آرشیو پنجشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۹۰
داخلی
۳

روایت متفاوت روسای جمهور امریکا و مصر از مذاکرات کاخ سفید

گروه سیاسی رئیس جمهور امریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود تصریح کرد که گفت وگو درباره برنامه هسته ای ایران یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات با مبارک بود.

باراک اوباما پس از دیدار با حسنی مبارک در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که برنامه هسته ای ایران، روند سازش در خاورمیانه و موضوع عراق از مهم ترین محورهای بررسی شده در این دیدار بوده است.

وی ادامه داد: مصر و امریکا با چالش های زیادی روبرو هستند که باید با آن تعامل داشته باشند.

اوباما با اشاره به اینکه اوضاع میان اعراب و اسرائیل باید مورد اهتمام تمام گروه ها قرار گیرد، گفت: که باید برای آغاز فعال روند سازش در این میان گام برداشته شود و از وضعیت کنونی که به نفع اسرائیل و ملت فلسطین و منطقه نیست دوری شود.

وی بدون اشاره به سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی و ضمن این ادعا که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است، گفت که با مبارک درباره تلاش های مشترک درباره احتمال انتشار سلاح های هسته ای در منطقه بویژه گسترش سلاح هسته ای از سوی ایران و نحوه همکاری در این جبهه ها گفت وگو کرده است.

از سوی دیگر حسنی مبارک نیز در این کنفرانس با ستایش از سخنرانی اوباما در قاهره که در ژوئن گذشته انجام شد، این سخنرانی را قوی و با هدف بررسی و رفع تمام تردیدهای موجود میان امریکا و جهان اسلام دانست.

مبارک در موضعی متناقض با سخنان اوباما اظهار داشت که موضوع فلسطین اساسی ترین موضوع مورد بررسی در این دیدار بود. وی گفت: فلسطین موضوعی است که بر تمام جهان از جمله غرب و امریکا نیز تاثیر می گذارد.