آرشیو پنجشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۹۰
ایران زمین
۱۹

کاهش چشمگیر حریق در جنگل های استان ایلام

ایلام- خبرنگار«ایران»: وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان ایلام کاهش چشمگیری یافته است.

مهندس «عبدالرضا بازدار» مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام افزود: با اجرای برنامه های متنوع پیشگیری از جمله کلاس های آموزشی اطفای حریق، مانور حریق، تهیه تفاهمنامه با شوراهای اسلامی، ایجاد آتش بر، مانور اطفای حریق، همکاری دستگاه های درون و برون سازمانی و نیز مشارکت و استقبال فراوان مردم استان باعث کاهش آتش سوزی از نظر سطح و تعداد فقرات در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به آمار مشابه سال قبل از کاهش چشمگیر چهار هزار درصدی برخوردار بوده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از تجهیز مرکز تلفن رایگان 09696 منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام خبر داد و بیان کرد: جهت اطلاع رسانی بموقع و اقدام سریع مامورین منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام و به منظور حفظ منابع طبیعی، این مرکز تلفن تجهیز شد.

همچنین برای دریافت اطلاعات، پیشگیری و مهار آتش سوزی، تخریب، قطع اشجار و بوته کنی مرکز تلفن 09696 به صورت شبانه روزی و رایگان راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: حفاظت و صیانت از عرصه یک میلیون و700 هزار هکتاری جنگل، مرتع و آبخیزداری استان ایلام به مشارکت عموم مردم نیاز دارد و با برقراری این تلفن تمام دوستداران طبیعت می توانند هرگونه اطلاعات و اخباری را در زمینه منابع طبیعی اطلاع دهند، این شماره تلفن در سراسر کشور و به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی است.

وی در ادامه سخنانش از اجرای پروژه آبخیزداری در شهرستان آبدانان استان ایلام خبر داد و گفت: به منظور کنترل سیل، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، حفظ و احیای پوشش گیاهی و حفاظت از خاک، پروژه سنگی ملائی با حجم 2 هزار مترمکعب و با اعتبار 900 میلیون ریال در منطقه چم کبود شهرستان آبدانان استان ایلام به اجرا درآمده است.با اجرای این پروژه ضمن جلوگیری از هدر رفتن آب، تقویت پوشش گیاهی و حفظ و جمع آوری روان آب ها و رسوبات، باعث بالارفتن ارزش تفرجگاهی نیزخواهد شد.

وی همچنین از اجرای پروژه آبخیزداری در شهرستان ملکشاهی خبر داد و گفت: برای مقابله با خشکسالی، جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیل، پروژه آبخیزداری در حاشیه شهر ارکواز ملکشاهی اجرا شد.

این پروژه با حجم 320 مترمکعب و با ارتفاع 4 متر به صورت سازه بتنی و با اعتبار 129 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد که علاوه بر حفظ آب و خاک، عاملی جهت پیشگیری از سیل است.