آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
سیاست
۱۶

مذاکرات ایوانف در تهران

خبرگزاری فارس: ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی روسیه به منظور مذاکره با مقامات کشورمان بامداد امروز وارد تهران شد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این سفر با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این دومین سفر ایوانف در سال جاری به ایران به شمار می رود.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه روز گذشته از سفر ایگور ایوانف به تهران خبر داده بود.

همزمان با سفر دبیر شورای عالی امنیت روسیه به تهران، وزیر خارجه روسیه نیز از سیاست های آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده است. منابع دیپلماتیک سفر ایوانف به تهران و گفتگوی وی با مقامات ایران را مهم ارزیابی کرده اند.

بی بی سی نیز گزارش داد: در شرایطی که اروپایی ها از اعزام وزیر خارجه فرانسه یا فرستاده ای بلندپایه به تهران برای گفتگو درباره اوضاع لبنان هم خودداری کردند و چنین اقدامی را به شکل تلویحی دادن امتیاز به جمهوری اسلامی توصیف کردند، سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به ایران را باید پیام رسانی جامعه جهانی به ایران دانست.

براساس همین گزارش، به نظر می رسد که انتقادهای آقای لاوروف از آمریکا برای بالابردن احتمال موفقیت مذاکرات دبیر شورای امنیت ملی روسیه در تهران و متقاعد کردن مقام های جمهوری اسلامی به ادامه حمایت مسکو از ایران در قبال جامعه جهانی و دعوت تهران به نرمش بوده است.

ایران از سیاست های روسیه در ماه های اخیر گلایه داشته و پس از تصویب قطعنامه تحریم نسبت به حمایت این کشور ناامید شده است. به باور عمومی در ایران روسیه با کارت ایران در جهان بازی می کند و با امتیازگیری از جامعه جهانی به خصوص آمریکا، نهایتا خواست های ایران را نادیده می گیرد.

به نظر می رسد که این باور آرام آرام در میان دولتمردان ایران جا باز کرده است. جمهوری اسلامی به تازگی با دوری تدریجی از روسیه، رو به همکاری بیشتر با عربستان سعودی آورده است.