آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۳
صفحه اول
۱

اتحادیه اروپا از حمله آمریکا به سوریه اطلاع داشت

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته با بیان این که بروکسل در جریان تصمیم آمریکا برای حمله موشکی به سوریه قرار گرفته بود، بر لزوم حل بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی تاکید کرد.

موگرینی در این بیانیه افزود: آمریکا به اتحادیه اروپا اطلاع داده بود که براساس تحقیقات صورت گرفته، دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده و به این منظور حملاتی را علیه پایگاه هوایی شعیرات به منظور جلوگیری از استفاده از سلاح های شیمیایی مرگبار صورت خواهد داد. موگرینی گفت: آمریکا همچنین به ما اطلاع داد که این حملات محدود و به منظور جلوگیری از استفاده بیشتر از سلاح های شیمیایی صورت خواهد گرفت. فاکس نیوز در خبری از ورود ناوهای جنگی روسیه به مدیترانه خبر داد. این ناوها به سمت ناوهای جنگی آمریکایی که دیروز صبح پایگاه جنگی سوریه را بمباران کردند در حرکت هستند.

در خبری دیگر در مورد سوریه اعلام شد عصر دیروز و مدت کوتاهی پس از حمله آمریکا به استان حمص سوریه، تروریست های تکفیری داعش فشار تازه ای را برای تصرف شهر باستانی پالمیرا در همین استان آغاز کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، تروریست های داعش با استفاده از این فرصت، در حمله به پالمیرا چهار نفر را کشتند. به گفته برخی منابع، ارتش سوریه این تهاجم جدید داعش به پالمیرا را با موفقیت دفع کرده است. از سوی دیگر، در ادامه واکنش ها به حمله روز گذشته آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه، صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که پس از این حمله موشکی، اوضاع کنونی در سوریه به سمت درگیری مسلحانه بین المللی کشیده شده است. سازمان عفو بین الملل به این اقدام آمریکا واکنش منفی نشان داد و ضمن تشکیک در نیت کاخ سفید اعلام کرد دولت ترامپ به جای انجام این حمله با هدف کمک به مردم سوریه، راه را برای ورود آوارگان سوری به آمریکا هموار کند.

حزب الله لبنان نیز در واکنش به بمباران سوریه از سوی آمریکا این اقدام را اقدام احمقانه از سوی ترامپ توصیف کرد و اعلام نمود این حمله می تواند بحرانی بزرگ و خطرناک برای منطقه به باور آورد. در همین رابطه، سفیر بولیوی در سازمان ملل که کشورش درخواست نشست فوری شورای امنیت برای بررسی این موضوع کرده بود، اقدام آمریکا را محکوم کرد.