آرشیو چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۳۰
جهان
۶

واکنش ها به استعفای چاک هیگل

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، تحت فشار سیاسی تندروهای آمریکا و به خواست باراک اوباما از وزارت دفاع این کشور کناره گیری کرد. این رویداد به باور بسیاری بیانگر تشدید اختلافات بر سر سیاست های جنگ طلبانه واشنگتن است.

اختلافات هیگل با کاخ سفید در اکتبر (مهر / آبان 1392) و زمانی آشکار شد که وی در مقاله ای از دولت آمریکا به دلیل سیاست های مبهم در برابر سوریه انتقاد کرد. از دیدگاه کارشناسان با کناره گیری هیگل باید انتظار داشت تحرکات و مداخلات نظامی آمریکا در منطقه اوکراین، افغانستان، عراق و سوریه تشدید شود و از سوی دیگر بودجه تسلیحاتی پنتاگون نیز به طور چشمگیری افزایش یابد. این همه به معنای افزایش سیاست تهاجمی آمریکا در آینده خواهد بود. روزنامه انگلیسی تلگراف دیروز درباره استعفای هیگل نوشت: کناره گیری ناگهانی چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نشان از شکاف عمیق داخل دولت اوباما در مساله امنیت ملی این کشور دارد. روزنامه شیکاگو تریبیون چاپ آمریکا نیز دیروز سرمقاله خود را به جدایی «چاک هیگل» از وزارت دفاع آمریکا اختصاص داد و آن را نشانه شکست سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد.

گفته می شود اوباما دو فرد را برای جانشینی هیگل در نظر دارد، یکی از آنها میشل فلورنی، مشاور نظامی پیشین و دیگری اشتون کارتر، مقام سابق وزارت دفاع است که قبل از انتخاب هیگل نیز به عنوان یکی از گزینه ها مطرح بود. اگر اوباما، فلورنی را انتخاب کند، وی اولین زنی است که به این مقام برگزیده می شود. یکی از مقام های ارشد پنتاگون دراین باره گفته است: استعفای هیگل می تواند به دولت اوباما این شانس را در تغییر استراتژی اش در قبال عراق در افغانستان بدهد و وزیر جدید دفاع آمریکا این فرصت را به دولت واشنگتن می دهد تا نقش نظامی آمریکا در افغانستان را تقویت و طولانی کند و به مقابله بهتر با داعش بپردازد.

در همین رابطه گروه تروریستی داعش با انتشار تصاویری در توئیتر مدعی شد که این گروه مسئول عزل چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا بوده است. به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه دیلی میل، شبه نظامیان گروه تروریستی داعش روز دوشنبه پیامی را با عنوان داعش وزیر دفاع آمریکا را سرنگون کرد، منتشر کردند. هیگل پیشتر با برجسته کردن خطر داعش به اوباما هشدار داده بود اما رئیس جمهور در سخنرانی خود با نوپا خواندن داعش سخنان هیگل را کم اهمیت خواند.