آرشیو یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۸۵
ورزشی - اخبار کشور
۹

قیمت انواع برنج مازندران تا 3500 ریال در هر کیلو کاهش یافت

قیمت انواع برنج در بازار در هفته های اخیر دو تا سه هزار و 500 ریال در هر کیلوگرم کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بررسی قیمت انواع برنج طارم محلی، فجر، خزر، ندا و نعمت در شالیکوبی های مازندران حاکی از کاهش قیمت آنها در مقایسه با سه هفته پیش است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم طارم محلی 57 هزار ریال، فجر و خزر 37 تا 38 هزار ریال، ندا و نعمت نیز تا 30 هزار ریال است.

کاهش قیمت انواع برنج در مازندران در زمانی رخ داده است که موجودی آن در بازار و انبارها اکنون اندک و کمتر از 20 درصد تولیدات استان را شامل می شود.

قیمت هر کیلوگرم برنج طارم محلی امسال در شالیکوبی های مازندران در زمان برداشت شلتوک 62 تا 67 هزار ریال خرید و فروش شد و کاهش آن به حدود 57 هزار ریال در زمان حاضر که مقدار عرضه به کمترین میزان کاهش یافته، برای کارشناسان بازار پرسش برانگیز شده است.

هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال و با کم شدن عرضه، قیمت برنج طارم محلی در برخی مواقع تا 30 درصد نسبت به زمان برداشت افزایش می یابد، اما امسال قیمت این محصول مهم و راهبردی استان مازندران با کاهش مواجه شده است.

هم اکنون خرید و فروش برنج در شالیکوبی های مازندران بی رونق است و می توان از این وضعیت به عنوان رکود بازار یاد کرد.

عمده دلیل کاهش قیمت برنج، واردات برنج خارجی و طرح سبد کالااعلام شده است و این در حالی است که بازار برنج در انتظار به سر می برد.

برداشت شلتوک از شالیزارهای مازندران اواخر تیر و اوایل مرداد آغاز می شود و شهریور و ماه مهر نیز پیک عرضه انواع برنج در شالیکوبی های استان است.