آرشیو دوشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۸
صفحه آخر
۲۸

صفار هرندی در دیدار رئیس کمیته دولتی تشکل های دینی جمهوری آذربایجان:

علایق دینی، عامل تحکیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش علایق دینی واعتقادات مذهبی و محبت اهل بیت (ع) در میان مردم جمهوری آذربایجان از آن به عنوان بستر تقویت همبستگی ملی و عاملی برای تحکیم پیوند های فراوان دو کشور ایران و آذربایجان ارزیابی کرد.

به گزارش «ایران» به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدحسین صفار هرندی» در دیدار رئیس کمیته دولتی تشکل های دینی جمهوری آذربایجان با وی گفت: خوشحالیم که در آذربایجان جدید در حیات پس از استقلالش بعد از فروپاشی شوروی سابق زمینه ای فراهم شد که عوامل مردمی و عوامل دولتی حول محور مسائل دینی و احترام به آئین دینی به هم نزدیک تر شدند. وزیر ارشاد برگزاری هفته های فرهنگی در دو کشور و همکاری بخش فرهنگی اکو و نیز همکاری مشترک فرهنگی و دینی کشورهای ساحلی دریای خزر را از جمله اقداماتی دانست که می تواند در گسترش روابط نقش بسزایی داشته باشد.

وی علاقه مردم جمهوری آذربایجان به ادبیات ایران را یادآور شد و با اشاره به رابطه و پیوستگی ادبیات ایران با دین اسلام،گفت: این که مفاخر ادبی و شعرای بزرگ ایران برای ملت آذربایجان نیز شناخته شده است، حکایت ازهمین ارتباط عمیق دو ملت دارد.

صفار هرندی افزود: علت گسترش متقابل ادبیات و دین در کشور ما این است که هر دو یکدیگر را به طور دائم پشتیبانی می کردند. شاعرانی نظیر سعدی، نظامی، حافظ و فردوسی در عین پرداختن به مسائل ذوقی،مروج شریعت و دین بودند و در حقیقت این دین بود که پشتوانه عمیقی برای دانش هنری و ادبی آنها می شد.

وی اظهار داشت: اگر قرآن از حافظ گرفته شود و یا اگر مولانا جلال الدین از دانشی که از معارف ناب اسلامی سیراب شده بود تهی شود، هیچ چیز از آن باقی نمی ماند. «هدایت اروج اف» رئیس کمیته دولتی تشکل های دینی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر به ایران،گفت: جمهوری آذربایجان همیشه برای همکاری با ایران ارزش زیادی قائل بوده و هست.