آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
ایران زمین
۲۳

تامین آب دریاچه ارومیه تنها راه نجات آرتمیا

ارومیه – خبرنگار «ایران»: تنها راه نجات آرتمیا از بحران فعلی، نجات دریاچه ارومیه و تامین آب این تالاب ارزشمند است.

ناصرآق عضو هیات علمی و موسس مرکز تحقیقات آرتمیای دانشگاه ارومیه با بیان این مطلب گفت:با توجه به خشکسالی دریاچه ارومیه ازسال 76 و افزایش میزان غلظت نمک در این زیست بوم، حیات تنها موجود ارزشمند آن با خطر نابودی کامل مواجه است.وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دومین و بزرگترین منبع طبیعی آرتمیا دردنیا به شمار می رود، اظهار داشت:شاید با ایجاد بانک ژن بتوان تا حدودی تعدادی از آرتمیا ها را در این بانک حفظ و نگهداری کرد ولی نمی توان در درازمدت انتظار احیای این موجود ارزشمند را در دریاچه ارومیه داشت.

آق افزود: هم اکنون در17منطقه از کشور آرتمیا وجود دارد ولی هیچ کدام از این مناطق دارای کاربرد مستقیم نیستند و ارزش اقتصادی ندارند.به گفته وی اگردریک برنامه پنج ساله، سالانه پنج میلیارد دلار درجهت صیانت از دریاچه ارومیه هزینه شود به همان میزان ارز عاید کشور خواهد شد. ولی عدم اجرای این طرح و جبران فاجعه خشکسالی دریاچه ارومیه را درسال های آینده با صرف 100 میلیارد دلار نیز نمی توان جبران کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با تاکید بر برنامه ریزی کارشناسی شده و اصولی و علمی در جهت نجات دریاچه ارومیه و آرتمیا از شرایط فعلی گفت: می توان با استفاده ازآب های موجود مانند رودخانه زاب، ارس ودریای خزر، با صرف اعتبارات لازم تا حدودی مشکل فعلی دریاچه ارومیه را حل کرد.

آق در خصوص فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی دریاچه ارومیه یادآورشد: در حال حاضر 25 طرح توسط این دانشگاه با همکاری سایر دانشگاه های کشور و پژوهشکده آرتمیا در دست اجراست.