آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
مسکن و عمران
۲۴

پرداخت وام های 5/13 میلیون تومانی مسکن در بن بست

با وجود آغاز ساخت واحدهای اجاره ای در استان های کشور اما تاکنون تفاهم نامه ای میان وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت در مورد تامین اعتبار برای پرداخت وام های 5/13 میلیون تومانی مسکن اجاره ای در سال جاری به امضا نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود آغاز ساخت مسکن اجاره ای در برخی از استان های کشور که در راستای سیاست های اخیر وزارت مسکن در مورد کمک به خانه دار شدن مردم صورت گرفته، اما هنوز تفاهم نامه ای میان وزارت مسکن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبنی بر تامین اعتبار لازم برای پرداخت وام 5/13 میلیون تومانی در سال جاری به سازندگان به امضا نرسیده است.

این درحالی است که به گفته یکی از مسوولان وزارت مسکن، بعید به نظر می رسد این تفاهمنامه میان سازمان مدیریت و وزارت مسکن تا دو ماه آینده نیز به امضا برسد. براساس این طرح مقررشده است که پرداخت وام 5/13 میلیون تومانی مسکن اجاره ای، پس از 20 درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان ها به سازندگان اعطا شود که البته هنوز پروژه ای از ساخت و سازها به مرحله وام نرسیده است.

دولت برای استقبال از این مصوبه، مشوق هایی برای مسکن سازان در نظر گرفته که واگذاری زمین بدون دریافت هزینه و اعطای وام 5/13 میلیون تومانی با یارانه 4درصد به هر واحد از جمله آنهاست.

افرادی که این واحدهای مسکونی را احداث می کنند، می توانند به مدت 5سال آن را اجاره داده و پس از این مدت، مسکن مزبور را بفروشند و پول زمین را با قیمت روز اول به وزارت مسکن پرداخت کنند.

این طرح اکنون در شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و برخی دیگر از شهرها کلید خورده، اما از آنجا که سیاست دولت این است که کلان شهرها بیش از این وسعت نیابند، در تهران این ساخت وسازها فقط در شهرهای جدید حاشیه این شهر صورت می گیرد.