آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۳۵
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

نخستین تماس پاپ با فضا

پوریا ناظمی

فضانوردانی که مشغول انجام یکی از آخرین عملیات تکمیل ایستگاه بین المللی فضایی هستند، دیروز مهمان ویدئویی ویژه ای داشتند. پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کلیسای کاتولیک جهان از دفترش در واتیکان تماسی ویدئویی با ایستگاه بین المللی فضایی برقرار کرد تا نخستین پاپ تاریخ باشد که با فضانوردانی در فضا صحبت کرده است.

این تماس ویدئویی در ساعت 41/ 15 به وقت رسمی ایران روز شنبه و از اتاق فوکونی یکی از اتاق های کتابخانه واتیکان با ایستگاه فضایی برقرار شد و در آن مارک کلی حضور ویدئویی پاپ بر عرشه ایستگاه بین المللی فضایی را خوش آمد گفت.

پاپ در این ملاقات ویدئویی که اتفاق مهمی در تاریخ واتیکان محسوب می شود، خطاب به فضا نوردان گفت: «فضانوردان عزیز من از این که این موقعیت بی نظیر را یافتم تا با شما صحبت کنم بسیار خوشحالم» وی همچنین از مارک کلی، فرمانده شاتل فضایی ایندیور در باره سلامت همسرش که چند ماه پیش ترور شده بود، پرس وجو و برای وی دعا کرد و در نهایت از شجاعت و سخت کوشی این فضانوردان و همه کسانی که این ماموریت را ممکن ساخته اند، تشکر کرد.

این تماس اگرچه به بهانه حضور خدمه ای از ایتالیا و آلمان در بین خدمه ایستگاه برقرار شد، اما از نظر نمادین بسیار مهم ارزیابی می شود.

تماس مستقیم و تصویری پاپ با خدمه ای که در حال پشت سر گذاشتن یکی از پیچیده ترین ماموریت های علمی هستند و از بالاترین ابزارهای فناوری استفاده می کنند شاید نشانه ای از تمایل بیشتر واتیکان به آشتی با فناوری و علم باشد. بسیاری از کارشناسان امیدوارند چنین اقدام های نمادینی بتواند واتیکان را راضی کند با تحولات علمی همراه تر شده و در نهایت در برخی از دیدگاه های خود بویژه در باره مسائل سلامت عمومی و بهداشت و پزشکی که بخصوص در کشورهای توسعه نیافته و آفریقا منشا بروز و فراگیری بیماری های زیادی است، تغییر ایجاد کند.

شاتل فضایی ایندیور، اکنون در حال گذراندن ماموریت 16 روزه خود در مدار زمین است و برای انجام ماموریتش اینک در حال اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی است. با پایان ماموریت ایندیور این شاتل برای همیشه بازنشسته خواهد شد و تنها یک پرواز دیگر از ناوگان شاتل ها باقی خواهد ماند.