فهرست مطالب

محیط زیست و توسعه - پیاپی 3 (بهار و تابستان 1390)

نشریه محیط زیست و توسعه
پیاپی 3 (بهار و تابستان 1390)

  • 134 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/08/05
  • تعداد عناوین: 16
|
  • صفحه 5
  • مقالات علمی
  • سیدعلی جوزی، نسرین مرادی مجد صفحه 7
    منطقه جنگلی بوالحسن با مساحت 5725 هکتار در شمال شرقی شهرستان دزفول واقع شده است. این منطقه جزء جنگل های طبیعی و مناطق گردشگری در شهرستان دزفول می باشد. ویژگی های بالقوه منطقه بوالحسن مانند جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری منطقه، وجود ارتفاعات کوه هفت تنان و همین طور وضعیت صخره ها و نزدیکی این منطقه به شهر دزفول موجب انتخاب منطقه جهت ارزیابی توان اکولوژیکی برای کاربری توریسم گردید. در این راستا و با توجه به ویژگی اکولوژیکی منطقه بوالحسن، ارزیابی منطقه مورد مطالعه با کمک روش SMITH انجام پذیرفت. برای تهیه نقشه های لازم ابتدا کار شناسایی، تهیه و تولید منابع پایدار و ناپایدار انجام و معیارها و متغیرهای مورد نظر برای ارزیابی منطقه جنگلی بوالحسن مشخص شد. در ادامه نقشه های منطقه مورد بررسی به شبکه هایی از مربع (پیکسل) تقسیم و سپس منابع اکولوژیکی مرتبط با کاربری مورد نظر در این شبکه ها شناسایی و براساس پارامترهای متعددی برای اختصاص اراضی به کاربری اکوتوریسم نمره دهی شد و نهایتا میانگین نمرات مربوط به عوامل مختلف در هر پیکسل محاسبه شده و درجه توان اکولوژیکی منطقه برای اکوتوریسم مشخص شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در حدود 118 پیکسل یعنی حدود 31% در کلاس متوسط و 262 پیکسل در حدود 69% در کلاس ضعیف قرار می گیرد. در نتیجه در پایان فرآیند ارزیابی و پس از تلفیق نقشه ها و تعیین توان منطقه برای این کاربری، نتایج (نقشه حاصله) حاکی از شرایط ضعیف تا متوسط منطقه برای اکوتوریسم می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی توان اکولوژیکی، اکوتوریسم، روش شبکه ها، منطقه بوالحسن دزفول، روش SMITH
  • سید حسن موسوی، افشین دانه کار، دانیال اژدری صفحه 15
    زیستگاه مصنوعی دریایی به کلیه اشیاء و سازه های انسان ساختی گفته می شود که به صورت اتفاقی یا به عمد توسط انسان در حالت شناور در سطح آب، معلق در ستون آب یا ثابت در بستر دریا برای دستیابی به اهدافی خاص مستقر شده، تا این که شرایط موجود در زیستگاه های طبیعی را تا حدودی بازسازی کند. زیستگاه های مصنوعی دریایی همواره به عنوان ابزاری برای حفاظت، گسترش و بازسازی زیستگاه های طبیعی در محیط دریا مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه زیستگاه های مصنوعی دریایی از مواد و مصالح مختلفی در سراسر جهان ساخته می شوند. تایرهای فرسوده به دلیل فراوانی و در دسترس بودن، ارزان بودن، پایداری و دوام زیاد در برابر آب شور و دارا بودن سطحی چسبنده برای جذب آبزیان مختلف، امروزه یکی از پرکاربردترین مواد برای ساخت زیستگاه های مصنوعی دریایی در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه که دارای ساحل هستند به شمار می روند. کاربرد تایرهای فرسوده در بستر دریا تحت عنوان زیستگاه مصنوعی می تواند اثرات (مثبت و منفی) زیادی را روی محیط زیست منطقه به دنبال دارد. از این رو در این مقاله سعی شده است تا با گردآوری و مطالعه گزارشات و یافته های مرتبط با موضوع، اثراث مثبت و منفی محیط زیستی کاربرد تایرهای فرسوده به عنوان زیستگاه های مصنوعی دریایی مورد بررسی قرار گیرد. پراکنش و مهاجرت منابع زنده دریایی، افزایش ذخایر آبزیان با ایجاد پناهگاه و غذا، کاهش شدت جریانات دریایی، افزایش فعالیت های غواصی و ماهی گیری تفریحی و در نهایت افزایش میزان جذب توریسم از جمله مهمرین اثرات مثبت تایرهای فرسوده در محیط دریا به شمار می رود. ناپایداری زیستگاه های مصنوعی ساخته شده از تایرها به دلیل سبکی تایرها، آلودگی آب دریا و آبزیان به فلزات سنگین از قبیل روی (Zn)، کادمیوم (Cd)، مس (Cu) و سرب (Pb) ناشی از ورود شیرابه خروجی تایرها از جمله مهمترین اثرات منفی کاربرد تایرهای فرسوده در محیط دریا به شمار می روند. همچنین در این مقاله به بررسی تاثیر سمیت شیرابه خروجی از تایرهای فرسوده در آب های با میزان شوری مختلف (شیرین، لب شور و شور) روی آبزیان نیز پرداخته شده است. در نهایت توصیه می شود که برای ساخت زیستگاه های مصنوعی دریایی بهتر است تا حد امکان از تایرهای فرسوده استفاده نشده و بیشتر از مواد بی اثر یا کم خطری از قبیل، نخاله های ساختمانی (ستون های بتنی)، سازه های سیمانی و فلزی، پیکره اتومبیل ها و هواپیما و کشتی ها، واگن های قطار و مواد طبیعی همچون سنگ ها و صخره ها استفاده گردد.
    کلیدواژگان: تایرهای فرسوده، زیستگاه های مصنوعی دریایی، موجودات آبزی، فلزات سنگین، آلودگی
  • سهند بنی کمال صفحه 23
    با اهمیت یافتن ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی توسعه پایدار در جوامع و سازمانها، تصمیمگیری در برنامه ریزی و توسعه گردشگری پیچیدهتر شده است. سیستمهای اطلاعات جغرافیایی ابزارها، تکنیکها و فنآوری هایی را ارائهمیدهند کهمیتواند به توسعه پایدار گردشگری کمک کنند. با استفاده از داده های مکانیمیتوان تعارضات را شناسایی، اثرات را ارزیابی و به تصمیمگیری کمک کرد. ارزیابی و شبیه سازی اثرات بیش از پیش در توسعه گردشگری اهمیتمییابد و GISمیتواند شرایط زیست محیط را ممیزی، مکان مناسب برای توسعه را انتخاب، تعارضات را شناسایی و روابط را مدلسازی کند. ارزیابی اثرات محیطزیستی نظاممند، نیاز به ابزاری برای جمعآوری، تلفیق، دخل و تصرف، تصویر سازی و تجزیه و تحلیل داده ها دارد که تمامیاین کارها از عهده GIS برمیآید.این مقاله به دنبال بررسی کاربردهای سیستمهای اطلاعات جغرافیایی در برنامه ریزی گردشگریمیباشد.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات جغرافیایی، برنامه ریزی گردشگری، توسعه پایدار گردشگری
  • دنیا پاداش*، امین پاداش، مسعود نادریان، محمد سلطان حسینی صفحه 31

    محیط زیست یا محیطی که در آن زندگی می کنیم در واقع تاثیرگذار بر همه تلاش ها و فعالیت های بدنی ما می باشد بنابراین نمی توان اثرات محیط را بر چرخه زندگانی انسان ها نادیده گرفت. بنابراین باید واقعیت را بپذیریم که محیط ز یست در تمامی فعل و انفعالات عصر حاضر نقش بسزایی دارد.
    منظور از بررسی اثرات محیط زیستی، تضمین حمایت محیط زیست و منابع طبیعی و حمایت از آنها (که شامل انسان نیز می شوند) از آثار پیشرفت غیرمتوازن و کنترل نشده است. هدف دراز مدت این ارزیابی، تضمین پیشرفت اقتصادی ادامه دار است که احتیاجات نسل حاضر را بدون هیچ گونه کمبود و ایجاد مشکل جهت نسل آینده مرتفع نماید.
    در حال حاضر محیط زیست به عنوان سومین رکن المپیزم بعد از ورزش و فرهنگ مطرح می باشد. هدف کلی پژوهش، تعیین اثرات محیط زیستی اماکن ورزشی بر محیط شهری اصفهان بود. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ساکنان اطراف ورزشگاه های شهر اصفهان و مسئولان ورزشگاه ها بود. حجم نمونه برآورد شده پس از انجام یک مطالعه مقدماتی، برای ساکنان اطراف ورزشگاه ها 185 نفر محاسبه که از طریق روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. حجم نمونه مسئولان ورزشگاه ها برابر با جامعه آماری بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که دارای 10 گویه در حیطه اثرات محیط زیستی بوده که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری T تک متغیره و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (F) استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین های حاصله در خصوص اثرات اجتماعی بر محیط شهری از نظر مردم و مسئولین ورزشگاه ها بزرگتر از سطح متوسط (3) بود. همچنین Fمشاهده شده در سطح 05/0= تفاوت معناداری را بین نظرات مردم و مسئولین ورزشگاه ها در خصوص آثار محیط زیستی اماکن ورزشی بر محیط شهری نشان داد.

    کلیدواژگان: ورزش، اماکن ورزشی، محیط شهری، اثرات محیط زیستی
  • جواد صالحی، حسین مرادی صفحه 37
    بدون شک فعالیت های بشر در طی دهه های گذشته اثرات محیط زیستی منفی فراوانی به دنبال داشته است. و کمبود اطلاعات و آگاهی جامعه از فعالیت های پیرامون خود، سبب تشدید این اثرات منفی شده است. بنابراین با توجه به افزایش روز افزون اثرات محیط زیستی، نیازمند ابزاری هستیم که بتواند این اثرات محیط زیستی را اندازه گیری کند. ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) شامل حجم زیادی از اطلاعات کمی و کیفی بوده که روش های معمول قادر به ارائه آنها به درستی نمی باشد و از آن جایی که EIA یکی از مناسب ترین معیار های توسعه پایدار و مدیریت محیط زیست در جهان به شمار می رود، بنابراین می بایست روش های مناسب به کارگرفته شده و به مورد اجرا گذاشته شود. در این مقاله سعی شده است کاربرد منطق فازی را در ارزیابی اثرات محیط زیستی که قادر به پشتیبانی، ادغام کامل اطلاعات کمی و کیفی و همچنین تصمیم گیری می باشد، معرفی گردد.
    کلیدواژگان: ارزیابی اثرات محیط زیستی، متغیرهای زبان شناختی، منطق فازی، تصمیم گیری
  • میترا البرزی منش صفحه 45
    سال های زیادی از عمر مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح ها و پروژه های عمرانی در ایران نمی گذرد. تصویب قوانین در این زمینه نتیجه تحولات جهانی در زمینه توسعه پایدار و سال ها تلاش و پیگیری اساتید و کارشناسان متعهد و برجسته محیط زیست، علاقمندان به توسعه پایدار و سازمان های غیردولتی محیط زیستی در ایران بوده است. سوالی که مطرح می شود این است که تصویب قوانین ارزیابی اثرات محیط زیستی در کشور، تا چه میزان موجب عدم اجرای طرح ها و پروژه های ناپایدار شده است؟
    مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی به هر صورت و با هر روشی که انجام شود، مهم اطلاعاتی است که از این مطالعات در زمینه اثرات یک طرح یا پروژه بر عوامل متعدد محیط های فیزیکی- شیمیائی، بیولوژیک و اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی و سلامت حاصل می شود. شیوه جمع بندی و به ویژه نتیجه گیری از مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح ها نقش بسیار مهمی در این مطالعات برعهده دارد. در حقیقت این بخش از مطالعات ارزیابی اثرات است که تعیین می نماید، طرح یا پروژه تصویب و به مورد اجرا گذارده شود و یا به دلیل اثرات شاخص و غیر قابل جبران، مردود و از اجرای آن جلوگیری شود. به علاوه این بخش از مطالعات تعیین کننده اثرات شاخصی است که نیازمند تمهیدات کاهش اثرات (شامل گزینه های اصلاح یا تغییر در فعالیت ها و یا طرح های بهسازی محیط) می باشد.
    در این مقاله به یکی از شیوه های مرسوم جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی که با کمک ماتریسی تحت عنوان ماتریس ایرانی، صورت می پذیرد اشاره شده است و برخی مشکلات آن مورد بحث قرار می گیرد. در خاتمه پیشنهادهایی برای جمع بندی و نتیجه گیری هدفمند ارایه می شود.
    کلیدواژگان: روش ماتریس ایرانی، جمع بندی نتایج ارزیابی اثرات بر محیط زیست
  • ملیحه مسعودی، عبدالرسول سلمان ماهینی، مرجان محمدزاده، سیدحامد میرکریمی، امید عبدی صفحه 53
    امروزه گردشگری طبیعت، بخش مهمی از فعالیت های جهانگردی را در دنیا به خود اختصاص داده است. رویکرد به اکوتوریسم به عنوان الگوی گردشگری در طبیعت، امروزه مورد توجه فراوانی قرار گرفته و بخش مهمی از فعالیت های گردشگری را در دنیا به خود اختصاص داده است. در این نوع فعالیت، گردشگران برای بهره گیری از زیبایی های طبیعت به مناطق طبیعی از جمله تالاب ها، سواحل و سایر اکوسیستم های طبیعی سفر می کنند. اکوتوریسم که بر پایه توانمندی های محیطی و منابع طبیعی بنا نهاده شده در صورتیکه با برنامه ریزی دقیق و امکان سنجی مناطق به لحاظ توان و توجه به تقاضا و نظرات مردم (بازدیدکنندگان) ترکیب شود، می تواند راهکاری جهت استفاده بهینه در حین حفاظت از مناطق تحت مدیریت فراهم کند. هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی توانمندی مناطق طبیعی جهت فعالیت های اکوتوریستی با توجه به تقاضای مردم و بازدیدکنندگان است. منطقه مورد مطالعه در این پژوهش، پناهگاه حیات وحش میانکاله در جنوب دریای خزر، در نظر گرفته شده است. جهت انجام این پژوهش از پرسشنامه حضوری-خود اظهاری برای جمع آوری نظرات بازدیدکنندگان استفاده گردید. بدین منظور، 14 فعالیت تفرجی قابل انجام و متناسب با موقعیت و ظرفیت منطقه با نظر کارشناسی انتخاب شد. سپس، پرسشنامه ای در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت تا بر اساس ترجیحات خود فعالیت های تفرجی را از 1 تا 14 رتبه بندی نمایند. سپس فرمولی برای تحلیل داده های حاصل تدوین گردید، نتایج گویای این است که امتیاز فعالیت های انتخابی در منطقه به ترتیب اولویت عبارتند از: پرنده بینی (91)، شنا (89)، عکاسی و فیلمبرداری از طبیعت (7/84)، منظره بینی (6/83)، سوارکاری (83)، قایق رانی (پارویی) (6/81)، ماهیگیری (3/77)، استراحت (6/76)، تحقیق (6/75)، اردوزنی (59/75)، مشاهده میراث فرهنگی (5/75)، خورگشت (8/74)، دوچرخه سواری (8/74) و شکار (22/74).
    کلیدواژگان: اکوتوریسم، ارزیابی تقاضای تفرجی، پرسشنامه، پناهگاه حیات وحش میانکاله
  • حسین سپهر، مجید مخدوم، شهرزاد فریادی صفحه 61
    یکی از مفاهیمی که از دهه نود میلادی وارد ادبیات توسعه شد و هم اکنون نیز در حال رشد است، مفهوم مدیریت پایدار سرزمین می باشد که خود این مفهوم نیز بالتبع مفاهیم دیگری را همچون پایش مدیریت سرزمین و به دنبال آن ارزیابی کیفیت سرزمین را به ادبیات توسعه پایدار وارد کرده است. هدف مقاله حاضر مرور و دسته بندی روش های به کار رفته در ارزیابی کیفیت سرزمین به عنوان یکی از ابزارهای پایش مدیریت پایدار سرزمین و در نهایت ارائه مدلی برای ارزیابی کیفیت سرزمین با توجه به شرایط طبیعی و مدیریتی حاکم بر ایران است. این پژوهش با استفاده از مطالعه کتابخانه ای و مرور تحقیقات صورت گرفته در زمینه ارزیابی کیفیت سرزمین و صورت بندی تحلیلی کیفی انجام گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش مذکور حاکی از آن است که ارزیابی کیفیت سرزمین در جهان به دو روش کلی انجام می گیرد: روش مبتنی بر آمارهای تفصیلی زیستی و روش مبتنی بر سنجش فعالیت های انسانی. همچنین مدل تخریب نیز که برای ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست به کار گرفته می شود، برای ارزیابی کیفیت سرزمین در ایران پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: ارزیابی کیفیت سرزمین، مدیریت پایدار سرزمین، پایش محیط زیستی، مدل تخریب
  • Alain F.Zuur، Elena N.Leno، Chris S.Ephlick ترجمه: دکتر عبدالرسول سلمان ماهینی صفحه 69
    1. در طی آموزش آمار به بوم شناسان و متخصصان محیط زیست، نویسندگان این مقاله متوجه تعدادی مشکلات آماری شدند که باعث می شد نیمی از پژوهش ها با نقض فرضیات روش های آماری انجام شوند.
    2. برخی از مشکلات اثر ناچیزی بر روی نتایج بوم شناختی دارند، اما برخی دیگر باعث افزایش خطای نوع اول و دوم و نتیجه گیری غلط می شوند و با وارسی داده ها بهتر می توان از این مشکلات اجتناب نمود. این خطاهای آماری به ویژه در بوم شناسی کاربردی که مبنای مدیریت و تصمیم گیری های مهم است، بسیار اثرگذار هستند.
    3. در این مقاله پروتکلی برای وارسی داده ها ارائه می شود و روش های کنونی شناسایی داده های پرت، ناهمگنی واریانس ها، همبستگی خطی، وابستگی مشاهده ها، اثر متقابل میان متغیرها، صفرهای دوگانه در تحلیل های چند متغیره، تورم صفر در مدل سازی خطی عمومی شده (GLM) و نوع درست روابط میان متغیرهای مستقل و وابسته مورد بحث قرار می گیرند. همچنین، راه حل این مشکلات توضیح داده می شود. سوء برداشت در خصوص نرمال بودن داده ها مورد بررسی قرار می گیرد و راه های تبدیل داده ها توضیح داده می شود.
    4. وارسی داده ها مانع از بروز خطای نوع اول و دوم می شود و از این رو احتمال نتیجه گیری ها و توصیه های غلط مدیریتی و بوم شناختی را کاهش می دهد. پس، لازم است این کارانجام شود تا گزینه های مدیریتی مستخرج از نتایج بربنیان استوارتر آماری قرار گیرند.
    کلیدواژگان: همبستگی خطی، وارسی داده ها، تبدیل داده ها، خطای نوع اول و دوم، تورم صفر
  • صفحه 88
  • صفحه 109
  • صفحه 112
  • گزارش پژوهشی
|
  • Jozi, S. A., Moradi Majd, N Page 7
    Bolhasan forest zone with an area of 5725 hectares is located in the northeast city of Dezful. This region comprises natural forests and tourist areas. Characteristics of Bolhasan area such as cultural, historical and tourist attractions, Haft Tanan Mount and geological features near the area have led to selection of the area as a tourist destination. Hence, given the specific ecological features of the area, its ecological capability for tourism was evaluated using SMITH method. The necessary maps were prepared through identification and generation of stable and unstable resources, as well as, the desired criteria and variables for evaluating Bolhasan forest area were also considered. We dividedthe study area to networks of squares (pixels) and then ecological resources associated with the networks were evaluated and various parameters of land scored by ecotourists were also collected. Finally, mean scores for different factors in each pixel were calculated that showed the degree of ecological capability for ecotourism. The results of this study showed that about 118 pixels, i.e. about 31% are placed in the middle class and 262 pixels, about 69% are placed in the poor class. By integration of maps we determined the capability of the region for ecotourism. The resulting map showed weak to moderate condition of the region for ecotourism.
  • Mousavi, S. H., Danehkara., Azhdari, D Page 15
    Artificial reefs have been suggested as a tool for conservation, enhancement and restoration of natural habitat in the marine environment. Artificial reefs have been built from a wide variety of materials in the world. Scrap tires due their availability, cost, stability and having large empty spaces, are one of the most popular materials used for building the artificial reefs. In this paper, we show the results of our study on the environmental positive and negative effects of scrap tires as artificial reefs. Increasing of aquatic biodiversity is the main positive effect associated with scrap tires while seawater pollution with heavy metals such as Zn, Cd, Cu and Pb are the most important negative effects in the marine environment. Also, in this paper we indicated that leachates from scrap tires in the fresh water (waters with low salinity) in comparison with seawater (waters with high salinity) have the largest negative impacts on the aquatic organisms. Based on the results, utilization of scrap tires as artificial reef in highly turbid waters should be controlled to prevent the waters from secondary contamination.
  • Banikamali, S Page 23
    Decision-making in tourism development and planning is becoming increasingly complex as economic, social and environmental aspects of sustainable development are becoming more important for organizations and communities. Geographical Information Systems (GIS) can provide a tool box of techniques and technologies of wide applicability to the achievement of sustainable tourism development. Spatial (environmental) data can be used to explore conflicts, examine impacts and assist decision-making. Impact assessment and simulation are increasingly important in tourism development, and GIS can play a role in auditing environmental conditions, examining the suitability of locations for proposed developments, identifying conflicting interests and modelling relationships. Systematic evaluation of environmental impact is often hindered by information deficiencies and the required tools for data integration, manipulation, visualization and analysis. GIS seems particularly suited to this task. This paper examines the application of GIS in tourism planning.
  • Padashd., Padasha., Hoseini, Naderian, M Page 31

    The major goal of the present study was to examine and analyze the influence of environmental effects of sport places on the city of Isfahan. The method of this research was descriptive based on question aire survey. A total number of 185 of the inhabitants, officials sport experts who were working and living there at that time were selected and their ideas inferred through questionnaire. Validity and reliability of the sample was proved and its reliability was 0.86 according to Cronbach alpha' test. The data has been analyzed in two different levels: descriptive and deductive statistics.

    Results

    people and officials believed that the environmental effects of stadiums on urban space were greater than the medium level. A significant difference was found between people views and officials of the sport places on environmental effects of these areas on urban environment. Officials thought these effects are more significant.

  • Salehij., Moradi, H Page 37
    In recent decades, human activities have resulted in a lot of environmental impacts. Besides, lack of public knowledge about the surrounding environment and the negative environmental impacts have caused deeper and more significant impacts. Therefore, we need stronger and more proper tools for Environmental Impact Assessment (EIA) while the environmental impacts are increasing. Usually, huge amount of heterogeneous information are involved in the EIA process which the traditional methods are unable to handle it adequately. As the EIA is one of the suitable approaches to sustainable development and environmental management, so, adoption of a proper method for its application is vital. In this paper, we described the application of FUZZY Logic in EIA. This approach is able to support and handle the quantitative and qualitative data as well as helping practitioners for decision making.
  • Alborzimanesh, M Page 45
    There are only a few decades past from approval of EIA studies for development projects in Iran. Approval of this law was a direct result of both international and local efforts in the field of sustainable development, (in Iran, efforts of experts, academic societies and environmental NGOs are notable).An important question is that, has this law reduced the number of unsustainable projects? Meaning that its passing as law, by itself, has been enough for projects to be sustainable? Apart from the methodologies used for EIA studies, the importance relies on analyzed information of the project's impacts on environmental elements including physical, chemical, biological and socio-economic and cultural properties. In other words, the conclusion made from EIA studies plays the most important role in the process of deciding whether the project can be implemented or not. Also, it is valuable for suggesting alternative approaches or rehabilitation programs for environmental elements mentioned above. The methodology commonly used for analyzing EIA reports in Iran is based on matrices which quantifies all the identified impacts as numbers which are later used for a general conclusion. In the current paper, we critisize this method and suggest a new methodology.
  • Masoodim., Salmanmahinya., Mohammadzadehm., Mirkarimih., Abdi, O Page 53
    Ecotourism is a major tourist activity around the world nowadays. Wetlands, birds, and beautiful viewssceneries are examples of natural attractions for ecotourism. When implemented within the capabilities of natural systems which are evaluated based on natural and socio-economic factors, ecotourism can simultaneously lead to regional prosperity and environmental protection. We chose Miankaleh Wildlife Refuge in the south of the Caspian Sea. We used self filled questionnaires for collecting public opinion. In doing so, experts chose 14 suitable recreational activities for the area. We asked visitors to rank the recreational activities on a range of 1 to 14. A formula was suggested for analyzing the collected data. The results indicated that the weights of the selected recreational activities are as follows: bird watching (91), swimming (89), photography and filming of nature (84.7), viewing scenery (83.6), horse riding (83), boating (81.6), fishing (77.3), resting (76.6), research (75.6), camping (59.5), viewing cultural locations (75.5), picnicking (74.8), biking (74.8), and hunting (74.2).
  • Sepehrh., Makhdoum, M. F., Faryadi, Sh Page 61
    One of the concepts which have entered the development literature and still continue to grow is sustainable land management which, in turn, entails other concepts such as land management monitoring and subsequently land quality assessment. This paper is aimed at reviewing and categorizing methods used in land quality assessment as a tool for monitoring sustainable land management and finally providing a model for assessing land quality concerning natural and managerial conditions in Iran. The study was carried out as a library research by reviewing the literature in the field of land quality assessment and a qualitative analysis. The results show that, in the world, the methods of land quality assessment are of two kinds: one based on detailed intrinsic biological data and the other based on assessing extrinsic human activities. Finally, the Degradation Model used in EIA has been proposed for assessing land quality in Iran.
  • Alain F. Zuur, Elena N. Ieno, Chris S. Elphick Page 69
    1. While teaching statistics to ecologists, the lead authors of this paper have noticed common statistical problems. If a random sample of their work (including scientific papers) produced before doing these courses were selected, half would probably contain violations of the underlying assumptions of the statistical techniques employed.2. Some violations have little impact on the results or ecological conclusions; yet others increase type I or type II errors, potentially resulting in wrong ecological conclusions. Most of these violations can be avoided by applying better data exploration. These problems are especially troublesome in applied ecology, where management and policy decisions are often at stake.3. Here, we provide a protocol for data exploration; discuss current tools to detect outliers, heterogeneity of variance, collinearity, dependence of observations, problems with interactions, double zeros in multivariate analysis, zero inflation in generalized linear modelling, and the correct type of relationships between dependent and independent variables; and provide advice on how to address these problems when they arise. We also address misconceptions about normality, and provide advice on data transformations. 4. Data exploration avoids type I and type II errors, among other problems, thereby reducing the chance of making wrong ecological conclusions and poor recommendations. It is therefore essential for good quality management and policy based on statistical analyses.