فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 8 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدحسین سیگاری*، محمود فتحی صفحه 6
    هر ساله تصادفات رانندگی زیادی به دلیل خواب آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده در سراسر دنیا رخ می دهد که خسارت های جانی و مالی فراوانی به همراه دارند. یکی از روش های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس، استفاده از سیستم های نظارت چهره راننده است. تحقیقات نشان می دهد رابطه معناداری بین میزان خستگی و فعالیت های چشم وجود دارد. از جمله نشانه های خواب آلودگی در چشم، کاهش فاصله بین دو پلک در پلک زدن، افزایش مدت زمان پلک زدن و افزایش تعداد پلک زدن است. علاوه بر این، خواب آلودگی همراه با خمیازه کشیدن و چرت زدن (افتادن سر به سمت پایین یا طرفین) است. در کنار مسئله خستگی و خواب آلودگی، مسئله عدم تمرکز حواس راننده نیز حادثه ساز است. خوشبختانه تا حدودی می توان میزان عدم تمرکز حواس راننده را از نشانه های ظاهر شده در چهره او تشخیص داد. مثلا چرخش بیش از اندازه سر به اطراف یا پلک نزدن طولانی از جمله نشانه های اصلی عدم تمرکز حواس می باشد. سیستم های نظارت چهره راننده با دریافت تصاویر چهره راننده از دوربین و پردازش آنها (به خصوص تصویر ناحیه چشم)، نشانه های خواب آلودگی و عدم تمرکز حواس را از چهره استخراج می کنند. سپس با تحلیل این تصاویر و استخراج ویژگی های مناسب، میزان خستگی و عدم تمرکز حواس راننده تخمین زده و در صورت لزوم به وی هشدار داده خواهند داد. در این مقاله با مروری بر سیستم های نظارت چهره راننده، ساختار و عملکرد درونی آنها مورد مطالعه قرار گرفته و مزایا و معایب هر کدام بررسی خواهد شد.
    کلیدواژگان: نظارت چهره راننده، تشخیص خستگی، تشخیص خواب آلودگی، تشخیص عدم تمرکز حواس، پیشگیری از تصادف
  • علیرضا پاک گوهر*، محدثه خلیلی صفحه 34
    در دهه اخیر مسئله تصادفات جاده ای در ایران از اهمیت خاصی برخوردار شده است به طوری که بسیاری از سازمانها کوشیده اند با ترسیم یک نظام جامع، سرمایه های سه گانه سازمانی را متمرکز بر اهداف استراتژیک تعیین شده نموده(نادری خورشیدی،1386) (علیرضا اسماعیلی،1387) و از فعالیت های جزیره ای سازمانها و نهادهای متولی جلوگیری نمایند.(علیرضا اسماعیلی،1388)مسئله تصادفات نه تنها در ایران بلکه به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان (Evans،2004) در همه کشورها در حال بررسی است. در مقاله حاضر با تمرکز بر نقش عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده ای، سهم هریک از عوامل مورد ارزیابی قرار می گیرد. این عوامل در سه دسته عوامل انسانی، راه و خودرو تقسیم بندی می شوند. در این مقاله کوشیده می شود با تکیه بر تعریف «سهم» و «نقش» عوامل سه گانه(پاک گوهر و صفارزاده،1388)و با توجه به بررسی سه ساله اخیر(1385-1387) اهمیت هریک را ارائه دهیم داده های مورد استفاده مربوط به تصادف رخ داده در سالهای 1385 تا 1387 می باشد که توسط افسران کارشناس پلیس بررسی و کروکی آن ترسیم شده است. از جمعیت آماری تصادفات جاده ای کشور، نمونه آماری سال 1385 به اندازه 343هزار و82 فقره تصادفات جاده ای؛ نمونه آماری سال 1386 به اندازه 200 هزار 624 فقره و نمونه آماری سال 1387 به اندازه 174 هزار 844 فقره تصادفات جاده ای در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری پژوهش، نمونه گیری خود انتخابی (Purposive Sampling) است. از منابع داده های کام114 که دادگان تصادفات جاده ای محسوب می شود برای گرد آوری اطلاعات استفاده شده است. این پژوهش از نظر نحوه گرد آوری داده ها(ی ثبتی) کتابخانه ای و از لحاظ هدف و ماهیت موضوع مورد بررسی، از نوع «تحقیقات کاربردی» محسوب می شود. یافته های تحقیق نشان دادند که سهم عامل انسانی در تصادفات 97.5% می باشد. در حالی که نقش عامل انسانی در وقوع تصادف 49درصد است. به همین ترتیب صهم عامل محیطی 70.5درصد و نقش آن 36درصد می باشد براین اساس سهم عامل خودرو در حدود 31% بوده و نقش آن در بروز تصادفات 15% می باشد.
    کلیدواژگان: تصادفات جاده ای، عوامل انسانی، عوامل خودرو، عوامل محیطی، نقش عامل، سهم عامل
  • عزت الله قدم پور، سرگرد علی عاقلی صفحه 51
    آموزش (Education) بعنوان یک برنامه زیر ساختی در هر جامعه محسوب می گردد. در ترافیک نیز آموزش یکی از سه ضلع مثلث ترافیک بوده و تدوین برنامه آموزش آئین نامه راهنمایی ورانندگی مناسب و دقیق متناسب با نیاز جامعه موجب ارتقاء کیفیت آموزش و فرهنگ ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی می گردد. هدف از این مقاله بررسی اثر بخشی برنامه آموزش آئین نامه راهنمایی ورانندگی به هنرجویان اخذ گواهینامه رانندگی در آموزشگاه های تعلیم رانندگی، احصاء مشکلات موجود در برنامه مذکور، شناخت عوامل موثر در کاهش یادگیری مهارت های نظری رانندگی و کنترل کیفیت آموزش و ارایه راهکارهای مناسب برای بهبود و افزایش کیفیت آموزش آئین نامه و مهارت های نظری می باشد. در این مقاله با بکارگیری از روش توصیفی پیمایشی، از روش نظر سنجی به منظور گردآوری اطلاعات و آمار استفاده گردیده است و با استفاده از این اطلاعات، عمده ترین دلایل ناکارآمدی اجرای برنامه آموزش آئین نامه راهنمایی و رانندگی طبقه بندی و به کمک آن راه کارهایی برای ارتقاء کیفیت آموزش نظری ارائه گردیده است. همچنین سعی گردیده است تا راهکارهای ارایه شده حتی الامکان قابل اجراء وسا زگار با شرایط برنامه های آموزشی مدرن درایران باشد، به طوری که بتواند برنامه آموزش آئین نامه در آموزشگاه های تعلیم رانندگی را پوشش دهد.
    کلیدواژگان: آموزش، برنامه آموزش، آئین نامه راهنمایی و رانندگی، آموزشگاه های تعلیم رانندگی، فراگیران رانندگی
  • حمید سوری*، الهه عینی، سرهنگ علیرضا اسماعیلی صفحه 92
    سابقه و هدف
    طرح نوروزی هر ساله با تمهیداتی همه جانبه اجرا می شود اما از نتایج عملکرد پلیس در این طرح تا کنون اطلاعات موثقی به دست نیامده است. در این مطالعه میزان رضایت و آگاهی کاربران راه از عملکردپلیس راهور در طرح نوروزی درسال 1388 مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در یک مطالعه Descriptive field study در هر محور بین شهری120 نمونه و شهرهای منتخب 120نمونه و در مجموع 3161 کاربر راه شامل 1247 راننده در محورهای درون شهری و 1914 راننده در محورهای برون شهری توسط 30 نفر کارشناس که مورد آموزش یکسان قرار گرفته بودند، بررسی شدند. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان خبره پلیس راهور و فرماندهان پلیس راه استان های کشور و متخصصین دانشگاهی تعیین شد. اعتبار پرسش نامه نیز با استفاده از روش ثبات درونی و با استفاده از آزمون کرونباخ آلفا مورد ارزیابی قرار گرفت. این تعداد نمونه درون شهری از 10 شهر و 18 محور برون شهری که بیشترین حجم سفرهای نوروزی را به خود اختصاص می دهند، جمع آوری شدند.
    یافته ها
    بیش از چهارپنجم افراد مورد مطالعه از خدمات ارائه شده پلیس راهور در طرح نوروزی 1388 اطلاع داشتند. رادیو به میزان 81 درصد و تلویزیون به میزان 80 درصد بیشترین مخاطب را برای کسب اطلاعات کاربران راه هم در محورهای درون شهری و هم در محورهای برون شهری به خود اختصاص می دهند. بیش از دوسوم افراد مورد مطالعه از عملکرد پلیس در محورهای درون شهری در طرح نوروزی 1388 رضایت داشته اند. بین رضایت کلی و جنس افراد مورد بررسی تفاوت معنی داری با 05/0>p مشاهده شد. افراد مذکر رضایتمندی بیشتری از طرح نوروزی در قیاس با افراد مونث داشتند. تفاوت معناداری با 01/0>p بین تحصیلات در مقاطع دکترا و بالاتر با میزان رضایتمندی کلی مشاهده می شود. بالاترین درصد میزان رضایتمندی در گروه دکترا و بالاتر مشاهده شد. در بین انواع برنامه های رادیویی، شبکه خبر بالاترین درصد مخاطب را در طرح نوروزی به میزان 39 درصد و شبکه پلیس کمترین مخاطب به میزان 10 درصد داشت.
    در محورهای درون شهری رضایت کلی در افراد متاهل و مجرد با 001/0>P تفاوت معنی داری را نشان داد. رضایتمندی متاهلین بطور معنی داری از مجردها بیشتر بود. رضایتمندی کلی در محورها با 001/0>P معنی دار بود. بیشترین رضایتمندی در گروه راضی و کاملا راضی در محور رشت – قزوین قرار گرفت. بیشترین درصد افزایش آگاهی از طرح نوروزی پلیس از شبکه خبرو سپس شبکه پیام هم در سطوح تحصیلاتی مختلف و هم در انواع وسایط نقلیه کسب شده است.. برنامه کنترل نامحسوس بالاترین درصد ارائه اطلاعات در خصوص طرح نوروزی را در بین سایر برنامه ها داشته است. کاربران راه از طرح نوروزی به میزان 81 درصد راضی و کاملا راضی بوده اندو تنها 6 درصد از طرح عدم رضایت داشتند.
    نتیجه گیری
    کاربران راه در محور های درون شهری و برون شهری نسبت به عملکرد پلیس آگاهی داشته و راضی بودند. پلیس نقش خویش را در ایجاد نظم و انضباط در طرح نوروزی به خوبی ایفاد کرده است و حضور محسوس آن ها در برقراری جو آرامش، رفع انسداد در راه ها، کاهش تصادفات، رسیدگی به مشکل مسافران شده و بهبود رانندگی مردم را در پی داشت. پلیس نقش کلیدی داشته لذا می تواند نقش محوریت را در بین سایر سازمان های مرتبط با سوانح ترافیکی ایفاء کند.
    کلیدواژگان: طرح نوروزی، رضایتمندی، آگاهی، کاربران، درون شهری، برون شهری
  • مهدی ارسنجانی*، سرهنگ رسول ضیاءالدین صفحه 117
    یکی از ارکان شناسایی هر خودرو بطور خاص، کد شناسایی آن یا VIN می باشد. این کد سریالی از اعداد و حروف است که برای هر خودروی موتوری منحصر به فرد می باشد و از سال 1980 بصورت 17 رقمی در نظر گرفته شده است. این کد همانند دیگر قسمتهای یک خودرو دارای استاندارد خاص خود بوده و باید مطابق با آن طراحی شود. استانداردهای اصلی در ایران در این خصوص عبارتند از استانداردهای شماره 3927 و 6315. این مقاله به نقد و بررسی روند استانداردهای مذکور پرداخته و در پایان فرمت هماهنگ VIN را به منظور هماهنگ سازی کد شناسایی خودروهای موتوری میان خودروسازان داخل پیشنهاد می دهد.
    کلیدواژگان: کد شناسایی خودرو، VIN، استاندارد، ایزو، ملی، ساده سازی، هماهنگ سازی، خودروی موتوری، ارکان اصلی
  • سرهنگ مرتضی نیازخانی صفحه 130
    پدیده تصادفات رانندگی حادثه ساز که هر ساله جان هزاران تن از هموطنان ایرانی را می گیرد، ناشی از مسائل اجتماعی بی هنجاری، قانون گریزی و قانون ستیزی در سطح جامعه است. خسارات گسترده جانی، مالی، روانی و خانوادگی ناشی از تصادفات رانندگی حادثه ساز، مسئولین جامعه را بر آن داشته که به پیشنهاد وزارت کشور و تایید هیات وزیران در تاریخ 1/10/1387، مولفه ها و مصادیق تصادفات رانندگی حادثه ساز را شناسایی نموده و برای آن، ضمانت اجرایی های خاصی را تصویب کنند.
    تعداد 17 عنوان از تخلفات رانندگی حادثه ساز شامل انجام هرگونه حرکات نمایشی و آکروباتی، دور زدن در محل ممنوع، عبور وسایل نقلیه از پیاده رو، نقص سیستم روشنایی به هنگام رانندگی در شب، عبور از محل ممنوع، سبقت غیر مجاز،تجاوز از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی، عدم رعایت حق تقدم عبور، حرکت به صورت مارپیچ در جاده ها،تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر،عدم رعایت فاصله مناسب، گردش به سمت چپ یا راست در محل ممنوع، روشن نکردن چراغ در هنگام شب و در مواقع لزوم، رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی موثر، عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه و مصرف مواد رونگردان و مشروبات الکلی را به عنوان تخلفات حادثه ساز تصویب و ابلاغ نمودند که منجر به ایراد جرح، فوت وخسارت های مالی با توجه به آمارهای موجود همواره در جامعه ما بعنوان تهدید وحتی بعضا آسیب جدی علیه نظم و امنیت اجتماعی تلقی شده است.
    بنابراین عدم رعایت قوانین و مقررات می تواند بعنوان آسیب اجتماعی جدی و حتی تهدید تلقی گردد و موجبات اتلاف نیروی انسانی و سرمایه های اجتماعی و مادی هر جامعه ای گردد و قانونگذار نیز با توجه به مصلحت جامعه در زمان ها و مکان های متفاوت عکس العمل های مختلفی را از خود نشان داده است.
    کلیدواژگان: ضمانت اجراها، تخلفات رانندگی حادثه ساز، خسارات بدنی، خسارات مالی، آسیب های اجتماعی، انضباط اجتماعی، تهدیدات و امنیت
  • سرهنگ غلامحسین بیابانی، ستوان یکم محمد باقری صفحه 158
    رانندگی جنبه ای از رفتار اجتماعی است. زیرا رانندگی یک فعالیت عمومی است و به هیچ عنوان امری شخصی نمیباشد. در فعالیت های شخصی، داشتن حریم بسیار مهم است، اما رانندگی نیز تهدیدهای متعددی را برای دیگران به ارمغان می آورد. به دلیل اینکه رانندگی با جان انسانها در ارتباط است بر همن اساس ایمنی یک مسئله چند بعدی است و ی سوانح نتیجه متغیرات گوناگون آن است که در مکان و زمان خاصی رخ میدهد. ایمنی جادهای موضوعی است که همه ما را تحت تاثیر قرار میدهد و راهی است برای مشارکت کل جامعه؛ حال یک عنصر محوری در رفتار راننده، انتخاب سرعت حرکت است. افزایش سرعت، میزان خطر تصادف، مجروح شدن و کشته شدن را افزایش میدهد. ضریب این رابطه بسیار بالا است و یک افزایش کوچک در سرعت به افزایش بزرگی در میزان خطر منجر میشود. اگر سرعت به اندازه یک درصد افزایش یابد، خطر فوت به اندازه 4 درصد تا 12 درصد افزایش پیدا می کند.
    کلیدواژگان: ایمنی جاده ای، رفتار رانندگی، ترافیک جاده ای، تغییر رفتار، آموزش ترافکیی
  • سرهنگ محمود خوش نشان، محمدحسین رابحی صفحه 172
    متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از مردم عزیز کشورمان در سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند، که هزینه های آن برای کشور ما بسیار زیاد و بعضا جبران ناپذیر است. از بین رفتن تعداد زیادی از مردم در حوادث رانندگی، اعم از افراد عادی و یا فرهیختگان و نخبگان در رده های سنی 35 سال که مهم ترین سنین بهره دهی فرد برای جامعه است، ضایعاتی براستی جبران ناپذیر بوده و خسارتهای ناشی از این تلفات از دیدگاه جامعه شناسی قابل محاسبه نیستند. وقوع هر تصادف، معلول علل مختلفی است که در این مقاله علل تصادفات ایام نوروز 87 به لحاظ اینکه بیشترین حجم تردد خودروها در سطح جاده های کشور مربوط به تعطیلات نوروزی می باشد مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته های تحقیق نشان دادند که 4/73% از متوفیان مرد بوده اند. از لحاظ محل فوت،4/61% قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان و 7/37% در بیمارستان فوت کرده اند. بیشترین گروه افراد متوفی با 3/43% سرنشین خودرو بوده اند و عمده افراد متوفی در جاده های برون شهری (8/67%) تصادف کرده اند. 2/47% افراد کمتر از 30 سال، 30%،49-30 سال و 5/22% بالای 50 سال داشته اند. اصلی ترین علت مرگ ضربه به سر (2/58%)و بیشترین خودرو مورد استفاده قربانیان، سواری (9/42%) و سپس موتورسیکلت (8/22%) گزارش گردیده است. 8/61% از عابران متوفی با سواری و 9/14 % با وانت بار تصادف کرده اند.
    کلیدواژگان: تصادفات رانندگی، رفتار های تهاجمی، مدیریت سرعت، نوروز، علل فوت
|
  • Mohamad Hossein Sigari*, Mahmud Fathi Page 6
    Annually, a lot of driving accidents occur due to the fatigue and deconcenteration of the drivers and breeds a lot of financial and life damage. Using the system of appearance superrision is one of the approaches to discern the fatigue and deconcenteration of the drivers. Research showed that there is a considerable relation between the fatigue rate and the activities of the eye. The main signs of fatigue are the reduction of distance between two eye lids, the increase of eye lid period and finally the increase in eye lide numbers besides, the fatigue problem and sleepiness and also deconcentration of the drivers are accident causing. For an instance, turning your head to your around and eye liding for a long time are main causes of the driver’s deconcenteration. The system of appearance supervision discovers the fatigue and deconcenteration of the drivers by recieving pictures of the drivers with camera and processing them. Then the fatigue rate and deconcentration of the driver is evaluated by the analysis and discovery of the stable features and in case of necessity you will receive notice. In this paper. by reviewing the system of appearance super vision, we studied the structure and performance and we will also consider the merits and demerits of this system.
    Keywords: driver's appearance monitoring, fatigue recognition, sleepiness recognition, deconcentration recognition, accident prevention
  • Alireza Pakgohar*, Mohadese Khalili Page 34
    In recent decade, road accident in Iran became a important matter that a lot of organizations attempt organizational trinal capital centralized on strategic goals with comprehensive system drawing. Accidents difficulty are investigating in Iran and other countries as a one of biggest public health problems. This article centralized on effective trinal factors on road accidents and evaluated the portion of each factor. These factors divided to three branches: human factor, road factor and vehicle factor. This article, define “portion” and “role” of trinal factors and importance of each of them are presented with three recent years investigating used data are happened accidents from 1385 to 1387 that investigated by traffic police officers. Of road accidents statistic population; 1385 statistic sample was 343 082 road accident, 1386 statistic sample was 200624 road accident and 1387 statistic sample was 174844. Research sampling method is purposive sampling. 114114 KAM data sources (road accidents data) have been used for information gathering. Gathering type of this. Research is libraric and with attention to nature of the case: this is a application research. Resarch findings show the human factor portion in accidents is 97/5%, when human factor role in accidents happening is 49%. Environmental factor portion is 7085 % when that role is 36 %. Vehicle factor portion is 31 % and that role in accidents happening is 15 %.
    Keywords: road accident, human factor, vehicle factor, environmental factor, factor role, factor portion
  • Dr. Ezatolla Ghadampoor, Ali Aagheli Page 51
    Education is an infrastructure program in every society. It is also one of the three sides of traffic triangle and compilation of driving rules and regulations program according to the needs of society causes to develop culture quality and decreases driving accidents. This article aims at investigating effect of educational program of driving rules and regulations to novice drivers in driving schools, counting existing problems of this program, recognizing effective factors to reduce learning of driving skills, and controlling education quality and presenting suitable to improve and increase theoretical skills. Here, we use public opinion polling to collect data and according to these information, the main causes of deficiency in performing this program has been classified and some solutions to improve education quality has been presented. Also, we have tried to present possibly executing solutions in Iran, in such a way that it covers educational programs in driving schools.
    Keywords: education, educational program, driving rules, regulations, driving school, novice drivers
  • Dr Hamid Souri, Elahe Eyni, Dr Alireza Esmaili Page 92
    Precedent and goal The NooRooz plan is conducted with all out arrangements every year. But we have not attained any reliable in formation from the results of Rahvar Police performance in this study we investigate the satisfaction and awareness rate of road users from the performance of Rahvar Police in 1388. In one study “Descriptive field study” in every innercity road about 12 0 samples and all together 3167 of road user including 1247 in inner city roads and 1914 driver in out city roads wer considered by 30 experts that have been trained. This questionnaire has been assigned by the experienced experts of Rahvar Police and commander of the police and also the validity of this questionnaire was evaluated by the inner stability approach and by the kurun Bakh exam these numbers of inner city samples have been gathered from 10 cities and 18 roads that had the most NooRooz trips.
    Findings
    More than four fifth of the people who were studied concerning the presented services were informed. The radio about 81 percent and TV about 80 percent have ascribed to themselves. More than two third of the people who were studied were completely satistied with the performance of Rahvar Police in 1388 NooRooz plan. Among the people who were studied we observed a meaningful relation of 5% difference. The male showed more satisfaction from the NooRooz plan in compared to the female. The highest level of satisfaction was observed among the Doctorate groups and among the liffirent radio programes, the news network has accribed about 39 percent of the audience and police network had the least audience among them. In inner city roads the general satisfaction of male and female was less. But the satisfaction of the married people was more than the singled persons. General satisfaction in the roads was 0/001. The most satisfaction in the satisfied group in the completely satisfied group was in Rasht-Gazvin roads. The most percent of police road awareness plan has been attained from news network and payam network in different educational levels the invisible control programe had the most percent of information presentation concerning NooRooz and only 6 percent was dissatisfied with the plan.
    Conclusion
    Users of Rahvar Police was completely satisfied and aware with the performance of Rahvar Police. Police has played its role well in enforcing order and liscipline of NooRooz plan and their invisible presence at the roads to enforce calm situation and lift the blockage and reduce the accidents and to consider the problems of the passengers have led to the improvement of people’s driving. Police had a key role so it can play pivotal role among other traffic accidents organizations.
    Keywords: NooRooz plan, satisfaction, awreness, users, inner city, out city
  • Mehdi Arsonjani*, Rasool Ziaedin Page 117
    One of factors of vehicle identification is identification number or VIN. This number is a serial of numbers and letters that is unique for each vehicle. This identification number is 17 items of 1980. This number like other part of vehicle has standard which must design according to standards. Original standards in Iran are 6315 and 3927. This article investigate standards that have mentioned above. Finally, harmonious format of VIN have been suggested for vehicle identification number coordinating among interior car manufacturers.
    Keywords: vehicle identification number, VIN, standard, ISO, national, simplify, coordinating, motor vehicle
  • Morteza Niyaz Khani Page 130
    The phenomenon of driving accident that claims the life of hundreds of people stems from disorder, social problems, law evasion and abnormality in the society. Massive family, life and financial damages have made the authorities of the society, on based on the interior ministery proposal and ratification of minister’s board, to identify the reasons of accident causing driving accidents and ratify particular exectives gurantee for it. About 17 percent of accident, causing driving penalties are as follow doing any acrobatic movement, turning on forbidden zone, crossing from side walk, not turning on your lignts at night, crossing from forbidden zone, illegal over taking, exceeding the speed limit, passing the red light, not observing the movement right, aggression or deviation to the left or right, tailgating, turning to right or left in the forbidden zone, driving with a vehicle that has technical defect, not observing the conditions recorded on your drving licence and consumption of alcoholic beverage have been ratified as accident causing driving accidents that cause injury, death and financial damages and according to the currant satistics these reasons can be considered as a threat and some times as a serious problem against the discipline and security of the society. So, not abiding by the rules and regulations can be considered as a serious social problem to the society and sometimes poses an awful threat to the security and discipline of the society and also causes the dissipation of human power and financial capital to any society. And on based on the interests of the society, the law maker shows different reactions in diffirent places and times.
    Keywords: executive gurantee, accident causing driving penalties, social discipline, body damage, financial damage, social injuries, threats, security
  • Gholam Hossein Biabani, Mohmmad Bagheri Page 158
    Driving is an aspect of social behaviour. Because, driving is a general activity and it is not considered as a personal issue ander any circumstances having bounds is very important in personal activities. But driving poses different threats to others. Due to the fact that, driving has a serious relation to the life of people, so, safety is a multi-dimensional issue and accidents are its results that occur in different places and times. Road safety is an issue that affects all of us and it paves the way for the participation of all the society, so, a pivotal element in driving behaviour is how to choose movement speed. High speed will increase the rate of accidents, injury and death the ratio of this relation is very high. Small upsurge of speed will lead to the danger. The speed increases for one percent, the death rate will increase 4% to 12 % percent.
    Keywords: road safety, driving behaviour, road traffic, behaviour shift, traffic training
  • Mahmud Khosh Neshan, Mohamd Hossein Rabehi Page 172
    Unfortunately, a large number of our people lose their life in driving accidents every year and this issue breeds a lot of costs to our society and some times these damages are irrecoverable. The death of many people in driving accidents ranges from usuall people to elities and literates that are the most important groups in our society and it is an irrecorerable blow. from sociological perspective these damages are not calculatable. Occurance of every driving accident has many reasons and in this paper we will consider the reasons of NooRooz 87 driving accidents because most of the accidents took place in these days. Research findings showed that about 73. 4 perceut of the dead were men and concerning their location, about 87. 4 percent of the victims have died befor arriving in hospital and about 37. 7 have died in the hospital most of the deceased were occupiants of the vehicle with 43. 3 and most of the accidents that have led to death, are related to out of city and 44. 2 of the dead were under 30 and 49.3 had 30 and some 22. 5 had more than 50 years and concussion was the main cause of death among them.
    Keywords: driving accidents, invasive behariour, speed management, NooRooz, death reason