آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
اقتصاد
۴

ذخایر استراتژیک سوخت ایران افزایش می یابد

یک انبار جدید نفت با ظرفیت 166 میلیون لیتر بهره برداری می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برخی کشورهای همسایه اقدام به واردات سوخت از ایران کرده اند، گفت: با ساخت مخازن جدید ظرفیت ذخیره سازی سوخت استراتژیک به 80 روز افزایش می یابد.

به گزارش مهر، جلیل سالاری ضمن بیان این مطلب افزود: بر این اساس در حال حاضر ساخت یک انبار جدید نفت در شیراز با ظرفیت 166 میلیون لیتر فرآورده های مختلف نفتی در حال انجام بوده که باید این پروژه در حداقل زمان ممکن در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

سالاری از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان ویترین صنعت نفت ایران یاد کرد و افزود: سال گذشته با اجرای طرح های ضربتی، ضمن شکسته شدن تحریم، تعادل در تراز تولید و مصرف بنزین ایجاد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به راه اندازی فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان و فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، بیان کرد: با بهره برداری از این دو طرح پالایشگاهی، در مجموع روزانه حدود 5 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور افزوده شده است. این مقام مسوول با اشاره به تامین 60 درصد تجهیزات صنایع پالایشگاهی توسط سازندگان داخلی تاکید کرد: به دلیل اعمال تحریم ها، کشور در بخش ساخت و توسعه تجهیزات پالایشگاهی به خودکفایی نسبی دست یافته است. وی با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی رسمی فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند بیان کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و رشد منفی مصرف مجموع فرآورده های نفتی ایران در جمع کشورهای صادرکننده سوخت مایع قرار گرفته است.

سالاری با تاکید بر این که اگر قانون هدفمندی یارانه ها اجرا نمی شد، متوسط مصرف روزانه بنزین ایران به بیش از 85 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می کرد، گفت: بر این اساس باید برای تامین بنزین مورد نیاز داخلی هر دو سال یک پالایشگاه جدید 150 هزار بشکه ای نفت خام در کشور ساخته می شد.