آرشیو پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۸۲
سلامت
۱۶
خبر سلامت

مصرف دراز مدت داروهای ملین ممنوع

مصرف داروهای ملین برای رفع یبوست در دراز مدت، نه تنها مفید واقع نمی شود، بلکه مضر است. بر این اساس، افرادی که از داروهای ضدیبوست استفاده می کنند باید به مصرف آب فراوان، میوه ها و تحرک بیشتر توجه داشته باشند.

دکتر سیدمحمود اسحاق حسینی، متخصص بیماری های داخلی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که تمام داروها می توانند باعث یبوست در افراد شوند، می گوید: داروهای اعصاب، ضدافسردگی، ضدپارکینسون و داروهای قلبی ازجمله داروهایی هستند که می توانند باعث یبوست شوند. افرادی که ملزم به مصرف این دسته از داروها هستند باید آب فراوان، چای کمرنگ و میوه هایی مانند آلو، انگور، انجیر و گلابی مصرف کنند و به پیاده روی، تحرک بیشتر و فعالیت توجه داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می افزاید: افرادی که از این دسته داروها مصرف می کنند در صورتی که با انجام توصیه های گفته شده مانند تحرک و مصرف آب فراوان، یبوست آنها همچنان شدید باشد، توصیه می شود داروهای دیگری را با مشورت پزشک خود جایگزین این داروها کنند. برای مقابله با یبوست باید ابتدا ورزش و راه های درمانی دیگر استفاده شود و در صورت موثر نبودن، داروهای ملین تجویز شود.

میان وعده های شیرین عامل پوسیدگی دندان ها

خوردن میان وعده ها و شیرینی جات منجر به تداخل در خنثی کردن محیط اسیدی دهان شده و میزان و سرعت پوسیدگی را بالامی برد. این میان وعده ها هر چه چسبناک تر باشد مانند چیپس و پفک، مدت بیشتری در دهان مانده و باعث تخریب بیشتر دندان ها می شود.

دکتر کیوان ساعتی، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی ایران در گفت وگو با جام جم با بیان مطلب فوق می گوید: بهتر است دفعات خوردن شیرینی، شکلات و میان وعده به حداقل کاهش یابد. البته فقط حجم استفاده از این مواد از نظر به خطر انداختن سلامت دندان ها مطرح نیست، بلکه مدت زمان و تکرار آن نیز برای دندان ها مضر است.

این استادیار دانشگاه تاکید می کند: پس از مصرف میان وعده ها، شست وشو با آب و بخصوص مسواک پیشنهاد می شود که مدت زمان ماندگاری آنها را در دهان کاهش می دهد؛ البته مصرف کم میان وعده های مفید نیز یکی از بهترین توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از پوسیدگی است.