آرشیو پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۷۷
بین الملل
۱۹

سلاح های شیمیایی قذافی در اختیار تروریست های سوری

برخی منابع تونسی از قاچاق گازهای سارین و خردلی که از انبارهای ارتش لیبی از سوی تروریست ها به غارت رفته است، به سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، این منابع فاش ساخته اند مواد شیمیایی از سوی تروریست های لیبیایی وابسته به گروه انصار شریعت برای تروریست های مسلح در سوریه از طریق ترکیه با نظارت مقامات ترکیه ای قاچاق شده اند. یک منبع تونسی اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی نیروهای امنیتی تونس 86 خودرو از شهر مصراته لیبی در شب 25 سپتامبر گذشته 3 مهر ماه خارج شدند.

این گزارش می افزاید: علاوه بر خودروهای مذکور، شماری آمبولانس و بولدوزر و نیز تروریست هایی از تونس، لیبی، مصر و افغانستان که همگی وابسته به انصار شریعت شاخه تونس و لیبی بودند با پرچم القاعده به سوی منطقه ای در مرز با تونس حرکت کرده اند که همراه آنها محموله های گاز خردل و سارین که از انبارهای ارتش لیبی به غارت برده اند، وجود داشته است. این انبارها متعلق به ارتش سابق لیبی و بخشی از زرادخانه های شیمیایی قذافی دیکتاتور سابق لیبی بوده اند که در اختیار گروه های مسلح قرار گرفته است. این منبع افزود: علت مخالفت ترکیه با ارسال این گازها و برخلاف دفعات قبلی که اجازه ورود به گازهای شیمیایی را داده بود نگرانی از رصد ماهواره ها بوده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که دیروز دیده بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن حدود 115 هزار تن در درگیری های دو سال و نیم گذشته در سوریه خبر داد.این سازمان اعلام کرد: از میان این قربانیان، 41 هزار تن غیرنظامی هستند که شش هزار تن از این غیر نظامیان را کودکان و چهار هزار تن دیگر را زنان تشکیل می دهند. همچنین نزدیک به 47 هزار سرباز و نیروی ارتش سوریه نیز در درگیری های این کشور در سال های گذشته کشته شده اند.