آرشیو یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۷
ویژه نوروز
۱۲

سفر به آفریقا در شبکه یک

«آفریقا» یک مجموعه مستند تلویزیونی محصول شبکه بی.بی.سی است که چند بازیگر و هنرمند مطرح سینما و تلویزیون انگلستان در آن به عنوان راوی و مجری همکاری کرده اند. این مجموعه تماشایی را همان گروه از مستندسازانی کار کرده اند که پیش از این با مجموعه موفق و پربیننده «زندگی» یکی از بهترین مجموعه های مستند تلویزیونی چند دهه اخیر را تهیه و تولید کرده اند؛ آفریقا هم تا حد زیادی همان حال و هوای «زندگی» را دارد و مجموعه ای در ارتباط با طبیعت و مسائل مختلف مربوط به آن است.

«آفریقا» در یک سفر هیجان انگیز بین قاره ای، کشورهای مختلف قاره آفریقا را زیر پا می گذارد تا مطالعه ای علمی و مکاشفه دار از زندگی و رفتار حیوانات، شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی قاره سیاه را ارائه دهد. زمین های وسیع، خالی و خشک قاره آفریقا، زیر نگاه تند و تیز دوربین فیلمبرداری سازندگان مجموعه قرار می گیرد.

تکنولوژی های جدید هنری و تدوین سریع و پرش دار به کمک آفریقا می آید تا مجموعه ای جذاب و تماشایی خلق شود که نه تنها تماشاگران را خسته نمی کند، بلکه آنها را مشتاق پیگیری آخر و عاقبت موجودات و مسائلی می کند که در دل قصه مطرح می شوند. بدون اغراق، باید گفت تماشاگران «آفریقا» در اپیزودهای مختلف آن، صحنه هایی را تماشا می کنند که تا قبل از این یا روی صفحه کوچک تلویزیون دیده نشده یا مورد توجه مستندسازان قرار نگرفته است. آنچه این مجموعه را از کارهای مشابه جدا می کند، وسعت و گستردگی انواع مختلف حیوانی است که در آن مورد توجه قرار می گیرند.دوربین های فیلمبرداری «آفریقا» از حشرات کوچک و بسیار ریز گرفته تا زرافه هایی را که سر و گردن آنها به آسمان می رسد، به نمایش می گذارد.«آفریقا» در هفت قسمت تولید شده است. سازندگانش برای ساخت این هفت قسمت، چهار سال وقت و انرژی گذاشتند. منتقدان سختگیر تلویزیونی که نسبت به مجموعه های سرگرم کننده تلویزیونی بسیار بی رحم هستند، از «آفریقا» به عنوان یک «تور جذاب تصویری مجانی» تلویزیونی اسم می برند، که بینندگانش را با واقعیت های پنهان حیات وحش قاره سیاه آشنا می کند. هیچ نقطه ای از قاره آفریقا و موجودات داخل آن از نگاه تیز فیلمبرداران مجموعه پنهان و دور نمانده است.