the rejection of women's issues and experience in political relationships and disputes, and discouragement and boredom of women from the political sphere.
    Keywords: women, political matter, political subjectivity, understanding of gender inequality, women's interpretation of political matter, construction of women's political subjectivity
  • Sahar Naghipoor Eivaki, Narges Nikkhah Ghamsari *, Mohammad Javad Gholamreza Kashi, Mohammad Ganji Pages 143-172
    The purpose of this research qualitative studies meta- synthesis related to hijab in Iran after the Islamic Revolution. The source of the research was from the 811 bases during the 1357- 1399 in two scientific sites. At first stage, 76 sources and in the second 53 sources were found based on content matching. The quality of the sources as well as the credibility and reliability of the findings were examined. As results, two general themes of "traditional hijab" and "modern hijab" were extracted. The traditional hijab was consisting of the characteristics, function and solutions to strengthen the hijab, the supporting arguments from religious teachings, the reasons for the tendency to wear, how to deal with non-observance of the hijab in order to strengthen the desire to wear The consequences of bad hijab and how to portray it in domestic websites compared to modern hijab, considering the meaning-making axes such as the meaning, shape, types of hijab, supporting arguments, the causes and contexts of bad hijab and how to deal with it, the status of the hijab and how to portray the hijab in Foreign sites were placed at two ends of a spectrum. In the light of existing relationships between their different levels, the "conceptual model of hijab" was abstracted.
    Keywords: hijab, traditional hijab, modern hijab, conceptual pattern, meta-synthesis
  • Fariba Niksiar, Seyed Khodayar Mortazavi Asl *, Faramarz Mirzazade Ahmad Beiglo Pages 173-196
    Thinking about individual identity and the position of individuals and groups in political systems has long been of interest to different thinkers. Therefore, a right called "the right to difference" has been proposed, which is included in the scope of social justice and accordingly is included in the political arena. Communitarians and John Stuart Mill have a consensus on the "right to difference". This article, with an emphasis on gender, aims to analyze and compare these two thoughts. The question is, what is the difference between communitarians and Mill regarding identity and the right to difference? The answer is, the communitarians, under the influence of Aristotle's concept of practical wisdom, provide an understanding of the concept in the social context which guaranties a happy life. But John Stuart Mill, who defends the equality and rights of individuals in the context of differences, including women, is influenced by another understanding of the right to difference, which is derived from the "romanticism" of Rousseau and Herder. In addition, although it seems that Mill's view has some similarities with the communitarians, his attitude is not close to the communitarians’ thoughts, because these two attitudes organize their normative and meta-ethical concepts in different ways.
    Keywords: Right to difference, communitarianism, practical wisdom, John Stuart Mill, Romanticism
  • Soudabeh Yousefi Fazl, Mostafa Mehraeen *, Mansoor Vosooqi Pages 197-228
    One of the important features of Iranian society is the mentality hybridization.Since the family is one of the most important social institutions affected by this multiplicity, the purpose of this essay is the sociological study of mentality hybridization in lived experience of family life of women.Considering the transformation process of the subject,Kristeva's theoretical approach was chosen as the theoretical paradigm.Participants included 15 married women who were selected purposefully.our approach in this article is the phenomenological approach and the method used based on this approach to the problem, is Paul Gee and Ruth Wodak discourse analysis method.in data description and segmentation phase, the statements of the interviewees were conceptualized in Paul Gee's linguistic actions,which were covered under the two functions of "family life"including economics and sex and in the interpretation phase, the deconstructions stage were reconstructed.We wanted to show the moments of confrontation and gap between the modern individual rational-oriented discourses and the traditional rational-oriented discourses that are intertwined in the woman mind in the family.The results showed that Iranian woman have dual encounters with the same issues in various functions of family life and the rational-logical and emotional-irrational mental worlds,though challenging and defying each other,coexist and form mentality hybridization.
    Keywords: Family life, mentality hybridization, symbolic, Semiotic, Modern Rational mentality, Traditional irrational mentality