فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 62، پاییز 1392)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 62، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/03
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علی اکبر حق دوست، محمدحسین مهرالحسنی، راضیه خواجه کاظمی، محمدصادق فلاح، رضا دهنویه صفحات 171-181
    مقدمه
    برای پیاده سازی نقشه تحول نظام سلامت به شیوه درست، لازم است روند پیاده شدن و اثربخشی آن با شاخص های دقیق پایش شود. این مطالعه به منظور انتخاب بهترین شاخص های کلان سلامت جهت استفاده از آن ها در پایش نقشه انجام گرفت.
    روش کار
    این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش در این مطالعه شامل خبرگان و کارشناسان مطرح کشور بود. نمونه گیری در این مطالعه با روش هدفمند انجام شد. برای جمع آوری داده ها شاخص هایی که به زعم محققین از اهمیت بیشتری جهت ارزیابی نقشه سلامت کشور برخوردار بودند، انتخاب شدند و در کنار معیارهای معینی، اجزای اصلی پرسشنامه نظرخواهی از خبرگان را تشکیل دادند. در مرحله نظرخواهی از صاحب نظران، از تعداد بسیار محدود ولی کاملا خبره و کارشناسان مطرح کشور استفاده شد. برخی از پرسشنامه ها از طریق ایمیل و بقیه به صورت حضوری توسط پاسخگویان تکمیل گردید. در نهایت 34 پرسشنامه تکمیل شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این مطالعه، مهم ترین شاخص ها از دیدگاه صاحب نظران کشور، شاخص های امید زندگی در بدو تولد (با میانگین 3/0 ± 3/4)، مرگ و میر نوزادان (3/0 ± 2/4)، مرگ و میر مادران (2/0 ± 2/4)، انحراف معیار امید زندگی در بین شهرستان های مختلف کشور (3/0 ± 8/3)، درصد پرداخت از جیب (4/0 ± 4)، هزینه کل پرداختی دولت برای بخش بهداشت و درمان (3/0 ± 1/4) و پوشش همگانی بیمه جمعیت (2/0 ± 4/4) بودند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که شاخص های هفت گانه انتخاب شده، پتانسیل استفاده جهت اطمینان از حرکت درست بر اساس اهداف تعیین شده در نقشه تحول نظام سلامت را دارا می باشند. پیشنهاد می شود که در مراحل بعدی، ضمن تعیین میزان مطلوب این شاخص ها در پایان دوره و نیز در برخی سال های میانی، مکانیزم های مناسب جهت فراهم آوردن اطلاعات در این خصوص و اندازه گیری شاخص های مذکور فراهم گردد.
    کلیدواژگان: شاخص، ارزیابی، سنجش، نقشه تحول نظام سلامت، ایران
  • حسین راغفر *، صدیقه عطرکارروشن، ماندانا عاطفی صفحات 182-191
    مقدمه
    یکی از اهداف نظام سلامت، تامین عدالت در مشارکت مالی، حمایت از خانوارها در برابر هزینه های سلامتی و به حداقل رساندن خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن است. مشارکت ناعادلانه مالی مردم و پرداخت های مستقیم از جیب که متناسب با توان پرداخت نباشد، نه تنها موجب می شود خانوارهای بیشتری در گروه مواجه با هزینه های کمرشکن سلامتی قرار گیرند، بلکه ممکن است برخی خانوارها به خاطر تامین این هزینه ها به زیر خط فقر سقوط کنند.
    روش کار
    در این مطالعه با استفاده از داده های پیمایش درآمد- هزینه خانوار، شاخص عدالت در مشارکت مالی، نرخ خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن به تفکیک شهری-روستایی در نه منطقه مورد بررسی قرار گرفت و از داده های الکترونیکی مرکز آمار بین سال های 1388 -1363 استفاده شد.
    یافته ها
    میزان شاخص عدالت در مشارکت مالی در طول سال های منتخب 1363 تا 1388 با نوسانات اندکی همراه بوده است. عدد این شاخص در بخش روستایی در سال 1363، 76/0،در سال 1388، 75/0 و در بخش شهری در سال 1363 و 1388، 79/0 بود. همچنین مقایسه این شاخص در مناطق نه گانه شهری و روستایی کشور طی سال های منتخب از تفاوت معناداری برخوردار نبود. درصد خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن طی سال های منتخب، به طور کلی افزایش یافته است. در بخش روستایی در سال 1363، 78/6%، در سال 1388، 76/5% و در بخش شهری در سال 1363، 9/3% و در سال 1388، 76/5% خانوارها با هزینه های کمرشکن سلامتی مواجه بودند.
    نتیجه گیری
    برنامه های اجرا شده طی سال های منتخب به حد کافی موثر واقع نبوده و مشارکت مالی در پرداخت های سلامتی به خوبی هدفمند نشده است. نظام سلامت نتوانسته است آن چنان که باید در راستای حفاظت از خانوارها در برابر هزینه های کمرشکن عمل کند.
    کلیدواژگان: شاخص عدالت در مشارکت مالی، خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن، نظام سلامت
  • ستار رضایی، علی اکبری ساری *، محمد عرب صفحات 192-200
    مقدمه
    حوادث جاده ای یکی از عوامل مهم تهدید کننده سلامت انسان ها در ایران است. هدف این مطالعه برآورد هزینه های خدمات سلامت ناشی از تصادفات جاده ای ایران در سال 1388 بود.
    روش کار
    هزینه های محاسبه شده در این مطالعه شامل هزینه های پیش بیمارستانی، هزینه های بیمارستانی و هزینه های فیزیوتراپی و نوتوانی بود. داده های مورد نیاز برای این مطالعه از پایگاه اطلاعاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان پزشکی قانونی کشور استخراج گردید. همچنین برای تعیین متوسط هزینه هر مصدوم، 400 پرونده از دو مرکز ترومای بزرگ مورد بررسی قرار گرفت. هزینه های فیزیوتراپی نیز بر اساس تعرفه این خدمات برآورد شد.
    یافته ها
    مجموع هزینه های خدمات سلامت ناشی از تصادفات جاده ای ایران در سال 1388 حدود 2952 میلیارد ریال برآورد شد که 87% آن مربوط به هزینه های بیمارستانی، 12% پیش بیمارستانی و حدود 1% آن مربوط به خدمات توانبخشی می باشد.
    نتیجه گیری
    همه ساله حجم بالایی از منابع جامعه و نظام سلامت، صرف انتقال و درمان مصدومان تصادفات جاده ای می شود. گسترش نظام اورژانس و انتقال صحیح مصدومان می تواند تا حد زیادی این هزینه ها را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: هزینه ها، تصادفات، بیمارستان، ایران
  • حسین جباری بیرامی، رعنا غلامزاده نیکجو *، علی جنتی، الهام دادگر صفحات 201-210
    مقدمه
    یکی از گزینه های بیمارستان های دولتی برای ارتقای کارایی، کیفیت و اثربخشی خدمات، همکاری با بخش خصوصی از طریق تسهیم ریسک ها و مسوولیت های دولتی می باشد. این مطالعه با هدف معرفی انواع گزینه های مشارکت دولتی- خصوصی در بیمارستان های دولتی انجام پذیرفت.
    روش کار
    برای انجام این پژوهش، بررسی در پایگاه های داده ای با اسامی Wiley Inter Science، PubMed، Cochran، Springer Link، Elsevier، Proquest، Scopus، Emerald، و موتور جست و جوی Google Scholar و با استفاده از کلیدواژه های Public – Private Partnership، PPP، PFI، Public Hospital، Partnership Models و معادل های فارسی آن ها انجام گرفت. حاصل این جست و جو 723 مقاله بود که بر اساس هدف مطالعه، به صورت مرحله به مرحله به ترتیب با مطالعه عنوان، چکیده و مقاله کامل، پالایش شد و در نهایت 20 مقاله از میان آن ها انتخاب و مورد بررسی تکمیلی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر گزینه های مشارکت دولتی- خصوصی به هفت مدل، شامل مدل های قرارداد خدمت، قراردادهای برون سپاری، قراردادهای مدیریت، قراردادهای اجاره، قراردادهای ابتکار مالی خصوصی، قراردادهای امتیاز انحصاری و قراردادهای محرومیت بخش دولتی تقسیم بندی گردیدند.
    نتیجه گیری
    هر یک از مدل های مشارکت دولتی- خصوصی درجات مختلفی از ریسک و مسوولیت را به بخش خصوصی انتقال می دهند. مقدار ریسک و مسوولیت انتقال یافته به بخش خصوصی، در قراردادهای خدمت که اولین پله مشارکت دولتی- خصوصی نیز به شمار می رود کمترین می باشد. به ترتیب با حرکت به سمت قراردادهای محرومیت بخش دولتی بر میزان ریسک و مسوولیت بخش خصوصی افزوده می شود.
    کلیدواژگان: مشارکت دولتی، خصوصی، بیمارستان دولتی، ریسک، مسوولیت
  • حسین کاکویی، مهدی قاسم خانی، علی امیدیانی دوست *، منصور رضازاده آذری، عباس رحیمی صفحات 211-219
    مقدمه
    کارگران شاغل در صنایع ریخته گری به اقتضای شغلشان در معرض خطر ابتلا به بیماری سیلیکوزیس قرار دارند. این بیماری سخت و زیان آور در نتیجه استنشاق گرد و غبار حاوی سیلیس آزاد ایجاد می گردد. از جمله عوامل موثر بر ابتلا به این بیماری، مقدار سیلیس آزاد در گرد و غبار می باشد. بر این اساس به منظور تعیین حدود مجاز مواجهه شغلی گرد و غبار قابل استنشاق حاوی سیلیس، تعیین درصد سیلیس آزاد گرد و غبار قابل استنشاق ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین میزان غلظت سیلیس آزاد و گرد و غبار قابل استنشاق در پروسه های مختلف ریخته گری های کوچک شهرستان پاکدشت بود.
    روش کار
    در این پژوهش، میزان سیلیس آزاد و گرد و غبار قابل استنشاق هوای داخل کارگاه های ریخته گری در حین فعالیت اندازه گیری شد. لازم به ذکر است که هر کارگر فقط در یک واحد کاری مشخص (قالب گیری، ماهیچه گیری، سندبلاست و وسط کاری) کار می کرد. نمونه برداری از گرد و غبار قابل استنشاق با استفاده از پمپ نمونه بردار و سیکلون انجام گرفت. تعیین مقدار گرد و غبار قابل استنشاق به روش وزن سنجی و تعیین مقدار سیلیس آزاد به روش اسپکتوفتومتری رنگ سنجی (روش 7601 اداره کل انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا) صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 50% از کارگران، بالاتر از حد مجاز NIOSH و ACGIH (025/0 میلی گرم بر مترمکعب) در معرض گرد و غبار سیلیس کریستالی قرار داشتند. میانگین مواجهه کارگران در چهار پروسه کاری ریخته گری با سیلیس آزاد، 04/0 میلی گرم بر مترمکعب و انحراف معیار 02/0 ± میلی گرم بر مترمکعب بود. میانگین غلظت گرد و غبار قابل استنشاق در همه پروسه ها نسبت به حد قابل قبول مواجهه (PEL) ارایه شده از طرف OSHA بالاتر از حد مجاز بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که 50% از کارگران در مواجهه با گرد و غبار سیلیس کریستالی بیشتر از حد مجاز قرار دارند، ضروری است اقدامات لازم برای کنترل گرد و غبار سیلیس از طریق روش های مختلف فنی و مدیریتی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: سیلیس کریستالی، ریخته گری های کوچک، گرد و غبار قابل استنشاق، اسپکتوفتومتر
  • ناصر پریزاد، معصوممه همتی مسلک پاک *، حمیدرضا خلخالی صفحات 220-227
    مقدمه
    آموزش و پیگیری از راه دور، به علت از بین بردن محدودیت زمانی، مکانی و برقراری یک رابطه مراقبتی موثر با مددجو، یک روش موثر در کنترل دیابت می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش و پیگیری از راه دور به وسیله تلفن و سرویس پیام کوتاه بر ارتقای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه تجربی، بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 عضو انجمن دیابت ارومیه انجام شد. 66 بیمار به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس با روش تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خلاصه ای از فعالیت های خودمراقبتی در دیابت SDSCA)) جمع آوری گردید. بیماران گروه مداخله تحت آموزش و پیگیری از طریق تلفن و سرویس پیام کوتاه به مدت 12 هفته قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی زوج و تی مستقل انجام شد.
    یافته ها
    یافته های مطالعه نشان دهنده ارتقای رفتارهای خودمراقبتی بیماران گروه مداخله پس از انجام آموزش و پیگیری تلفنی نسبت به قبل از مداخله بود. میانگین نمره خودمراقبتی کل بیماران گروه کنترل و مداخله بعد از آموزش و پیگیری از راه دور به ترتیب 97/16 ±33/53 و 46/7 ±67/103 بود (001/0 P<). میانگین نمرات رفتارهای خودمراقبتی در ابعاد تبعیت از رژیم غذایی، فعالیت جسمانی، خودپایشی قند خون، تبعیت از رژیم دارویی، مراقبت از پاها و خودمراقبتی کل در دو گروه بعد از مداخله دارای تفاوت معنادار آماری بود (001/0 P<).
    نتیجه گیری
    آموزش و پیگیری از راه دور از طریق تلفن و سرویس پیام کوتاه، منجر به ارتقای وضعیت خودمراقبتی در ابعاد تبعیت از رژیم غذایی، ورزش، خودپایشی قند خون، مراقبت از پاها و تبعیت از رژیم دارویی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می گردد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، آموزش از راه دور، خودمراقبتی
  • حمید مقدسی، فرخنده اسدی، اعظم سادات حسینی، علی محمدپور صفحات 228-235
    مقدمه
    با توجه به پیشرفت سریع فن آوری اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان و با گذشت دو دهه از ورود HIS به ایران، تا به حال تصویری از مطالعات انجام شده در مورد HIS در ایران ارایه نشده است؛ لذا این مطالعه انجام شد تا بتواند ضمن ارایه تصویری کلی از تحقیقات انجام شده در مورد HIS در ایران، جنبه های پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه HIS را در مطالعات داخلی نشان دهد تا در مطالعات آینده، راهنمای محققان فن آوری اطلاعات سلامت باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک بررسی سیستماتیک درباره تحقیقات انجام شده در مورد HIS (سیستم اطلاعات بیمارستانی) در کشور ایران است. در محدوده زمانی 1347 تا تیرماه 1390 و با استفاده از کلیدواژه های مربوط به سیستم اطلاعات بیمارستانی به جستجوی پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی پرداخته شد. در کل، تعداد 61 مقاله بازیابی شد که بعد از حذف موارد غیرمرتبط و مشابه، 25 مقاله جهت بررسی انتخاب گردید. جهت خلاصه سازی مقالات از یک فرم استاندارد با عناصر اطلاعاتی مشخص استفاده شد. داده های به دست آمده از این فرم با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
    یافته ها
    بررسی مطالعات انجام شده نشان داد که بیشتر (48%) آن ها از نوع توصیفی- مقطعی بوده و در بیشتر موارد (28%) HIS جامعه پژوهش بوده است. 36% مقالات به بررسی وضعیت و 24% نیز به پیامد و قابلیت های HIS پرداخته اند. سایر مطالعات نیز به جنبه های دیگری از HIS توجه کرده اند.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاریخچه HIS در ایران و تحلیل یافته های پژوهش حاضر، می توان گفت که مطالعات انجام شده در مورد HIS در ایران از جهت کمیت کافی نیستند و بیشتر تحقیقات نیز در قالب مطالعات توصیفی به ابعاد محدودی از HIS پرداخته اند؛ لذا انجام مطالعات متنوع در ابعاد مختلف HIS از جمله ابعاد فنی، اخلاقی و قانونی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات بیمارستانی، سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم اطلاعاتی، بیمارستان
  • افسانه کریمی *، یوسف مهدی پور، جاوید دهقان، لیلا عرفان نیا، جهان پورعلی پور، محمد خمرنیا، طیبه نوری صفحات 236-242
    مقدمه
    مراجعه مجدد، به جز در موارد درمان های چند مرحله ای و یا به عبارت دیگر در مواردی که مراجعه مجدد به منظور تکمیل و پیگیری منطقی درمان صورت می گیرد، نشان دهنده آن است که در مراجعه اول به دلایل مختلف درمان بیمار به صورت کامل و صحیح صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف تعیین علل مراجعه مجدد بیماران به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1389 انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش از نوع پژوهش های مقطعی بود. جامعه پژوهش 2798 پرونده از بیمارانی بود که در سال 1389 به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراجعه مجدد داشتند. تعداد 864 پرونده به صورت نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک لیستی شامل پنج بخش و 16 متغیر بود که با مراجعه به پرونده ها و استخراج داده های لازم تکمیل شدند. آنالیز داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون دقیق فیشر و کای اسکوئر انجام شد.
    یافته ها
    از بین بیماران مورد مطالعه 7/47% مرد و 3/52% زن بودند. در بیشتر موارد (5/46%)، علت مراجعه دوم این بیماران به مراکز مورد مطالعه، پیگیری درمان بود. عود بیماری (3/20%)، عوارض بیماری (5/14%)، بیماری جدید (4/10%)، درمان ناقص (1/7%)، عوارض جراحی (1%) و عوارض اقدام (2/0%) به ترتیب سایر علل مراجعه مجدد بیماران به مراکز مورد مطالعه بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت 9/56% از عللی که باعث مراجعه مجدد بیماران شده است غیر قابل اجتناب و پیشگیری بوده است و حدود 1/43% علل قابل پیشگیری می باشند که می توان با تجهیز مراکز درمانی به امکانات لازم جهت انجام جراحی های سرپایی و انجام اعمال جراحی غیرتهاجمی، توسعه درمانگاه های سرپایی و ارتقای کیفیت خدمات درمانگاهی، ویزیت بیماران در منزل و بالا بردن سطح آموزش بیماران در هنگام ترخیص این موارد را کاهش داد.
    کلیدواژگان: مراجعه مجدد بیمار، بیمارستان آموزشی، بستری شدن
  • جواد مقری، علی اکبری ساری، عباس رحیمی فروشانی، محمد عرب * صفحات 243-250
    مقدمه

    ایمنی بیمار مهم ترین بخش مراقبت و یکی از ستون های اصلی حاکمیت بالینی (Clinical Governance) می باشد. نخستین مرحله از طرح گام به گام ارتقای ایمنی بیمار، آگاهی از فرهنگ ایمنی و تلاش در جهت بهبود آن است. با توجه به اهمیت حاکمیت بالینی در نظام سلامت کشور و حرکت بیمارستان ها به سمت ایجاد «بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار»، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت موجود فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های عمومی بزرگ ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام گرفت.

    روش کار

    این مطالعه به شکل مقطعی و در بازه زمانی شش ماه در سال 1388 به انجام رسید. جامعه پژوهش را پرسنل تشخیصی و درمانی بیمارستان های عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می دادند. به منظور انتخاب نمونه، از روش طبقه بندی استفاده شد. تعداد کلی420 نمونه به هر یک از طبقات شغلی (پزشک، پرستار، کارکنان آزمایشگاه، و کارکنان رادیولوژی) به شکل متناسب تخصیص یافت. در نهایت، پرسشنامه «پیمایش بیمارستان در مورد فرهنگ ایمنی بیمار» (Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPS)) به شکل تصادفی میان نمونه ها توزیع شد. به منظور تحلیل داده ها نیز از جمع امتیازات مثبت به همراه آزمون ANOVA و T test استفاده شد.

    یافته ها

    از مجموع 420 پرسشنامه توزیع شده میان اعضای جامعه پژوهش، 343 عدد به طور کامل تکمیل شد (نرخ پاسخ دهی: 6/81%). امتیاز مثبت فرهنگ ایمنی بیمار تقریبا در تمامی حیطه ها از بیمارستان های مبنا پایین تر بود. «کار تیمی درون واحدها» (حیطه 5) با کسب 69% امتیاز مثبت، و «پاسخ غیر تنبیهی در مواقع رخ دادن خطا» (حیطه 8) با 18% به ترتیب به عنوان قوی ترین و ضعیف ترین ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار شناخته شدند.

    نتیجه گیری

    به طور کلی نتایج، حاکی از فاصله نسبتا زیاد وضعیت موجود فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های مورد مطالعه از مراکز درمانی در سایر کشورهاست. سیاست گزاران، مسوولان و مدیران بایستی با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف بیمارستان های کشورمان در این زمینه، راه را برای ارتقای متوازن فرهنگ ایمنی و به تبع آن ایمنی بیمار هموار نمایند.

    کلیدواژگان: سنجش، فرهنگ ایمنی بیمار، بیمارستان های عمومی، تهران
  • مریم احمدی، زهرا گرزین *، معصومه خوشگام صفحات 251-257
    مقدمه
    مستندسازی پرستاری و ورود داده ها، اولین گام ضروری جهت افزایش کیفیت مراقبت بیمار محسوب می شود. در سال های اخیر، با معرفی فن آوری جدید اطلاعات، تغییراتی در مستندسازی ایجاد شده است که مهم ترین آن ها گذار از پرونده سنتی کاغذی به سیستم مستندسازی الکترونیک در برخی از مراکز مراقبت بهداشتی می باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی نیازهای پرستاران در مورد روش های مستندسازی در پرونده الکترونیک سلامت انجام گرفته است.
    روش کار
    پژوهش حاضر، مطالعه کاربردی به روش توصیفی است که در سال 1391 انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته ای بود که روایی آن به تایید متخصصان مربوطه رسید. برای پایایی، پرسشنامه در اختیار 132 پرستار قرار گرفت و آلفای کرونباخ محاسبه شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    استفاده از روش های تشخیص گفتار و تمپلیت های از پیش تعریف شده جهت مستندسازی دارای بیشترین اهمیت بودند. مهم ترین اولویت های پرستاران، «سهولت استفاده» در روش ثبت اطلاعات در سیستم الکترونیک (9/81%)، «آموزش روش های مستندسازی الکترونیک به کاربران» (75%) و استفاده از «پایانه های بالین بیمار» جهت مستندسازی (6/51%) بودند.
    نتیجه گیری
    در خصوص روش های مستندسازی الکترونیک، روش های تشخیص گفتار و تمپلیت های از پیش تعریف شده مهم ترین اولویت های پرستاران بودند. با حمایت از اولویت ها و توانایی های پرستاران، مستندسازی الکترونیک پرستاری می تواند بار کمتری را به دنبال داشته باشد و مزایای پرونده الکترونیک سلامت می تواند کامل تر شناخته شود.
    کلیدواژگان: مستندسازی، ورود داده، پرستاری، پرونده الکترونیک سلامت
|
  • Haghdoost Aa, Mehrolhassani Mh, Khajehkazemi R., Fallah , Dehnavieh R. Pages 171-181
    Introduction
    For proper implementation of the Health System Reform Plan، the implementation process should be monitored using proper indicators. This study was conducted to determine the macro indicators for monitoring the Iranian Health System Reform Plan.
    Methods
    In this cross-sectional study، we invited 34 experts to the study using the purposeful sampling. We provided a questionnaire using the important indicators for evaluation of the health system. The questionnaires were sent to the participants via e-mail. Data were analyzed in the SPSS-16.
    Results
    The most important monitoring indicators of Health System Reform Plan were Life expectancy at birth (mean= 4. 3±0. 3)، Infant mortality rate (4. 2± 0. 3)، Maternity mortality rate (4. 2± 0. 2)، Life expectancy standard deviation in different cities (3. 8± 0. 3)، Out of pocket rate (4± 0. 4)، Total expenditure of government in health sector (4. 1± 0. 3)، and Health insurance coverage (4. 4± 0. 2)، respectively.
    Conclusion
    In order to monitor the Health System Reform Plan، the seven above-mentioned indicators should be considered. It is also suggested to provide proper strategies to measure theses indicators.
    Keywords: indicator, monitoring, measurement, health system reform plan, Iran
  • Raghfar H. *, Atrkar Roshan S., Atefi M. Pages 182-191
    Introduction
    One of the major goals of health systems is to establish a fair financial contribution to support the households in affording the expenses of health and treatment and to minimize the exposure of households to catastrophic expenditures. Unfair financial contribution and out of pocket payments that are not in line with capacity to pay، not only lead to more households exposed to catastrophic health expenditures but also result in impoverishment. This study aimed to assess the fair financial contribution index and influencing factors in the rate of households for rural and urban areas in nine regions in Iran.
    Methods
    We used the household income-expenditure data of the Iran Statistical Center from 1984 to 2010. Data were analyzed using the STATA 11-SE package.
    Results
    The fair financial contribution index had mild fluctuations from 1984 to 2010. There were no significant differences between the nine urban and rural areas regarding the index. The percentage of households exposed to catastrophic expenditures was increased during the study years.
    Conclusion
    The applied strategies were not effective and financial contributions in health expenditures were not properly categorized during the selected years. In fact، the health system had not been successful in proper appliance of the health insurance system.
    Keywords: fair financial contribution index, households exposed to catastrophic expenditure, health system
  • Rezaei S., Akbari Sari A. *, Arab M. Pages 192-200
    Introduction
    Road traffic crashes (RTC) are common accidents and lead to a large drain on the healthcare resources in Iran. The aim of this study was to estimate the annual costs of road traffic crashes for Iranian Healthcare system.
    Methods
    In this study، we estimated the pre-hospital، hospital and rehabilitation costs of road traffic crashes in Iran in 2009. The data on the number of injuries and deaths resulting from the RTCs were obtained from Iran''s Ministry of Health and Medical Education and from Iran Forensic Medicine Organization. We also reviewed 400 medical records in two large trauma centers to estimate the average costs of patients that were hospitalized after the RTC.
    Results
    In 2009، approximately 2297 individuals died and a further 806922 individuals were injured due to the RTCs. The total healthcare costs of the RTCs were 2952 IR billion Rials (around 295 million USD using an exchange rate of 10. 000 IR Rials for each USD). Most of the total costs (87%) were spent for the hospital costs followed by 12% of the total costs for pre-hospital costs and 1% for rehabilitation costs.
    Conclusion
    RTCs result in an extensive number of deaths and injuries and a large drain on Iran Healthcare resources.
    Keywords: road traffic crashes, accidents, healthcare costs, Iran
  • Jabbari Beyrami H., Gholamzadeh Nikjoo R. *, Jannati A., Dadgar E. Pages 201-210
    Introduction
    Partnership with private sector is an option for public hospitals to improve efficiency، quality and effectiveness of services and to share the risks and responsibilities of administration. This study aimed to introduce public-private partnership options in public hospitals around the world.
    Methods
    In this systematic review، several databases including the Wiley Inter Science، PubMed، Cochran، Springer Link، Elsevier، Proquest، Scopus، Emerald، and the Google Scholar search engine were searched. The applied keywords included the Public-Private Partnership، PPP، PFI، Public Hospital، Partnership Models and their Persian equivalents. We found 723 articles and refined them step by step according to the aim of the study by reviewing the titles، abstracts and full papers. Finally، 20 articles were selected for further study.
    Results
    In this study، public-private partnership options were divided into seven models including service contract، outsourcing contract، management contract، leases contract، private finance initiative contract، concession contract، and divestiture contract.
    Conclusion
    Each model of public-private partnership varied in the degrees of risk and responsibility when transferred to the private sector. The risks and responsibilities transferred to the private sector were at the lowest level in service contracts. The risks increased with moving toward divestiture contracts.
    Keywords: public, private partnership, public hospital, risk, responsibility
  • Kakui H., Ghasemkhani M., Omidiani Dost A. *, Rezazade Azari M., Rahimi A Pages 211-219
    Introduction
    Foundry workers are at risk of the silicosis; a disease caused by inhalation of dust containing free silica. The amount of silica in dust is important in developing the disease. In order to determine the occupational exposure limits (OEL)، it is important to measure the respirable dusts containing free silica. The aim of this study was to assess the exposure to respirable dust and the percent of free silica in small foundries in Pakdasht.
    Methods
    In this study، we measured the amount of indoor free silica and respirable dust concentration during the casting activities. The respirable dust was gathered using the sampler pump and the cyclone. We used the gravimetry test to quantify the amount of respirable dust; and the colorimetric spectrophotometer method (Method 7601، National Institute of Occupational Safety and Health (NIOSH)) to measure the concentration of free silica.
    Results
    According to the NIOSH and ACGIH limits (0. 025 mg/m3)، fifty percent of workers were exposed to high concentrations of crystalline silica. The mean free silica exposure was 0. 04 12 آ±''> 0. 02 mg/m3. According to the PEL presented by the OSHA، the mean respirable dust concentration was high in all four processes in the foundries.
    Conclusion
    The findings showed that fifty percent of workers were exposed to high amounts of the crystalline silica dust. It is necessary to control silica dust through various technical and management measures.
    Keywords: Crystalin Silica, small size foundry, respirable dust, Spectrophotometer
  • Parizad N., Hemmati Maslakpak M. *, Khalkhali Hr Pages 220-227
    Introduction
    Tele-education is an effective strategy due to elimination of time and space limitation and establishment of an effective relationship with client. This study was carried out to determine the impact of a tele-education strategy via telephone and short message service on promoting self-care in patients with type 2 diabetes.
    Methods
    This experimental study was carried out on patients with type 2 diabetes registered to the Urmia Diabetes Association. Sixty six patients were selected and randomly allocated into two intervention and control groups. Data were gathered using the Summary of Diabetes Self- Care Activities questionnaire. The education and telephone follow ups had given to the intervention group during 12 weeks. Data were analyzed using the Chi-squared test، paired t-test and independent t-test.
    Results
    Findings of the study showed that self-care activity was increased in the intervention group after the education and telephone follow ups. After the intervention، the mean score of the self-care activities were 53. 33 ± 16. 97 and 103. 67 ± 7. 46 in the control and intervention groups، respectively (P<0. 001). There were significant differences in the mean scores of the self-care behaviors in the areas of adherence to diet، physical activity، blood sugar self-monitoring، adherence to medication regimens، foot care and overall self-care in the intervention and the control groups (P<0. 001).
    Conclusion
    Telephone follows ups and tele - education by nurses had important effects on promoting self-care activities among patients with type 2 diabetes.
    Keywords: Type 2 diabetes_tele_education_self_care
  • Moghaddasi H., Asadi F., Hossaini A., Mohammadpour A Pages 228-235
    Introduction
    Although information technology has developed in healthcare and arrived in Iran about two decades ago، there are no systematic reviews to depict the related studies in Iran. This study was carried out to systematically review the studies conducted on the HIS in Iran.
    Methods
    In this systematic review، we used the HIS related key words and searched the related databases from 1968 to July 2011. After removal of non-related articles and repetitive studies، a total of 61 articles were retrieved. Finally، 25 articles were selected for the review. A standard form with special data elements was used to summarize the articles. Data obtained from this form were analyzed using the descriptive statistics.
    Results
    Most of the articles (48%) had a descriptive، cross-sectional design. In most cases (28%)، the HIS was the population of studies. The results showed that 36 and 24 percent of the papers had focused on HIS situation، and outcomes-capabilities، respectively. Other studies had considered other aspects of the HIS.
    Conclusion
    According to the results of this study، quantity of the conducted studies on HIS in Iran is not satisfactory; and most of the published articles are descriptive studies. Studying different aspects of the HIS including technical، ethical and legal aspects are recommended.
    Keywords: hospital information system, management information system, information system, hospital
  • Karimi A., Ehdipour Y., Ehghan J., Erfannia L., Alipour J., Hammarnia M., Nori T Pages 236-242
    Introduction
    Readmission indicates partial treatment of patients except for follow-up treatments. This study aimed to determine the causes of patients’ readmissions in teaching hospitals at Zahedan University of Medical Sciences in 2010.
    Methods
    In this cross-sectional study، 864 out of 2798 medical records of patients readmitted to the hospitals were randomly selected. Data were collected using a checklist included 16 items in five sections. Validity and reliability of the checklist were assessed. Data were analyzed using the descriptive statistics، Fisher exact test، and Chi-squared test.
    Results
    From all readmitted patients، 52. 3% were females. Follow-up treatment was mentioned as the main cause of patients’ readmissions (46. 5%). Recurrence of disease (20. 3%)، disease complications (14. 5%)، other diseases (10. 4%)، partial treatment (7. 1%)، postoperative complications (1%)، and medical procedure complications (0. 2%) were other causes of readmissions.
    Conclusion
    This study showed that 56. 9% of the causes of patients'' readmissions were inevitable; and 43. 1% of them were evitable. Some proper measurements to decrease patients'' readmissions are equipping hospitals with adequate facilities for outpatient surgeries، performing non-invasive surgeries، improving outpatient clinics and quality of clinical services، visiting patients at home، and educating patients at the time of discharge.
    Keywords: patient readmission, teaching hospitals, hospitalization
  • Moghri J., Akbari Sari A., Rahimi Forooshani A., Arab M. Pages 243-250
    Introduction

    Patient safety is the most important part of medical care، and also a major pillar of the «Clinical Governance». The first stage of the «patient safety improvement step by step plan» is to know safety culture and to strive towards improving it. Regarding the importance of clinical governance in the health system، and hospitals movements towards creating «Patient Friendly Hospitals»، this study aimed to measure the current status of patient safety culture in general hospitals affiliated to the biggest medical university in Iran.

    Methods

    This cross-sectional study was carried out in a period of six month in 2009. We used stratification to allocate 420 staff proportionally in each stratum. The HSOPS questionnaire was used to gather data. Total positive scores، ANOVA and T-test were used to analyze data.

    Results

    A total of 343 out of 420 individuals sent back the questionnaires (response rate: 81. 6%). In almost all dimensions، positive scores in our study were lower in comparison with the benchmark hospitals (hospitals participated in the AHRQ''s survey in 2009). The highest positive score was calculated for the «teamwork within units» (69%); while the lowest score was calculated for the «non punitive response to error» (18%).

    Conclusion

    The results showed relatively high difference between the statuses of patient safety culture in the studied hospitals with hospitals in other countries. Policy makers، authorities and managers should pave the way towards a balanced improvement in safety culture and patient safety.

    Keywords: m easurement, patient safety culture, general hospital, Tehran
  • Ahmadi M., Gorzin Z. *, Khoshgam M. Pages 251-257
    Introduction
    Nursing documentation and data entry is foremost requisite step for high quality patient care. Recently، modern information technologies caused documentation to be changed. Health settings were applied transition from paper-based recording to electronic documentation systems which is one of the most important alterations in this regard. This study aimed to assess nursing needs about methods of documentation in Electronic Health Records (EHR).
    Methods
    This analytic study was conducted on 132 nurses in 2012. The study tool was a self-developed questionnaire that its validity was confirmed using experts'' opinions and the reliability was measured using the Cronbach''s alpha. The data was analyzed using descriptive statistics in the SPSS.
    Results
    Using voice recognition and predefined templates were considered very important for documentation. For nurses، easy to use manners for data entry in the electronic system (81. 9%)، user training on electronic documentation (75%)، and using bedside terminals (51. 6%) were considered to be the highest priorities، respectively from the nurses'' point of views.
    Conclusion
    Electronic documentation methods، voice recognition and predefined templates were the most important priorities for nurses. Focusing on nurses'' priorities and their abilities can lead to lower burden of electronic documentation and understand the benefits of Electronic Health Records.
    Keywords: documentation, data entry, nursing, Electronic Health Record