فهرست مطالب

مجله راهور
پیاپی 47 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/28
  • تعداد عناوین: 5
|
  • وحید صمدپور، امید فرضی، محمدصادق بنداروند، مهدی امیدی* صفحات 9-24
    زمینه و هدف

    همجواری استان ایلام با کشور عراق و تردد بالای زوار، وجود جاده های کوهستانی که اکثرا از میان روستاها عبور می کنند و همچنین عدم شناخت مسافران و زائرین از جاده های استان باعث افزایش تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن شده است. هدف این پژوهش شناسایی نقاط حادثه ساز استان ایلام، شناخت عوامل اثرگذار بر تصادفات جاده ای و تحلیل روند آن ها و شناسایی عوامل موثر بر مرگ و میر ناشی از تصادفات در استان ایلام است.

    روش

    این پژوهش از نوع مقطعی بوده و متغیرهای آن کمی - کیفی هستند. داده ها براساس اطلاعات آماری به دست آمده از سیستم تصادفات راهنمایی و رانندگی، سازمان پزشکی قانونی و بیمارستان ها با دسترسی به پرونده های تصادفات جاده های استان ایلام به دست آمدند. برای تحلیل داده ها از آزمون خی - دو ، رگرسیون لجستیک و تحلیل روند سری های زمانی در نرم افزارهای Spss و Minitab استفاده شد.

    یافته ها

    سن، تحصیلات، روشنایی و نقص جاده از مهمترین عواملی هستند که ارتباط معنی داری با میزان تصادفات داشتند اما دو عامل نوع گواهینامه و مدت زمان رانندگی تاثیر معنی داری بر میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات داشتند.

    نتیجه گیری

    اصلی ترین دلیل های به وجود آمدن مرگ و میر تصادفات در جاده های استان ایلام، عدم آگاهی و آموزش کافی رانندگان در مرحله اخذ گواهینامه نسبت به مقررات و نیز ایمنی خودشان است که در بر اساس آن فرهنگ نامناسب رانندگی را به وجود آورده است.

    کلیدواژگان: نقاط حادثه ساز، سوانح رانندگی، برون شهری، سری های زمانی، ایمنی
  • امیر ایمانی*، داود شکیبایی فر صفحات 25-74
    زمینه و هدف

    در نظام کنونی جهان، بهره وری و ارتقاء آن یکی از اهداف عمده سازمان های فعال و زنده است. در نظام متحول و پیشرو، اولین گام، کوشش برای شناخت و تعیین عوامل موثر بر افزایش بهره وری سازمانی است که با بقاء و دوام حیات ملت ها گره خورده و یکی از معیارهای تعیین کننده قدرت در جوامع بین المللی و محافل علمی است. لذا این پژوهش، با هدف شناخت عوامل موثر بر کاهش نارضایتی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در حوزه عملیات ترافیک و تاثیر آن بر بهره وری سازمانی، انجام شد.روش تحقیق: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است و جامعه مورد مطالعه شامل تمامی کارکنان پایور و پیمانی پلیس راهور فراجا در سراسر کشور بودند. تعداد 1200 نمونه به روش تصادفی ساده از کارکنان پلیس راه و راهور کشور انتخاب شدند، سپس نمونه های موصوف نسبت به تکمیل دو پرسشنامه نوردیک و بادی مپ که قبلا روایی و پایایی آن توسط محققین اثبات شده است، اقدام نمودند. همچنین جهت بررسی بهره وری کارکنان تعداد 200 نفر از کارکنان ستاد پلیس راهور فراجا به روش هدفمند با غربالگری جسمانی در مرکز تندرستی ستاد پلیس راهور فراجا زیر نظر متخصص رشته مربوطه با استفاده از دستگاه بادی آنالیز، صفحه شطرنجی، گونیامتر فلزی، دستگاه اینکلایمتر و... به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و سپس به دو گروه الف) کمترین و سالم ترین افراد به لحاظ ساختار قامتی و گروه ب) بیشترین عارضه های قامتی، تقسیم شدند.

    کلیدواژگان: نارضایتی، کفش های سازمانی، اختلالات اسکلتی- عضلانی، نقاط متمرکز درد، کارکنان پلیس راهور فراجا، بهره وری سازمانی
  • شهاب حسن پور*، سجاد امیری، ولی الله پیرا صفحات 75-114

    بررسی ها نشان می دهند که رفتار راننده در اکثر سوانح و تصادفات در ایران و جهان عامل اصلی بروز حادثه بوده است و 90 تا 95 درصد تصادفات در ایران به نوعی با عامل انسانی و به ویژه رفتارراننده مرتبط بوده اند. رانندگانی که تجربه خشم در حین رانندگی را بیشتر گزارش می دهند،و به شیوه های پرخاشگرانه و تحریک آمیز ابراز میکنند و به طور قابل ملاحظه ای رفتارهای رانندگی پرخطر و پرخاشگرانه بیشتری دارندبیشتردر معرض تصادفات قرار دارند . به منظور پیشگیری و کاهش این صدمات، از روش های مختلفی استفاده شده است که یکی از آن ها آموزش فرهنگ ترافیک است. بدین ترتیب پژوهش حاضربا هدف بررسی اثرسنجی آموزش فرهنگ ترافیک بر کنترل خشم رانندگان مسافربر وسایل نقلیه نقلیه عمومی سبک درون و برون شهری می باشد. روش این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی و بصورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری، شامل کلیه رانندگان مسافربر عمومی وسایل نقلیه سیک درون و برون شهری دارای حداقل 5 فقره تخلف حادثه ساز تسلیمی در سال 1401 با محدودیت سنی 21 تا 45 سال و تحصیلات بالای دیپلم در شهر خرم آباد بودند.که از این تعداد، 60 نفر (دوگروه 30 نفره رانندگان مسافربر درون و برون شهری) به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و هر گروه به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفره) آزمایش و دو گروه (15 نفر) گواه تقسیم شدند.

    کلیدواژگان: خشم، آموزش فرهنگ ترافیک، رانندگان مسافربر، اثرسنجی
  • محسن محمدی* صفحات 115-138
    زمینه و هدف

    این تحقیق به بررسی کارایی استفاده از فرایندکاوی در مدیریت جریمه های ترافیکی می پردازد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی اثربخشی این روش در بهبود عملکرد فرایندهای جمع آوری جریمه و درک بهتری از رفتار رانندگان و بهبود قوانین و مقررات ترافیکی است.

    روش

    در این تحقیق، ابتدا با استفاده از فرایندکاوی، جریان کنترل فرایند براساس اطلاعات استخراج شده از گزارش های وقوع حادثه ساخته می شود. سپس از تکنیک های فرایندکاوی برای مدل سازی فرایند جریمه ترافیکی به دلیل تخلفات استفاده می شود. از نمودارهای جهت دار و دیاگرام ها برای ساختن مدل های فرایند اطلاعات استفاده می شود و از کتابخانه PM4PY در محیط برنامه نویسی پایتون برای انجام فرایندکاوی بهره می برد.

    یافته ها

    یافته های این تحقیق نشان می دهد که استفاده از فرایندکاوی، با درنظر گرفتن فعالیت ها در ردیاب های مربوطه، اطلاعات مفیدی را در شناسایی موارد فراهم می کند. این رویکرد قادر است به طور مستقیم رفتار متخلفان در فرایند پیگیری را پیگیری نماید و از اهمیت فرایندکاوی در بهبود کارایی فرایندهای جمع آوری جریمه و کاهش هزینه های مربوط به آن تاکید می کند.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این تحقیق، اهمیت مدیریت کارآمد جریمه های ترافیکی برای حفظ ایمنی جاده و اجرای قوانین ترافیکی به وضوح مشخص می شود. استفاده از روش های فرایندکاوی می تواند منجر به بهبود عملکرد و اجرای موثر تر فرایندهای جمع آوری جریمه و همچنین به شناخت بهتری از رفتار رانندگان و بهبود قوانین و مقررات ترافیکی شود.

    کلیدواژگان: فرایندکاوی، ترافیک جاده ای، گزارش رویداد، مدل فرایند پرداخت جریمه
  • سید احمد حسینی، علی مرادی*، غلامرضا جعفری نیا صفحات 139-176
    زمینه و هدف

    در این پژوهش، مولفه های حوزه آموزش پلیس و مهارت های فرهنگی و اجتماعی رانندگان شناسایی شد و در ادامه نیز هدف این مقاله، بررسی اثربخشی ابعاد آموزش های پلیس راهور بر بهبود وضعیت مهارت های فرهنگی و اجتماعی رانندگان (استان خوزستان) می باشد.

    روش

    از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل رانندگان و ماموران پلیس راهور بود که با توجه به فرمول کوکران تعداد 264 نفر از رانندگان و 277 نفر کارشناسان اخطاریه نویس به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها  توسط نرم افزار های «SPSS» و «Smart PLS» انجام شد.

    یافته ها

    آموزش های پلیس راهور در ارتقای مهارت های فرهنگی و اجتماعی رانندگان در استان خوزستان دارای تاثیر مثبت و معنی دار است و ضریب مسیر 0.870 و مقدار آماره تی 65.390 برای پرسش نامه رانندگان و ضریب مسیر 0.771 و مقدار آماره تی 24.626 برای پرسش نامه پلیس راهور مورد قبول واقع شد و آموزش های پلیس راهور از طریق برنامه های خانواده مدار، برنامه های مدرسه مدار، رسانه ملی و برنامه های اجتماعی محور  ارتقای مهارت های فرهنگی و اجتماعی رانندگان در استان خوزستان تاثیر مثبت داشت و آموزش های پلیس راهور در آگاه سازی، مدیریت خطر و مسئولیت پذیری اجتماعی رانندگان در استان خوزستان موثر بود و مقدار آماره تی و ضریب مسیر مربوطه برای این متغیرهای در محدوده قابل پذیرش به دست آمد.

    نتیجه گیری

    ابعاد، مولفه ها و شاخص های برنامه های خانواده مدار، مدرسه مدار و اجتماع محوری و رسانه ملی دارای همبستگی و اولویت اجرایی به جهت بهبود وضعیت مسئولیت پذیری، مدیریت خطر و آگاهی سازی در رانندگان هستند.

    کلیدواژگان: پلیس راهور، رانندگان، مهارت های فرهنگی، مهارت های اجتماعی، آموزش
|
  • Mohsen Mohammadi * Pages 115-138

    This research examines the effectiveness of using process mining in the management of traffic fines. The main purpose of this study is to investigate the effectiveness of this method in improving the performance of fine collection processes and a better understanding of drivers' behavior and improving traffic laws and regulations.

    Method

    In this research, first, using process mining, process control flow is built based on information extracted from incident reports. Then, process mining techniques are used to model the process of traffic fines due to violations. Directed graphs and diagrams are used to build information process models, and the PM4PY library is used in the Python programming environment to perform process mining.

    Findings

    The findings of this research show that the use of process mining, taking into account the activities in the relevant detectors, provides useful information in identifying cases. This approach is able to directly track the behavior of offenders in the follow-up process and emphasizes the importance of process analysis in improving the efficiency of fine collection processes and reducing related costs.

    Conclusion

    According to the findings of this research, the importance of efficient management of traffic fines to maintain road safety and enforce traffic laws is clearly defined. The use of process mining methods can lead to the improvement of performance and more effective implementation of fine collection processes, as well as to a better understanding of the behavior of drivers and the improvement of traffic laws and regulations.

    Keywords: process mining, Road traffic, event log, Fine process model
  • Seyed Ahmad Hosseyni, Ali Moradi *, Gholamreza Jafarinia Pages 139-176
    Background and purpose

    In this research, the components of police training and the cultural and social skills ofdrivers were identified, and the purpose of this article is to investigate the effectiveness oftraffic police training on improving the cultural and social skills of drivers (Khuzestanprovince).

    Method

    It is practical and correlational in terms of purpose. The statistical population included drivers and traffic police officers, according to Cochran's formula, 264 drivers and 277 warning writers were selected as samples. Data collection was done using a researcher-made questionnaire. Data analysis was done by "SPSS" and "Smart PLS" software.

    Findings

    Traffic police trainings have a positive and significant effect on improving the cultural and social skills of drivers in Khuzestan province, and the route coefficient is 0.870 and the t-statistic value is 65.390 for the drivers' questionnaire, and the route coefficient is 0.771 and the t-statistic value is 24.626 for the traffic police questionnaire. Traffic police trainings through family-oriented programs, school-oriented programs, national media, and social programs focused on improving the cultural and social skills of drivers in Khuzestan province had a positive effect, and traffic police trainings in awareness, risk management, and social responsibility of drivers in the province. Khuzestan was effective and the value of t statistic and the corresponding path coefficient for these variables were obtained in the acceptable range.

    Conclusion

    dimensions, components and indicators of family-oriented, school-oriented and community-oriented programsand national media have correlation and implementation priority in order to improve the state of responsibility, risk management and awarenessamong drivers..

    Keywords: Traffic Police, drivers, Cultural Skills, social skills, Education