آرشیو دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۲
ایران زمین
۲۰

درخواست کمک ویتنام از دانشگاه کشاورزی ساری

ویتنام برای بهبود کیفیت برنج در کشورش، از دانشگاه کشاورزی شهرستان ساری خواستار کمک شد.

«نگویان هانگ تاچ»، سفیر ویتنام در ایران در دیدار با رئیس و اعضای هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری، از برنج طارم محلی ایرانی به عنوان بهترین برنج با کیفیت و معطر در جهان یاد کرد و از این دانشگاه برای افزایش کیفیت تولید برنج این کشور کمک خواست.

به گزارش ایرنا، «هانگ تاچ» در این دیدار افزود: برنج ایرانی متفاوت از برنج های تولیدی دیگر است و ویتنام به دنبال تجدید رقمی همانند رقم های ایرانی است. وی که برای شناسایی ظرفیت های کشاورزی و منابع طبیعی به ساری سفر کرده بود با تاکید بر این نکته که دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری می تواند دراین زمینه همکاری تنگاتنگی با دانشگاه هانوی داشته باشد، گفت: ویتنام در صدد تولید برنج متناسب با ذائقه ایرانی هاست. سفیر ویتنام در ایران با بیان اینکه از خوردن غذای ایرانی لذت می برم، تصریح کرد: در آینده نزدیک که نخست وزیر ویتنام به تهران سفر خواهد کرد به وی برنج ایرانی را خواهم داد. «هانگ تاچ» وضعیت تحقیق و پژوهش در دانشگاه کشاورزی ساری را با اهمیت توصیف کرد و افزود: زمینه همکاری علمی و تحقیقاتی تولیدات محصولات کشاورزی ویتنام با مازندران موجب گسترش روابط بین دو کشور می شود. محمدعلی بهمنیار، رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز با اشاره به وجود 125 عضو هیات علمی که 90 درصد آنان دکترای رشته های مختلف کشاورزی دارند، تصریح کرد: 400دانشجوی دکترا، 850 دانشجوی کارشناسی ارشد و یک هزار و 900دانشجوی کارشناسی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه آماده همکاری علمی و تحقیقاتی با کشور ویتنام است و دانشگاه کشاورزی ساری نیز در تبادل دانشجو و اجرای تحقیقات مشترک در بخش تولیدات کشاورزی آماده است.

مازندران با 460 هزارهکتاراراضی زراعی و باغی و با 72 نوع محصولات کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. این استان با تولید 950 هزار تن برنج سفید، 44درصد برنج کشور را تامین می کند. ربیع فلاح استاندار مازندران هم در دیدار با سفیر ویتنام در ایران، گفت: همکاری دو کشور در بخش کشاورزی توسعه می یابد.