آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
ایران زمین
۲۳

برخورد با قمه زنی در ماه محرم

سمنان - خبرنگار«ایران»: قمه زنی در ایام عزاداری ماه محرم ممنوع بوده و در صورت مشاهده این گونه موارد در هر یک از هیات های مذهبی، بشدت با آن برخورد می شود.

حجت الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اعلام این مطلب گفت: استفاده از آلات موسیقی غیرمعمول مانند ارگ، فلوت و پیانو در عزاداری های مذهبی ممنوع است.

وی با اشاره به فرهنگ خرافی قمه زنی در عزاداری های امام حسین (ع) تصریح کرد: قمه زنی در ایام عزاداری ممنوع بوده و در صورت مشاهده اینگونه موارد در هر یک از هیات های مذهبی بشدت با آن برخورد می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تاکید بر احترام گذاشتن به حقوق شهروندان و همسایگان گفت: هیات های مذهبی نباید از دستگاه های صوتی آزاردهنده در عزاداری ها استفاده کنند. شکری اظهار داشت: توجه به جلوگیری از سد معبر و مشکل ترافیک در هنگام حرکت دسته های عزاداری و تنظیم صدای بلندگو خصوصا در ساعات آخر شب به گونه ای که برای شهروندان و همسایگان مزاحمت ایجاد نکند، از دیگر وظایف هیات های مذهبی در ایام محرم است. وی تصریح کرد: استفاده، نصب و حمل شمایل ها و تصاویر منتسب به ائمه ممنوع اعلام شده و با استفاده کنندگان این تصاویر در هیات ها برخورد قانونی صورت می گیرد.

شکری خاطرنشان کرد: هر یک از مسئولان هیات های مذهبی ملزم به رعایت این موارد هستند و در صورت مشاهده هریک از موارد مطروحه و یا گزارش بازرسان مبنی بر توجه نکردن به آن، علاوه بر سلب مسئولیت، هیات خاطی نیز از تسهیلات و امکانات و پشتیبانی فرهنگی محروم می شود.